Jump to content

Tak, kapell modell Locost till 7:a?


AD7

Recommended Posts

Har bur på min sjua men ingen framruta. Klurar på någon lösning för att kunna stå ut med lite regn.

.T.ex om jag står på en bankörning och det börjar regna, eller om jag behöver köra någon mil hem och det regnar.

Behöver ju inte vara någon perfekt lösning utan bara en enklare lösning, modell locost. :prop:

Link to comment
Share on other sites

Iofs har jag ruta men har sufflett.

När jag började fundera runt sufflett plöjde jag igenom internet efter modeller, konstruktioner, typer , färger mm.

Hittade bl.a. dessa enkla och lätta konstruktioner, man bör nog ha hel ruta för att kunna köra med suffletten uppe, med t.ex. Brooklands rutor blir det nog svårt att ha suffletten uppe under körning.

post-291-0-81417700-1378909000_thumb.jpg

post-291-0-63121200-1378909019_thumb.jpg

post-291-0-89806700-1378909057_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ingen ruta utesluter nog något som håller tätt (kan ju inte ha något provisoriskt då du saknar vindrutetorkare) .

Jag tror att det bästa är att bara spänna upp ett stycke "tyg" så du får ett tak på buren. Öljetter runt om och remmar man spänner runt rören i buren. Du får då ett "paraply" vid stillastående. Vid körning kommer troligen det mesta av vattnet åka igenom och du behöver bara bekymra dig om det du får i ansiktet som jag antar täcks av hjälm om du inte har ruta. På detta sätt borde du klara dig med hjälm och en regnjacka.

Ren spekulation då jag inte vet hur ett sådant "tak" skulle bete sig i verkligheten. Vet att en del britter har med sig paraply som de spänner upp när de stannar och detta borde ju bli liknande.

Jag kommer ha ruta på den bilen jag bygger. Kommer dock ändå inte skaffa sufflet då jag sett filmer från folk som försöker ta sig i och ur en Caterham som har dylik anordning. Inget jag tänker prova. Åtminstone inte om det finns folk som kan se mig medan jag försöker komma i bilen :)

Edited by Martin
Link to comment
Share on other sites

Jag har inga större svårigheter att ta mej in/ur trots min längd (185 cm), iofs går jag på gym 3 dagar/vecka.

Medger att det inte är lätt för någon med ryggbesvär!

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Jag 177 lång har inte heller problem att komma in i bilen med sufflett å dörrar på. In med högerbenet först, sätt högerhanden mot kartantunneln och in med röven, sisst in med vänsterfoten klart :)

Link to comment
Share on other sites

Skickar två bilder på min sufflett.

Med "halvrutor" av vinyl på förar- och passagerarplatserna försvann draget i kupén. De är fästa med kardborreband uppe vid "taket" och med vridknappar nertill. Jag åker helt torrt oavsett hur mycket det regnar, tro mej jag vet!! En billig och enkel komforthöjare!

När jag kör ensam täcks passagerarplatsen med vinyl som trycks fast med tryckknappar (syns på vänstra bilden).

Hela suffletten kan vikas ihop framför reservhjulet.

Vid långa körningar ("Eriksgatan" detta år var på 405 mil) anser jag att det är absolut nödvändigt med sufflett.

En nackdel är att det blir hett på varma dagar eftersom motorn värmer mycket, behagligaste yttertemperaturen vid längre körningar är 7-12 c.

post-291-0-89547500-1378927268_thumb.jpg

post-291-0-56494700-1378927326_thumb.jpg

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...