Jump to content

hjälp identifiera styrsnäckor


Recommended Posts

Hejsan jag behöver en styrsnäcka till mitt projekt..

Jag hittade 2 stycken kuggstångs styrsnäckor hos min bortgångne far. tyvärr vet jag inte till vilken bil dom hör.

Dom är målade i en grön kulör. total längd mellan styrlederna ca 1 m.

img-3671.JPG

img-3672.JPG

img-3674.JPG

img-3675.JPG

totallängd mellan ledkulorna ca 560mm

infästningen är med 3 st 2 bultade flänsar, som sitter ca 271 mm c c dom inre 2, med håldelning 50mm

styrflänsen har att döma av resterna, varit med en hardyskiva, som suttit fastnitad med 3 nitar.

Den har suttit fastskruvad med en bult med finare gänga än en "vanlig" M8 bult, står bufo/80/?? på skallen.

Dom är inte servo assisterade.. både kuggstång och styrleder har fettnipplar, så någon sort kvalitets vagn har det nog varit.

jag tror den har suttit på en v styrd bil med kuggstången bakom framvagnen ..eller en h styrd med framför..

jag skulle vilja veta vad den tillhört.

kanske en ford..Engelsk??

Dom hittades på Gotland...

jamen varför detta, jo jag behöver en kuggstång från en v styrd bil, monterad bakom framvagnen, utan servo, med ca 500mm cc ledpunkterna..

Jag blir mycket glad om någon känner till vad detta varit till.

eller en annan lämplig kuggstång..som förhållandevis enkelt kan kortas eller redan har ca500mm cc ledkulorna.

Med vänlig hälsning Michael Kallinge

Link to comment
Share on other sites

så problemet löst... letade på olika bilmärken.. efter några olika försök bland bildelsbasen bilder... så hittade jag.. det är till en SAAB 95/96 59-80

så mao tack för visat intresse.. nu när jag vet, kan jag lugnt kötta på, jag har ju 2 styck, och andra verkar inte så svårt att få tag i.. jag kommer att använda en av dom till min Porsche 928 framvagn, som är avsmalnad, och sitter/håller på att monteras i min vw buss..

tack för mig.

Edit !!!

fick veta att en vw golf kuggstång är mycket lämpligare än Saabens , då dom håller bättre och är lättare att korta av, så blir att leta rätt på en dylik..

han som berätta detta byggde Ac cobror.. och bytte ut dom saab stänger han monterat till just golf då det var bekymmer med dom...

/ Michael

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...