Jump to content

A-armar fram tips och råd


daromer

Recommended Posts

Jag har börjat så smått och skissa på framvagnen.

Bifogar en bild:

post-901-0-99201500-1390651651_thumb.png

442E ram och 740 bakaxel. 140 spindlar fram. Volvo fälgar med et43 och 195/55-15 är väl tanken. Vad tror ni om måtten o.s.v som jag fyllt i?

Jag räknar med ca 140-145mm mellan undre ram och mark vid rideheight.

Har flyttat så att undre spindelfästet blir lite lägre ner än 70mm som jag hittat på forumet. Det är för att jag svarvat hylsorna på sådant sätt så detta bör gå göra. Men ändå tycker jag att lutningen blir för stor.

Vad säger ni?

Edited by daromer
Link to comment
Share on other sites

Jag lade in CealmSeven V8 värden i PDF format i F.A.Q tråden .

Filen ligger under rubriken Beräkna framvagnens geometri.

Filen är en cut and paste fil från CASIM. En referensfil som jag skapade med alla inställningar och tillhörande CASIM resultat. Jag är glad över att jag gjorde filen i samband med bygget av framvagn på bilen. Att försöka komma ihåg inställningar och resultatvärden för framvagnen efter en vecka eller kanske endast en dag är en grannlaga uppgift nästintill omöjlig.

Med en komplett sparad fil handlar det bara om att läsa innantill.

CealmSeven V8 har Volvo 140 spindlar och spårvidd passande Volvo 740 bakaxel.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Idag ska jag försöka få lite gjort ivf.

Detta är vad jag har fått fram så här långt:

A-arm Mountings

Upper Arm Mounting Position X: 327 mm

Upper Arm Mounting Position Y: 450 mm

Lower Arm Mounting Position X: 219 mm

Lower Arm Mounting Position Y: 210 mm

RC Height @ Normal Ride Height: 10,32 mm

Upper Arm Length: 338 mm

Lower Arm Length: 480 mm

--------------------------------------------------------------

BumpDroop Manouver

Max Positive Camber Change Inner Wheel: 0,36 deg

Max Negative Camber Change Inner Wheel: 0,2 deg

Max Positive Camber Change Outer Wheel: 0,36 deg

Max Negative Camber Change Outer Wheel: 0,2 deg

Max Roll Center Change Horizontal: 0 mm

Max Roll Center Change Vertical: -30,27 mm

Max Track Width Change: 2 mm

--------------------------------------------------------------

Roll Manouver

Max Positive Camber Change Inner Wheel: 0 deg

Max Negative Camber Change Inner Wheel: 2,77 deg

Max Positive Camber Change Outer Wheel: 2,47 deg

Max Negative Camber Change Outer Wheel: 0 deg

Max Roll Center Change Horizontal: 3,08 mm

Max Roll Center Change Vertical: -0,42 mm

Max Track Width Change: 0 mm

--------------------------------------------------------------

BumpRoll Manouver

Max Positive Camber Change Inner Wheel: 0 deg

Max Negative Camber Change Inner Wheel: 2,03 deg

Max Positive Camber Change Outer Wheel: 1,16 deg

Max Negative Camber Change Outer Wheel: 0 deg

Max Roll Center Change Horizontal: 21,53 mm

Max Roll Center Change Vertical: 29,71 mm

Max Track Width Change: 0,36 mm

--------------------------------------------------------------

DroopRoll Manouver

Max Positive Camber Change Inner Wheel: 0 deg

Max Negative Camber Change Inner Wheel: 2,8 deg

Max Positive Camber Change Outer Wheel: 2,89 deg

Max Negative Camber Change Outer Wheel: 0 deg

Max Roll Center Change Horizontal: 6,55 mm

Max Roll Center Change Vertical: -30,34 mm

Max Track Width Change: 2,02 mm

Måste ut och mäta och se om det faktiskt är praktiskt görbart.

Link to comment
Share on other sites

Och så 2 bilder om jag uppfattat ev placeringar rätt..

post-901-0-12393900-1391849908_thumb.jpg

Längden ska mätas så hära?

