Uttis Posted August 3, 2004 Share Posted August 3, 2004 (edited) håller på och jagar tag i ett par spindlar/styrväxel som kan tänkas passa dom spindlarna jag har nu sitter den undre leden pressad i bärarmen har sneglat lite på volvo 240 är det ett bra alternativ? hur är det med styväxlar/tillgång/pris på grejor? (kom på nu att den bilen nog har fjäderben) bakaxeln har ~1450mm mellan fälgarnas anligningsyta så det måste vara nått så bilen dom kommer ifrån får gärna ha något liknande Edited August 3, 2004 by Uttis Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted August 3, 2004 Share Posted August 3, 2004 håller på och jagar tag i ett par spindlar/styrväxel som kan tänkas passadom spindlarna jag har nu sitter den undre leden pressad i bärarmen har sneglat lite på volvo 240 är det ett bra alternativ? hur är det med styväxlar/tillgång/pris på grejor? (kom på nu att den bilen nog har fjäderben) bakaxeln har ~1450mm mellan fälgarnas anligningsyta så det måste vara nått så bilen dom kommer ifrån får gärna ha något liknande riktigt...... 240 har fjäderben...... volvo 140 spindlar 240 kuggstång med antingen 240's styrleder+ förlängare eller volvo850 styrleder om du ska ha upp bredden på styrväxeln (beroende på ditt chassi) sedan passar undre spindelled från 240 direkt i spindeln och den sitter med 3 bult i bärarmen och är inte pressad på plats. övre spindelled är ju den bekanta Ford transit styrleden från paralellstaget och den passar i spindeln efter lite modifiering billigare och enklare vet jag inte om du kan komma undan, och stabila bitar är det defenitivt. spårviddsdifferenser mellan fram o bakvagnen beror ju mycket på vad du har för chassi och bärarmar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
leto Posted August 3, 2004 Share Posted August 3, 2004 Om Ford Taunus-spindeln är vettig eller inte är en intressant fråga. Finns gör den och många har använt den. Granada ska ha en snarlik spindel. Open Ascona/Manta har spindlar som borde gå att använda, någon, som försökt? Äldre engelska sportbilar brukar ha användbara grejor men är inte så lätta att hitta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Uttis Posted August 3, 2004 Author Share Posted August 3, 2004 opel har pressad nedre led och 140 spindlar växer väll inte direkt på träd får hålla ögonen öppna få se vad som dyker upp ang spårvidd så var tanken att ha samma så man slipper krångla med styrväxeln sen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loop Posted August 3, 2004 Share Posted August 3, 2004 Har nån tittat på Lada? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eddy Posted August 4, 2004 Share Posted August 4, 2004 håller på och jagar tag i ett par spindlar/styrväxel som kan tänkas passadom spindlarna jag har nu sitter den undre leden pressad i bärarmen har sneglat lite på volvo 240 är det ett bra alternativ? hur är det med styväxlar/tillgång/pris på grejor? (kom på nu att den bilen nog har fjäderben) bakaxeln har ~1450mm mellan fälgarnas anligningsyta så det måste vara nått så bilen dom kommer ifrån får gärna ha något liknande Vi har exakt samma upplägg som Arrowsmith :thumbup:. Vad som var lite svårt var att få tag i 140 spindlarna, men det löste sig till sist. Fick hjälp av Laangen som hade ett par färdigmoddade i hyllan. Nu har jag en stående order på skroten, köpar allt som han kommer över. (kan bli fler sjuor i framtiden :wub: ) gäller att vara lite framsynt. men hittills har det inte kommit in några :mad: men man kan ju alltid hoppas. Nu börjar vi slutmontera, kan kanske sätta ut en bild när framvagnen är klar. Dröjer väl ett par veckor :whip: :whip: Eddy Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borken Posted August 4, 2004 Share Posted August 4, 2004 Jag har ett par 140 spindlar, som jag kan tänka mig att byta mot nått ;) Tex en bra kardan axel eller en escort styrväxel.... H Borken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lozec Posted August 4, 2004 Share Posted August 4, 2004 Finns ett par taunusspindlar på "självplock" i huddinge (fanns förra veckan i alla fall). Har bra priser men du får demontera själv... //Bernt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted August 4, 2004 Share Posted August 4, 2004 ang spårvidd så var tanken att ha samma så man slipper krångla med styrväxeln sen Riktigt så enkelt är det ju inte. Kuggstången ska ju lira ihop med avståndet mellan bärarmarnas infästningar också. Med det visste du säkert.... Jag menar att det är bättre att låta bakaxeln (om man ska ha stel) bestämma spårvidden. Styrväxeln får du troligtvis ändå korta och mixtra med förlängning av styrstagen på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
