Jump to content

Kallibrera hastighetsmätare


Recommended Posts

  • 11 months later...

När det gäller givaren....

Hur långt från en bult eller liknande skall den sitta... max/min mått?

Får det sitta något annat av metall i närheten av givaren?

Det står inget om detta i den medskickade manualen :blink:

Link to comment
Share on other sites

När det gäller givaren....

Hur långt från en bult eller liknande skall den sitta... max/min mått?

Får det sitta något annat av metall i närheten av givaren?

Det står inget om detta i den medskickade manualen :blink:

det beror på om det är en skärmad eller icke skärmad induktiv givare som de har skickat med till mätaren, för jag utgår ifrån att det är en induktiv givare som följt med...

En oskärmad givare har ett "utstick" i framänden som den längst till höger på bild

de andra är skärmade :

207_13218.jpg

Är det en skärmad så kan du räkna med att den känner knappt halva sin diameter i längd.

Är den oskärmad så känner den lite längre men är då i gengäld känslig även i sidled för

metall och magnetism. En skärmad givare kan du sätta i ett gängat hål i en järnbit om du vill,

en oskärmad behöver några millimeter fritt utrymme runt den avkännande framänden.

Var noga med att det som ska detekteras passerar mitt för centrumet på din givare.

Det är viktigt för känselavståndet.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Jag blåser liv i en gammal tråd.

Tänkte montera en induktiv givare i stället för eländet som satt monterat på utgående wire från lådan. Jag utgår från att min vdo-mätare kommer att fungera ihop med givaren från Elfa (37-574-16).

Frågan är hur jag ska montera den. Enklast är väl att meka fast någon typ av flagga i någon av skruvarna till medbringaren mot bakaxeln och ordna ett fäste i huset på något sätt.

Den hänger med upp till 1000 Hz och så snabbt snurrar väl inte min axel? Kan det rentav fungera att sätta den vinkelrätt mot knutkorset och borra fast en magnet i något av öronen om det skulle behövas?

Jag måste erkänna att jag har ganska dålig koll på funktionen hos en dylik givare. Är nog bara att prova sig fram i kunskapens mörker...

Link to comment
Share on other sites

Mina däck är 1962mm i omkrets. Kör jag i 180 km/h (så fort går inte min bil) är det 50 m/s. 50 delat med 1,962=25,48 varv per sekund på bakhjulen. Ta sedan 25,48 gånger den utväxling du har på bakaxeln. För min del 3,73. Det ger 3,73 gånger 25,48=95,04 varv per sekund på kardanaxeln. Clas Ohlsons neodymmagneter 31-1466 alt 31-1467 är så starka att dessa sitter kvar av sig självt upp till 128 km/h på kardanaxeln på min bil. 31-1466 har ett 4mm hål så du kan borra och gänga på knutkors eller annat lämpligt ställe.

OBS!!!! Jag vet inte om metallen i magneten räcker som triggpuls för hallgivaren. Hoppas också att hallgivaren inte tar skada av magnetismen. Magneterna är så smidiga att montera, jag putsade inte ens av kardan och ändå sitter den fast till minst 128km/h helt av egen kraft.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...