Guest Posted September 23, 2013 Share Posted September 23, 2013 Tjenare. Är ny på forumet så får iaf presentera mig först. Christopher heter jag och är 26 år. Har blivit lite intresserad av att ev köpa ett zero / Rocket kit men har inte kommit till den punkten att man har bestämt sig helt en. Men iaf så undrar jag om det är någon som har stoppat ner en rover v8 då dom tydligen ska vara väldigt lätta (144kg). Tror ni själva (som äger en zero eller rocket) att det skulle vara fysiskt möjligt med en sån här v8? vad väger en ford 2.0 zetec? Tack på förhand Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted September 23, 2013 Share Posted September 23, 2013 Välkommen! Hör med någon SFRO-representant vad de tycker om planerna. Kanske man även vill ha en lite kraftigare låda till V8:an, och den väger troligen lite mer den också. Då är frågan vad ramen har för marginaler... Vikt på Zetec hittade jag här: http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=956&st=0&p=10136&hl=+vikt%20+zetec&fromsearch=1entry10136 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted September 23, 2013 Share Posted September 23, 2013 oj, trodde inte fordmotorn var så lätt. vad är skillnaden på duratec och zetec motorn? då är ju v8 garanterat uteslutet iaf. är det stor skíllnad på att köra med zetec 2.0 och 1.6. vikten var ju ganska stor skillnad (34 kg) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted September 23, 2013 Share Posted September 23, 2013 Det blir mycket goare vrid i en 3,5 liters V8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted September 24, 2013 Share Posted September 24, 2013 Jo kan jag tänka mig men är väl också som GKA säger, då vill jag ju gärna ha en låda som pallar med det så då tillkommer ju den extravikten också. så måste la iaf bli en 5-60 kg extra jämfört mot fordmotorn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted September 24, 2013 Share Posted September 24, 2013 Dom kilona är ingenting när du har dubbla motorvolumen. och det finns massor av godis till den och upp till 4,9 liter. Om jag byggt igen så är jag inte alls främmande för en Rover 8:a Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted September 24, 2013 Share Posted September 24, 2013 Dom kilona är ingenting när du har dubbla motorvolumen. och det finns massor av godis till den och upp till 4,9 liter. Om jag byggt igen så är jag inte alls främmande för en Rover 8:a okey. vad kan man tänka sig att använda för växellåda i så fall tro? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted September 24, 2013 Share Posted September 24, 2013 Om man gör en kåpa/adapter så kan man ta nästan vad som. en BMW eller en jänklåda M20-M22 t.ex. eller Rovers egen. finns i flera varianter http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_odkw=Rover+gearbox&_osacat=0&_from=R40&_trksid=p2045573.m570.l1313.TR0.TRC0.XRover+3500+gearbox&_nkw=Rover+3500+gearbox&_sacat=0 http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_odkw=Rover+3500+gearbox&_osacat=0&_from=R40&_trksid=p2045573.m570.l1313.TR1.TRC0.A0.XRover+sd1+gearbox&_nkw=Rover+sd1+gearbox&_sacat=0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted September 24, 2013 Share Posted September 24, 2013 Idén är inte dum alls... Jämför man med en B230 är nog inte viktskillnaden så stor. Och det går nog, frågan är bara vad du behöver göra för att SFRO ska bli nöjda. Det finns fler med samma idé. http://www.rhocar.org/index.php?showtopic=32806 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.