leto Posted August 4, 2004 Share Posted August 4, 2004 opel har pressad nedre led Gäller alltså att försöka hitta något annat som passar. Bläddrade igenom SIDEM katalogen, tyvärr anges inte mått på konan bara på minsta diametern. Det begränsar åtminstonde urvalet lite. Enda leden med samma diameter som asconan som jag kunde hitta är övre leden till Nissan Urvan och Pickup om sedan konan stämmer och leden är användbar (ser ut att vara fjäderbelastad) återstår att se. Det finns några andra som ligger tillräckligt nära för att kunna fungera om konan stämmer, är tillräckligt lång osv. Alfa Sud '71-'84 Audi 80/90 Quattro före '89 Citroen Berlingo/Xsara äldre? Ford Fiesta '92 o '93 Peugeot 306 tidiga Renault R9/R11/R19 Renault R12/R15/R17/R18 övre och undre led Renault R20 övre led Renault R21 bensin Renault Clio/Megan/Senic/Twingo/Kangoo Seat Arosa (olika höger o vänster) Toyota Camry före '91 VW GolfIII 16V/VR6/Venot GT VW Lupo (olika höger o vänster) VW Passat '94 (och tidigare?) VW Polo '95 och möjligen Fiat Ducato/Talento före '93 Toyota Celica före '94? Någon som har tillgång till bättre katalog eller ett STORT resevdelslager :wohow: ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted August 5, 2004 Share Posted August 5, 2004 En sak att tänka på vid val av spindlar är att inpress på fälgen inte skall avvika allt för mycket från det som var där ursprungligen. Så om du använder exempelvis taunusspindlarna som kräver mycket inpress så blir styrradien *väldigt* stor om du som jag använder Volvo 240 fälgar, mina 100+ penta breddar ju dessutom lite extra om du jämför med volvo orginal. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
otto zx-7r Posted August 6, 2004 Share Posted August 6, 2004 kolla på lada de har smidda spindlar doc är de jobbiga att bearbeta då dessa är i ruggit hårt stål för när man byggde lada kom det järnmalm in och bil ut så dom delarna som ska hålla på lada dom håller :D jag bygger estfield och har haft problem att korta styrstagen på spindlen men det fixade estfield för ca 300:- det tog visserligen långtid :icon_oops: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Uttis Posted August 6, 2004 Author Share Posted August 6, 2004 ok jag har fått tips om lada tidigare men trodde dessa var svåra att hitta, är det nån speciel modell man ska kika efter? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
otto zx-7r Posted August 6, 2004 Share Posted August 6, 2004 2104 2105 2107 jag tror även det är samma på nån gammal fiat typ 124 det fina är oxå att plattan som man fäster bromsok på är en lös del så man kan bygga en egen om man inte vill ha ladabromsar men kolla på www.estfield.com och beställ färdiga där dom kostar ju knapt något nästan gratis i estland ju!!!! betydligt vanligare med lada där sen är det så kul att man kan byta hjulhub till volvo 5bult och slippa den miffo 4/98 bultfördelningen som alfa/fiat/lada har bra va' Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted August 6, 2004 Share Posted August 6, 2004 Open Ascona/Manta har spindlar som borde gå att använda, någon, som försökt? Jag vet en som har Asconaspindlar. Jag ska fråga vad han använder för leder när jag träffar honom,... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Uttis Posted August 6, 2004 Author Share Posted August 6, 2004 ja det tycker jag du ska göra :thumbup: jag har nämligen likadana + en riktigt fin styrväxel och bromsar liggandes går dom inte att använda blir det nog lada från estfield väldigt bra pris Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted August 8, 2004 Share Posted August 8, 2004 Han mindes inte vad det var för spindelleder, men det var iaf Ascona B-spindlar. Övre spindelled använde han en p-ände som det stod 5476 på, om det kan vara till någon hjälp. Den undre spindelleden var en pressad variant, så jag antar att det var Ascona orginal eftersom ni säger att den har pressade spindelleder. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Uttis Posted August 8, 2004 Author Share Posted August 8, 2004 ok, tack för hjälpen får nog skicka dom till tippen iaf för det är den undre som är problemet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted August 9, 2004 Share Posted August 9, 2004 ok, tack för hjälpen får nog skicka dom till tippen iaf för det är den undre som är problemet Nää, gör inte det! Så knepigt är det väl inte med pressade leder heller, speciellt inte när man redan har spindlar ;). Dessutom blir det väldigt "cleant" med pressade... :) Om du absolut inte vill ha pressade spindelleder så kan du säkert ändå hitta en annan spindelled som passar. Till taunusens spindlar finns det ju till exempel minst tre-fyra olika som passar. Hittar du ingen som passar ändå så kan du ju skaffa dig ett par dammskyddade kulleder (typ universal), borra bort konan i spindeln och sätta en bult istället. Eller så kan du göra som han med Fas-T på rejsa, han slipade bara i sina sierraspindlar med slipstift tills 740-leder passade. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Locust Posted August 10, 2004 Share Posted August 10, 2004 sen är det så kul att man kan byta hjulhub till volvo 5bultoch slippa den miffo 4/98 bultfördelningen som alfa/fiat/lada har bra va' Hur får man Volvo hubbar att passa på Lada spindlar? Vilken/vilka Volvo hubbar passar? Nödvändiga modifikationer? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Locust Posted August 19, 2004 Share Posted August 19, 2004 sen är det så kul att man kan byta hjulhub till volvo 5bultoch slippa den miffo 4/98 bultfördelningen som alfa/fiat/lada har bra va' Hur får man Volvo hubbar att passa på Lada spindlar? Vilken/vilka Volvo hubbar passar? Nödvändiga modifikationer? Tar upp den här tråden igen eftersom ingen svarade. Vet man att ett Volvo nav passar på en Lada spindel, och i så fall från vilken/vilka Volvo modeller? Vilka lager, modifikationer o.s.v. ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