Sedan en bild på delarna utlagda.

post-901-0-42426100-1391850296_thumb.jpg

Så länge man gör dem symetriska så handlar det bara om att sätta dem på rätt ställe på ramen. Dock ska den ene vara lite förskjutning för att få rätt lutning.

Link to comment
Share on other sites

Så. Undre armarna klara. Strunta i ovan måt tdå dom var heeeelt galna :) Hade jag kört med dem så hade nästan bilen sett ut som en 3hjuling då fram hjulen hade varit bra mycke längre ut än bakänden.

Efter lite fipplande och mätande till fick jag till mer passande värden.

Imorgon hoppas jag att jag får ihop de övre armarna också.

Link to comment
Share on other sites

Intressant mjukvara det där!

När vi optimerade framvagnen på min supercat hade vi två rättesnören som vi inte kompromissade med:

- så nära noll i spårviddsförändring mellan fullt in- och fullt-utfjädrad som möjligt

- en liten liten bumpsteer

Eftersom camber påverkar alltihop så lät vi den vara den stora variabeln som vi lekte med. Anledningen till att vi mer eller mindre släppte den fri var att vi räknade med att den låga tyngdpunkten(och med rätt fjädrar/krängare) kommer chassiet att rolla ganska lite. Vi mätte på en del race-bilder på sjuor och de verkade rolla mindre än 2 grader för väl uppsatta bilar(ja det skiljer bil från bil, men man måste börja någonstan). Så om man börjar med en statisk camber på runt 1-1,5 grader så behövs väldigt lite camber gain för att parrera body-roll i kurvorna.

Rätt eller fel, men det var där vi började. :)/>

Allt gjorde i verkliga livet mätt emot ett referensplan så jag använde alldrig beräkningar för att nå dit. Mätnogrannheten blev tyvärr inte bättre än +- 0,1mm med de vertygen jag äger. Men det blev bra nog.

Jag kommer inte ihåg på rakarm exakt var vi slutade och min "lilla svarta" är i garaget så här är var jag har för mig att slutresultatet var:

- Fjädringsväg: +30mm, -25mm

- Spårviddsförändring(max in/ut): i praktiken noll med mina mätinstrument men låt oss säga <1mm

- Bumpsteer(max in/ut): ca 1,5mm assymetriskt runt ride hight(0,9mm ut och 0,6mm in)

- Statisk camber: 1,2 grader(har jag för mig...)

- Camber gain: ca -1 grad in och +0,5 grad ut(jag kanske gör fel med + och minus här: Jag fick mer negative camber när hjulet fjädrade in från ride hight och mindre negativ camber när det fjädrade ut)

Anledningen till att jag ville jobba med hela fjädringsområdet var för att skapa en bil som kunde använda hela sin fjädringslängd, ungefär som rallybilar gör. DVS bilen sattes upp för att köras med ganska mjukfjädring på vanliga asfaltvägar, inte racing på enbart platt asfalt.

Resultatet blev en framvagn som gick precis dit jag ville/styrde. Jag vågade gå långt ut på vägrenen utan att riskera att ett potthål/asfaltspricka skulle få bilen att spåra ut i bushen eller ge mig ett ryck/kast i framvagnen. Framvagnen tålde stora bomberingar av vägbanan(som en del av våra 70 vägar faktiskt har) och bilen blev väldigt "lugn" även på "oroliga"/förstörda vägar. Jag blev kanonnöjd och kommer att jobba på exakt samma sätt med det chassiet som jag har idag.

Det finns en del om det här i min tigger-tråd även om jag inte vågade skriva lika utförligt där så kan man se bilderna.

En stor inspiration till det arbetet vi gjorde på min bil var PDF som flöt omkring från ett konsultföretag som gjort jobb på en caterham svr. Titta peciellt på deras målvärden. Det säger en del om hur bilen förväntas röra sig på vägen och glöm inte att det där är en utpräglad race-bil.

Link to comment
Share on other sites

Helt rätt Pac, se till att bilen är följsam och säker då får man en trevlig bil på dom flesta underlag.

Dom flesta kör ju säkert 98% av tiden på våra "fina" vägar och inte på slät bana :)/>

Jörgen B

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...