Jump to content

Höja ramen eller ej...


Henrik Nilsson

Recommended Posts

Sitter nu och gör lite grövre skisser på ritningarna på mitt kommande bygge... baserat på Volvo 240. Jag undrar om det kan vara lönt att göra en korsning mellan mcsorley 7+442 och det "vanliga" bok chassiet. Ändringen är då att höjden (botten till "nostoppen") ändras från 330 till 380 mm tjänar mycket på detta? Sedan ändras ju fyrhörningens vinklar också, men det ska väll ändå funka då MCSorley hävdar att man kan använda samma "suspension mounting points" som i boken... rätta mig om jag har fel :unsure: Man vill ju inte att bilen ska haverera direkt... Och vad tror ni om att gas-punkta ramen först och sedan be ett "proffs" mig-svetsa resten? gas-svetsning sägs ju vara lite lättare.

Link to comment
Share on other sites

Jo då, "suspension mounting points" på mcsorley 7+442 stämmer med bokens armar. De stämmer däremot inte mot bokens "fyrhörning" :blink: och det felet är inte rättat på Mcsorleys bokram.

Höjningen är främst för att få in högre motorer utan att behöva bulor i huven. Stora fötter kan också ge problem med höjden vid pedalstället på en bokram.

Link to comment
Share on other sites

Sitter nu och gör lite grövre skisser på ritningarna på mitt kommande bygge... baserat på Volvo 240. Jag undrar om det kan vara lönt att göra en korsning mellan mcsorley 7+442 och det "vanliga" bok chassiet. Ändringen är då att höjden (botten till "nostoppen") ändras från 330 till 380 mm tjänar mycket på detta? Sedan ändras ju fyrhörningens vinklar också, men det ska väll ändå funka då MCSorley hävdar att man kan använda samma "suspension mounting points" som i boken... rätta mig om jag har fel  :unsure: Man vill ju inte att bilen ska haverera direkt... Och vad tror ni om att gas-punkta ramen först och sedan be ett "proffs" mig-svetsa resten? gas-svetsning sägs ju vara lite lättare.

Har du tänkt att svetsa något själv så är det bästa att skaffa en mig-svets.Svetsa med gas är inte ett bra alternativ då det är svårt att hålla bitarna då man svetsar.Sen är inte gas lätt.Tvärtom.

pixbo

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...