Jump to content

Blandad drivkedja


Borken

Recommended Posts

Jag startar en ny tråd ang bmw motorer osv.

Jag funderade på en Bmw M10 som skulle kopplas ihop med en stel axel men kom i natt :icon_sleep: på det att gliddelen för kardanaxel brukar sitta i lådan, men på bmw lådan finns väl inget sånt? Hur löser man det med universalknutar och sånt?

Hur var det med höjden på en M10 motor?

H Borken

Link to comment
Share on other sites

Åtminstone på 5-serien från åttiotalet fanns det en gliddel på kardanaxelns bakre halva, och jag skulle tro att det är samma på 3-serien. M10 fanns ju både på 3- och 5-serien, men var vanligast på 3-serien.

Link to comment
Share on other sites

Jag konsulterade mina haynesböcker och mycket riktigt som du säger så finns där en splinskoppling på 5 serien men fan vet om det finns på 3 serien.

H Borken

Link to comment
Share on other sites

Vad jag minns (var några år sedan jag hade en e21:a) så var det ingen sån "teleskopisk" axel på dem, men jag skruvade aldrig bort kardan eller så... men jag ska glo i Haynesmanualen sen, när jag är där den är. :)

Men du kan väl ta kardanaxeln från samma bil som bakaxeln i så fall?

Återkommer om höjden på motorn... ;)

Link to comment
Share on other sites

Sitter inte fords gliddel i lådan? Om så inte är fallet så är det ju inga problem

:)

Nu har jag kommit till skott och beställt ett megasquirt i alla fall....hoppas gycket funkar sen bara

H Borken

Link to comment
Share on other sites

Kardanen har ingen gliddel. Men den har ju stödlager med en gummibussning, kanske den skulle kunna ta upp rörelser tillräckligt?

Höjden på motorn är ungefär 66cm, men det är mätt utan något insug/förgasare, så om det hamnar högre upp än locket på ventilkåpan så får du lägga till lite för det.

Link to comment
Share on other sites

Ajdå det verkar högt, jag sprang ut i garaget och mätte , undrar hur hög t ex en pintomotor är?

Jag är skeptisk till att gummit skulle kunna ta upp de rörelser som det är frågan om.

Borken

Link to comment
Share on other sites

Jag är skeptisk till att gummit skulle kunna ta upp de rörelser som det är frågan om.

Borken

Nej, antagligen funkar det inte... :(

Du får bygga individuell bakvagn med BMW-delarna istället! :thumbup:

Estfield med M10. Ser ut som det behövdes en bula i huven till insuget men att motorn precis går fritt...

post-3-1090856572.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hmm det ska lösas jag vill ha en BMW M10 motor och orkar inte bygga en individuell bakvagn :(

Ser lågt och fint ut på estfielden, dom var väl byggda enligt boken eller?

H Borken

Link to comment
Share on other sites

Vet inte om det är enligt boken, men de är väl en av de tillverkare av ramar som är godkända i Locostserien? I så fall måste ju ramen vara gjord efter boken.

Det är möjligt att motorn stod lite mer upprätt, när jag mätte, än den ska sitta i bilen. Det är ganska svårt att mäta exakt :)

Link to comment
Share on other sites

M40 kanske är lägre? Den ersatte ju M10 och satt i E30 på slutet. Lite svårare att få tag på, men då är den å andra sidan komplett med kat och lambda och allt som behövs. Det är också en mycket modernare motor med allt vad det innebär av fördelar och nackdelar.

Link to comment
Share on other sites

Hmm det ska lösas jag vill ha en BMW M10 motor och orkar inte bygga en individuell bakvagn  :(

Det finns kardanaxlar med gliddelen i axeln, Volvo Duett tex. finns säkert fler.

Har du plats kan du ta en hel 740 axel med stödlager.

En DeDion axel är lite enklare än en helt individuell, en sånn tänker jag försöka knåpa ihop.

Link to comment
Share on other sites

jag körde den gröna estfielden på elmia

och jag vet att valter har byggt en huv för att motorn ska passa

den har ett scoop som höjer ca 7-10cm mittpå

så att insprutningen ska passa

måste bara säga att bilen var skitql att köra och att valter har massa

bra delar som man kan ha typ stolarna som han gör som det står

sparco/recaro/xxxx på är jävligt fina

undrar hur hans cupe est är att köra ??????????

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jag var å kollade på en M10 från en gammal E12 som stod på en lastpall och den var bara 57 cm hög ser ut att passa som "kniven i länsman" i mitt chassie. 500 pix skulle det hela kosta :-) lite sliten kamaxel men motorn gick runt fint med spärrnyckeln.

H Borken

Link to comment
Share on other sites

Attans jag mätte m10:an utan fördelare :( fördelarhelvetet sticker upp en 10 cm över den annar så låga motorn, nån som har en bra enkel lösning med att få ner fördelaren? Jag bygger jävlar i mig inget scoop för fördelaren....

H Borken

Link to comment
Share on other sites

Det verkar vara det enda sättet, ett megasquirt + edis kanske....

Hur länge tror ni att en spolarpump klarar att pumpa bensin? Jag ska provköra motorn i den bilen den kom i men problemet är att jag har en insprutningstopp = inget bensinpumpsuttag och så har jag inte fått klart något megasquirt (inte ens fått kretskortet, fast lödstationen står på värmining :) ) och vill inte lägga ner en spänn för mycket på en bil som ska skrotas om några veckor.

H Borken

Link to comment
Share on other sites

Attans jag mätte m10:an utan fördelare :(  fördelarhelvetet sticker upp en 10 cm över den annar så låga motorn, nån som har en bra enkel lösning med att få ner fördelaren? Jag bygger jävlar i mig inget scoop för fördelaren....

H Borken

Vad mysko... jag mätte inte heller inklusive fördelaren ( :icon_oops: ) och ändå fick jag det till nästan 10 cm mer. Det kan väl inte vara så stor skillnad på oljetrågen mellan en E12 och 02:a? :blink: Jaja, hoppas du löser det så den får plats iaf! :)

Link to comment
Share on other sites

Ok jag trodde det var jag som missat det där med fördelaren först :icon_oops: men motorn jag mätte på stod upprätt på en lastpall dvs växellådan var i våg, det var plåtsump på den dock.

Jag ska kontrollmäta på den 320 motor som sitter i mitt nyinförskaffade 316 skogsvrak så fort jag får tag på en anständig topp, den gamla var sprucken. Om nån har en frisk topp liggandes så är jag mycket intresserad, en lite vassare kam vore kul kanske 284°, det gäller BMW M10 motorn förståss.

Hehe, jag putsade upp mitt ventilhuslock å målade det, jag var tvungen att testa det i chassit :icon_oops: såg rätt ok ut.

H Borken

Edited by Borken
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...