lassen50 Posted February 27, 2014 Share Posted February 27, 2014 Hej Håller på att planera en renovering av rovan Opel C20XE Ni som har renoverat har ni några bra tips på inköpsställen Lager, kolvringar, packningssats, Arp bultar till topp och stakar, kamremssats, vattenpump, ev oljepump Har koll på Kyrk motor, Folkracebutiken, och Mekonomen Lars Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
henrik__82 Posted February 27, 2014 Share Posted February 27, 2014 SBD Motorsport i England http://www.sbdev.co.uk/ Enem i Stockholm www.enem.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted February 27, 2014 Share Posted February 27, 2014 http://qedmotorsport.co.uk/ SBD är bra men inte billiga. Enem.se Exon http://raceengine.co.uk/ Ebay med t.ex. X-power Trechii DS motorsport PEC mfl. Det finns stakar för 3-4000sek ute ibland men byt minst vevstaksbulter till ARP o likaså med sv-hjulsbultarna Även det inre oljepumpsdrevet om du ska varva lite mer. Kamrem kör jag kentcams förstärkta den kan du köpa från kentcams eller Larkspeed. Vevlager finns 19,3 o 20,3mm breda. Jag kör 20,3mm Glyco 71-3764 i dubbel sats och använder bara dem utan hålet i. Tänk på att du nehöver stödlager i veven för växellåda vid bakhjulsdrift. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lassen50 Posted March 10, 2014 Author Share Posted March 10, 2014 Nu har jag beställt delar! Kamaxlar 276grader lyft 11,2 för hydrauliska lyftare, lager, kolvringar,komplett packningssats med topplocksbultar, Arpbultar till vevstakar och svänghjul,kamrem löphjul spännare,vattenpump och lite andra smådetaljer. Har rivit motorn och konstaterat att en mindre planing av toppen sitter på sin plats. Lite småmärken i ena loppet där ringarna stått stilla ett antal år,blev dock hyfsat när jag honade. Ytterst lite sot på både kolvtoppar och ventiler,lagerna ser nästan nya ut. Varför byta det inre oljepumpasdrevet? Varför inte använda vevlagren med hål i, om inte så försvinner ju stänksmörjningen av kolvbult och ev smörjning av loppen? Räknar med att använda original insprutning och gasspjäll med trimmchip och egentillverkat plenum. Tillsammas med kammen borde jag ju närma mig 200Hp. Lars Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted March 10, 2014 Share Posted March 10, 2014 (edited) Vevlager med hål i använder du till originalstaken. Jag har H-profilare och de har inget hål i sig så då använder jag de halvor utan hål för att få mer lageryta. Innerdrevet på oljepumpen är sintrat dvs ett slags metallpulver och det kan sprängas när man går över 7000 rpm. När jag skrev om firmor som har delar så glömde jag stig kristianssons bil i Hörby. Vilka kammar är det du köpt? Edited March 10, 2014 by Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lassen50 Posted March 10, 2014 Author Share Posted March 10, 2014 Kammarna är helt nya och köpta på Ebay från en tysk firma Autoteilebochum för 230euro+frakt (totalt 2900) Kammarna är märkta 276grader lyft 11,2mm och går att använda med hydrauliska lyftare Enl uppgift ska de ge +22kw (30hp) med rätt modifieringar av motorstyrningen ( en uppgift man kanske ska ta med en nypa salt) Antingen funkar de eller så byter jag tillbaka till original igen Lars Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.