Jump to content

BMW varvräknare & hastighetsmätare


Recommended Posts

Tjenare!

Var på skroten idag och fick syn på en BMW instrumentgrupp, i helschysst skick... ser ju fint ut tänkte jag, men frågan är om den kan användas till min Seven? Ska ju köra på Saab 9000 cse LTT motor och Opellåda och resten volvo... Min plastfarsa sa att det förmodligen går om man kör upp den i typ 50 km/h och rättar till givaren med motstånd etc eller nått sånt..

Vad tror ni? Bilen är en BMW 318, alltså en 4 cylindrig motor...

Men ändå 300 spänn får jag den för så det är ju helt okay ändå ;) även om den inte funkar helt :D

Link to comment
Share on other sites

Glömde skriva årsmodell på 318:n, det är en 1993. Saab motorn är en B204E (kortmotor, blir förmodligen en 95:a om jag får ett bra pris) och opellådan vet jag inte riktigt ännu, 240 kardan och 240 bakaxell...

fast när man tänker efter, så sitter ju säkert givaren till hastighetsmätaren i bakaxeln... fast man kanske ska ta hela bakaxeln då istället för 240:ins, då får man ju delad bakaxel och diffad :thumbup:

Vad tror ni?

För övrigt så plockade vi sportsäten från samma BMW, super fresh ;) och betalade 200 kr/st ;)

www.sjalvplock.com

Link to comment
Share on other sites

Nu vet jag inte hur det funkar med de elektroniska mätarna, men de borde styras av an givare som ger pulser till instrumentet. Det borde ju finnas någon möjlighet att kalibrera mätaren, men inte på givaren i så fall utan i själva instrumentet. Det är vad jag tror iaf. Eller så får man se till att givaren hamnar på rätt ställe så pulserna kommer lika tätt på på BMW:n. Kollade på en cd som jag har, och där står det följande frekvenser om det kan vara till hjälp:

Display range km/h 220/260

Distance pulse/km 4712

Displayed value/frequency km/h / Hz

40/52

80/104

120/157

160/209

200/261

240/313

Om du ska ha opellåda så kanske det är lättare med opelinstrument?

Varför är alla billiga och bra skrotar så långt bort från mig? :(

Link to comment
Share on other sites

Nu vet jag inte hur det funkar med de elektroniska mätarna, men de borde styras av an givare som ger pulser till instrumentet. Det borde ju finnas någon möjlighet att kalibrera mätaren, men inte på givaren i så fall utan i själva instrumentet. Det är vad jag tror iaf. Eller så får man se till att givaren hamnar på rätt ställe så pulserna kommer lika tätt på på BMW:n. Kollade på en cd som jag har, och där står det följande frekvenser om det kan vara till hjälp:

Display range km/h 220/260

Distance pulse/km 4712

Displayed value/frequency km/h / Hz

40/52

80/104

120/157

160/209

200/261

240/313

Om du ska ha opellåda så kanske det är lättare med opelinstrument?

Varför är alla billiga och bra skrotar så långt bort från mig? :(

Jo det kan vara till hjälp det där... ska plocka isär den idag eller imorgon hade jag tänk... man kanske kan bygga en egen givare istället. Plastfarsan kan ju det där med mickroprocessorer och all elektronik och digitalteknik så.. egentligen är det ju mer avancerat än det ser ut, massa sladdar, men sladdarna går ju till både styrbox och givare, och säkert till fönsterhissarna också ;)

men vi får se vi får se, annars kanske man ska fundera på att köpa BMW bakaxel också ;)

Idag köpte jag även en Porsche 924 sportstol halvläder för en hundrig ;) haha :wohow:

Link to comment
Share on other sites

På en bakaxel från en 245 GLT -86(?) som jag har liggande så finns det i alla fall uttag för hastighetsmätare. Det kanske finns på din också? Men om den sedan ger samma antal pulser per varv som bmw-mätaren är ju en annan fråga...

Link to comment
Share on other sites

På en bakaxel från en 245 GLT -86(?) som jag har liggande så finns det i alla fall uttag för hastighetsmätare. Det kanske finns på din också? Men om den sedan ger samma antal pulser per varv som bmw-mätaren är ju en annan fråga...

Hmm, jag har faktist inte kollat det riktigt, kan ju vara så... ska plocka bort axeln i helgen så vi får se, skickar den inte rätt pulser så är det inga problem, det fixar vi med ett filter så att vi kan kalibrera den :prop:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...