Micael Posted April 4, 2014 Share Posted April 4, 2014 Som titeln säjer så har jag problem med "pundargurkan", dvs bruks bilen. Det är en SAAB 95 Aero -00 som precis är inkörd med 31.000 mil. Saken är det att rackarn inte laddar som den ska. Jag har mätt grundladdtrycket och det ligger på 0,45 bar. Mätte med en Mityvac. Har också kollat alla backventiler att dom är täta. Kopplar jag ur laddstyrningen, dvs tar bort slangen från waste gaten så laddar det fint. Har också testat med en annan "boost Control valve", men det gav ingen skillnad. Det verkar som om ECU:n går in och ställer ner trycket lite väl tidigt. här är en tråd på saab turbo klubben http://forum.saabturboclub.com/showthread.php/126837-P0420-och-dåligt-laddtryck Men jag tänkte att här finns det ju folk som mekat med Saabar och kanske har nåt tips som kan göra att jag kommer vidare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted April 4, 2014 Share Posted April 4, 2014 (edited) Första enkla testet om du inte gjort det. Börja med att switcha tändkasett mot sambons. Min steg 3 aero börja helt plötsligt spika ner sig vid 0.7 bar bytte till helt nya stift . Då gick den till 0, 9 bar . Men i slutändan var det kasetten och ingen felkod Edited April 4, 2014 by LUPUS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted April 5, 2014 Author Share Posted April 5, 2014 Bra ide, det ska jag testa. Sent from my RM-821_eu_sweden_235 using Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted April 6, 2014 Share Posted April 6, 2014 (edited) Bra ide, det ska jag testa. Sent from my RM-821_eu_sweden_235 using Tapatalk Kanske en dum fråga men kan man inte mäta upp de där tändkassetterna?? Förstår att det är smart att prova någon annan men det känns lite amatörmässigt. Har inte Saab byggt in någon form av test i dem eller hur gör en märkesverkstad? kenneth Edited April 6, 2014 by kengren Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
daromer Posted April 6, 2014 Share Posted April 6, 2014 Man får ha ganska avancerad utrusning för att kunna mäta dem. Oftast är felet av sådan karaktör så att det är överslag och grejer innuti. Så i regel både enklare och billigare att mäta genom att ha en reserv som man vet funkar :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.