Jump to content

Bärarmar och bussningar?


mhafdell

Recommended Posts

!: Är det ett måste att tillverka egna bärarmar eller kan man använda från tex 850?

2: Ni som tillverkat egna bärarmar vad har ni använt er av för rör till detta?

3: Använder ni samma rör till själva infästningarna till bärarmarna eller är det special?

4: Vad använder ni för bussningar samt vart hittar man dessa?

Link to comment
Share on other sites

1: Är det ett måste att tillverka egna bärarmar eller kan man använda från tex 850?

I princip kan du köpa eller bygga. Det du skall ha presterat är en fungerande framvagn som klarar styrgeometri. Dvs man kan inte bara ta en färdig för längd mm måste stämma för den bilen man bygger. Det enklaste = bygg dina egna, och bygger du en bokbil eller gibbsbil så har du måtten klara. bygger du något annat får du räkna, exempel på bra räknelänkar finns i F.A.Q tråden, http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=10872&pid=121325&st=0entry121325

2: Ni som tillverkat egna bärarmar vad har ni använt er av för rör till detta?

Normalt 25x3 mm personligen har jag haft grövre på en bil men 25x3 är det vanliga. Se till att få normaliserade rör. Även här finns info i F.A.Q tråden

3: Använder ni samma rör till själva infästningarna till bärarmarna eller är det special?

Finns olika vägar att gå, den "lilla" varianten som är på gibbs och bokbilar finns gott om bussningar mm att köpa i tex England Rally Design är ett ställe. Personligen väljer jag en lite större varinat som jag trivs bättre med och har köpt alla delar till det från Sellholm i Köping. Här är ett val att göra, vill minnas att även detta finns i F.A.Q

4: Vad använder ni för bussningar samt vart hittar man dessa?

Se svar på fråga 3.

Link to comment
Share on other sites

Sellholm.se i Köping, dvs ring till dem. Pratar du med Rikard kan du hänvisa till mina bilar då vet han vad jag har haft för bussningar samt hylsor och gängbussningar för bärarmar 25x3.

Fast det kan finnas andra ställen till men jag har bara 2 mil till Sellholm så det är nära och bra.

Link to comment
Share on other sites

Eller så gör man som jag, svarvar egna med borrmaskin och morakniv. Inte snygga men billiga. Hylsorna är en bit RF rör från det loka metallskroten , övriga köpta enligt regler.

/Fredrik

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...