Jump to content

Hjälp att bygga alu-ramper i mälardalen?


AD7

Recommended Posts

Behöver ca 4m långa ramper av enklare modell. Dvs durkplåt aluminium bockad som ett U, 2st alu profiler på undersidan. De ska hålla för att lasta en bil på ett släp. Alla färdigbyggda jag hittat har varit för mindre grävmaskiner och lite för rejäla/tunga och dyra för en vanlig personbil.

Någon här som vill ha ett jobb eller kan ni tipsa om någon som vill göra jobbet?

Sthlm, Uppsala, Etuna, Västerås

Link to comment
Share on other sites

4 meters ramper är väldigt långt. Hur högt upp är flaket på kärran. Mer normalt på biltrailers är cirka 180 till 200cm. Du har inte övervägt att sätta två släpvagns stödben längst bak och sedan koppla loss kärran när du kör på bilen så åker det losskopplade draget upp tills stödbene tar i och man kör på en hög kärra med vanliga ramper. Kom i så fall bara ihåg att ha ramperna väl fästa samt kärran bromsad eller "hjulklossad". Kan kännas lite läskigt första gångerna man lastar och framförallt lastar av med metoden. Efter några gånger är det rätt naturligt.

Fast det kanske är det bästa med 4 meter.

Link to comment
Share on other sites

4 meters ramper är väldigt långt. Hur högt upp är flaket på kärran. Mer normalt på biltrailers är cirka 180 till 200cm. Du har inte övervägt att sätta två släpvagns stödben längst bak och sedan koppla loss kärran när du kör på bilen så åker det losskopplade draget upp tills stödbene tar i och man kör på en hög kärra med vanliga ramper. Kom i så fall bara ihåg att ha ramperna väl fästa samt kärran bromsad eller "hjulklossad". Kan kännas lite läskigt första gångerna man lastar och framförallt lastar av med metoden. Efter några gånger är det rätt naturligt.

Fast det kanske är det bästa med 4 meter.

Tackar för dina ideer.

Hittade en likadan kärra som jag har på Locost körningen.

Min kärra är ju inte ett lågt bilsläp utan en ganska hög historia. Tanken är att göra som denna person gjort. Koppla loss och sedan veva upp stödbenet max vid uppkörning. Antar personen ifråga har lagt under något i bak på kärran också så den inte slår ner i backen?

Nu ska jag bara lasta en lätt Super7 men jag vill kunna lasta en 1500kg bil också med dessa ramper.

Bilder på släpet jag såg på körningen.

1%20%281%29.jpg

1%20%282%29.jpg

1%20%283%29.jpg

1%20%284%29.jpg

1%20%285%29.jpg

1%20%286%29.jpg

Edited by AD7
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ingen som känner till någon som bygger? Finns färdiga ramper på Blocket men då är de överdimensionerade för en bil. Mer för mindre grävmaskiner.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 4

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...