Jump to content

Rimliga siffror, geometriändringar hjulupph.?


Axly

Recommended Posts

Hej, jag sitter och klurar förutsättningslöst i casim, och inser att det finns en del frågetecken, och det är ruskigt svårt att hitta bra svar.

Så, jag slänger in lite frågor här, och ser om något frågetecken kan rätas ut.

Så...

Roll: Hur mycket kränger (borde kränga?) egentligen en sjua'ish bil? Vissa ser ut att ligga som strykjärn, vissa kränger mer.

Rollcenter och CG: På en så låg bil som en sjua hamnar ju CG väldigt lågt generellt, men hur lågt ungefär? och till denna låga bil, ett rollcenter typ 4,5 cm över mark i viloläge borde väl kunna vara bra på en sjua... eller?

(Har skissat på en RC-höjd som följer bilens rörelse i höjdled, håller sig inom centimetrar)

Camber och camber gain: För rent gatbruk, vad bör man sikta på? en grad? Gain sedan, 1/2 grad per grad verkar vara nån sorts gyllene regel, men om man minskar det?

Mer frågor lär ju komma, men jag känner att jag behöver någon form av startpunkt för att kompromissa ihop resten ;)/>

/Johan

Edited by Axly
Link to comment
Share on other sites

Casim har jag rätt bra koll på numera, men frågan är mest vad jag skall sikta på i rena värden, t.ex. camber, caster, rc-förändingar, hur mycket kränger en sjua, är det bättre att minimera spårviddsförändingar eller är det sekundärt gentemot cambergain etc. :)

(tack för länken Pac, där fanns allt lite godisar att plocka!)

Link to comment
Share on other sites

Det är både "CASIM" frågor och allmänt om hjulupphängning.

.

För min del har jag runt 0,5 till max 1 grad i camber, toein mätt på 16 tum nya Volvo fälgar under 2,0mm helst 1 till 1,5mm mätt mellan fälgkant --- fälgkant horisontellt i höjd med navcentrum. Caster har jag beroende på biltyngd, bil1 = 10 grader = rapp och fin i återgången. Svettigt tungt och tusan så motionerande på en kringlig konbana men som sagt rapp återgång. Jag är jättenöjd med 10 grader. På den lite tyngre bilen räckte det med cirka 8 grader om jag minns rätt.

Det är hur jag har bilarna och de val jag gjort. Jag kör inte race mm så svar kring det får andra ta för där kanske inte mina val är bra.

CASIM

Ett jättebra program tror att det är lättast att resonera per tel om det. Man behöver inteta hänsyn till vissa parametrar och vissa parametrar behöver man ta hänsyn till samt allt övrigt som programmet räknar med. Spårsviddsförändring starta med 20mm när du sedan fått fram en spec på bil så kommer den vara 10 mm eller därikring.

Som sagt PM eller på annat sätt skicka över telnr så kan vi resonera kring mina värden på CealmSeven V8 så fräschar jag upp minnet igen, och det behövs alltid, så kan vi resonera kring dina frågor och hur CASIM kan ge svar

Som alltid pelle17B, Tack för CASIM!!! Går inte att säga för många gånger.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...