moberg Posted February 5, 2014 Share Posted February 5, 2014 Hej på er. Behöver lite hjälp med lite funderingar jag har. Har plockat av tråg å oljepumpen på min B200 volvo som jag tänkt plocka i min 442.a Skall kapa i dessa för att sänka motorn tänkte ja. Suttit å letat på forumet men inte hittat men jag söker lite foton å info som jag kan ha till hjälp. någon som vet å vill hjälpa en vilsen skäl :unsure:/>/> //Moberg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted February 5, 2014 Share Posted February 5, 2014 (edited) Hej på er. Behöver lite hjälp med lite funderingar jag har. Har plockat av tråg å oljepumpen på min B200 volvo som jag tänkt plocka i min 442.a Skall kapa i dessa för att sänka motorn tänkte ja. Suttit å letat på forumet men inte hittat men jag söker lite foton å info som jag kan ha till hjälp. någon som vet å vill hjälpa en vilsen skäl :unsure:/>/>/>/> //Moberg Kommer med en länk till en sida som bland annat innehåller ombyggnad av oljetråg (tråden avser Duratec men jag tror att det finns en del bra tips där trots detta. http://www.locostbuilders.co.uk/forum/9/viewthread.php?tid=109801 här en annan tråd med gott om bilder http://locostusa.com/forums/viewtopic.php?f=4&t=6298&start=60 kenneth Edited February 5, 2014 by kengren Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted February 5, 2014 Share Posted February 5, 2014 http://seven_hmb.booksgarage.com/bilbygget_del_16.html http://seven_hmb.booksgarage.com/bilbygget_del_19.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
moberg Posted February 5, 2014 Author Share Posted February 5, 2014 Mer mer mer mer :notworthy: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted February 5, 2014 Share Posted February 5, 2014 (edited) Vill du slippa krånglet med trågkapning så sågar du av oljepåfyllningshålet svetsa tillbaka "hålet" eller egentligen den del som skruvpluggen sitter i. Trimma ner skruvpluggen, dvs ta bort övre delen av den. Den är tvådelad. på detta sätt vinner du min 5 kanske 7 cm. I en 442 skall det inte längre vara problem med uppstickande delar även om du monterat motorn så tråget bara sticker ner kanske 2 cm under ramen. Gör om oljeurtappningspluggen till insex. Ta loss oljetråget och ge på gamla oljeplugg ett par "dängar" så vinner du 8mm till 10mm. Kanske inte så snällt mot tråget men det fungerar. Jag vet jag har fällt in min oljeplugg "the hard way". Ett tjälskott 1,3 mil väster om Arboga, det var nog första "dängen" ett farthinder (två gånger) i Köping plus ett ställe några gånger i Arboga. därefter gav min oljeplugg cirka 10mm mer frigång. Chickenvarianter är en avbärarplåt lite som en "hasplåt" men i miniformat. Fast såklart får du kapa oljetråget om du gärna vill. Det som kan ställa till det hela är övre kamdrevet, den kan göra att du får ett hål eller bula i huven. Ta bort halva kamdrevet går ju bra fast bara så länge du inte försöker starta motorn. För justeringen av oljekåpan och den omgörningen går du in på Kilkennys tråd. Någonstans i tråden finns bilder. Han har fixat ett sådan oljekåpa till mig. Bild på den kan finnas men i vilken av mina byggtrådar = ? Edited February 5, 2014 by cealm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
moberg Posted February 5, 2014 Author Share Posted February 5, 2014 Vill du slippa krånglet med trågkapning så sågar du av oljepåfyllningshålet svetsa tillbaka "hålet" eller egentligen den del som skruvpluggen sitter i. Trimma ner skruvpluggen, dvs ta bort övre delen av den. Den är tvådelad. på detta sätt vinner du min 5 kanske 7 cm. I en 442 skall det inte längre vara problem med uppstickande delar även om du monterat motorn så tråget bara sticker ner kanske 2 cm under ramen. Gör om oljeurtappningspluggen till insex. Ta loss oljetråget och ge på gamla oljeplugg ett par "dängar" så vinner du 8mm till 10mm. Kanske inte så snällt mot tråget men det fungerar. Jag vet jag har fällt in min oljeplugg "the hard way". Ett tjälskott 1,3 mil väster om Arboga, det var nog första "dängen" ett farthinder (två gånger) i Köping plus ett ställe några gånger i Arboga. därefter gav min oljeplugg cirka 10mm mer frigång. Chickenvarianter är en avbärarplåt lite som en "hasplåt" men i miniformat. Fast såklart får du kapa oljetråget om du gärna vill. Det som kan ställa till det hela är övre kamdrevet, den kan göra att du får ett hål eller bula i huven. Ta bort halva kamdrevet går ju bra fast bara så länge du inte försöker starta motorn. För justeringen av oljekåpan och den omgörningen går du in på Kilkennys tråd. Någonstans i tråden finns bilder. Han har fixat ett sådan oljekåpa till mig. Bild på den kan finnas men i vilken av mina byggtrådar = ? De där med halva kamdrevet va inte så dumt :516:/> om ja krymper drevet till halva omkretsen borde de ju bli samma sak å då kanske den startar åxå. hö hö nä in på Kilkennys tråd å gröta runt en stund.. fasen va bra detta forum ee ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.