otto zx-7r Posted August 23, 2004 Share Posted August 23, 2004 det ska inte behövas göras något för att få dit tror det var 140/240 hubb det enda som behöver modifieras är plåten som håller bromsoket och det har han färdigt på estfield valter på estfield hadde detta på en av bilarna som stod på elmia Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Locust Posted August 23, 2004 Share Posted August 23, 2004 det ska inte behövas göras något för att få dit tror det var 140/240 hubbdet enda som behöver modifieras är plåten som håller bromsoket och det har han färdigt på estfield valter på estfield hadde detta på en av bilarna som stod på elmia Tackar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted August 23, 2004 Share Posted August 23, 2004 Saab 900 spindlarna har vettig geometri, är vändbara, har skruvad styrarm, har bra spindelleder och det finns med bra bromsar. (lite tunga bara) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted August 24, 2004 Share Posted August 24, 2004 Eller så kan du göra som han med Fas-T på rejsa, han slipade bara i sina sierraspindlar med slipstift tills 740-leder passade. :) Rättelse Micke slipade om spindelleden från Volvo så den passade i Scorpions spindel... Vi gjorde däremot som du skrev - konade om spindeln så att Volvos kona passar. Fast detta var ju innan vi hittade info om att Opel har en spindelled som passar perfekt ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DD7 Posted September 9, 2004 Share Posted September 9, 2004 Taunus spindel fungerar perfek tillsammans med escortens kuggstång om du sedan använder fäljar till volvo 850 så blir det perfekt spindlarna får du på skroten för ca 3-400kr kuggstång på skroten ligger runt 5-600kr eller beställ en ny från england för 1200kr då kan du välja en med mindre rattvarv om du vill ha den snabbare styrleder funkar både med ford och volvo 240 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olla Posted September 22, 2004 Share Posted September 22, 2004 Var på skroten idag å hittade spindlar till en 140, men dom ville ha 300:- st, tyckte det var lite över pris men som sagt de verkar vara lite svåra att hitta nu för tiden.. ;) dom hade även ett par som satt på en bil fortfarande så är nån intresserad så säg till.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted September 22, 2004 Share Posted September 22, 2004 (edited) Var på skroten idag å hittade spindlar till en 140, men dom ville ha 300:- st, tyckte det var lite över pris men som sagt de verkar vara lite svåra att hitta nu för tiden.. ;) dom hade även ett par som satt på en bil fortfarande så är nån intresserad så säg till.. HMM.. tja priserna skiljer ju en del från skrot till skrot... jag hämtade mina spindlar hos min lokala favvo- skrot och gav 200 pix totalt då fick jag 2 spindlar 4 bärarmar (2 övre & 2 undre) bromsoken och hela klabbet. Hade jag velat så fick jag ta fälgarna som satt på med ... :D men det ville jag inte så jag tog resten... :thumbup: Glöm inte att snoka lite i garagen hos dina lokala folkraceförmågor eller nåt' med Olla... De samlar framvagnar till sina 140's för de förbrukar bärarmar och styrstag, men spindlar brukar bli liggande hos dom... bara ett tips.... Edited September 22, 2004 by Arrowsmith Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted September 22, 2004 Share Posted September 22, 2004 Saab 900 spindlarna har vettig geometri, är vändbara, har skruvad styrarm, har bra spindelleder och det finns med bra bromsar.(lite tunga bara) Hmm, saab 99 har skruvad styrarm, inte 900, annars är de ganska lika. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olla Posted September 22, 2004 Share Posted September 22, 2004 (edited) tja priserna skiljer ju en del från skrot till skrot... Ska väl lägga till att jag oxå var på min favvo :icon_blink: skrot, men han bara skrattade å undrade om jag missat nån slags krämarmarknad för gamla bilar när jag frågade om han hade spindlar och en bensintank från en V4... ;) när jag frågade vad han skulle ta för spindlarna (om han hade haft nårra) sa han ca 150:- kanske.... :icon_angry: förresten så skiljer sig järnet ganska radikalt mellan olika firmor, allt mellan 25kr till 47kr för 25*25*2 :icon_blink: Edited September 22, 2004 by Olla Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted September 22, 2004 Share Posted September 22, 2004 Går det att ha spindlar från Amazon med trummor till nåt vettigt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olla Posted September 22, 2004 Share Posted September 22, 2004 Bygg ett släp som går att svänga :whistling: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted September 23, 2004 Share Posted September 23, 2004 Amazonspindlarna är jättevackra och har fin geometri, men tyvärr är de lite mjuka. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.