Jump to content

BMW-sump


leto

Recommended Posts

Ska använda en BMW 320i som donator, motorn ganska hög och skulle må bra av en sänkning av sumpen. På min motor sitter det en al-sump, finns det en mer svetsvänlig plåtsump på någon modell eller har ni andra kreativa ideer?

Link to comment
Share on other sites

jag såg en bild på en sump där dom helt somika hadde kapat av så mycke dom tyckte va lämpligt. sen hadde dom fått den planslipad. därefter borade dom hål och jängade och sen skruvade dom bara på en plan alu plåt. sen får man vell legga i ett par skvalp plåtar också så man får olja till pickuppen.

Link to comment
Share on other sites

Är det "lilla sexan" M20, eller vad den heter? Du kan ju kolla på en E21 323i om de hade aluminiumsump också eller om de hade plåt.. jag vet inte på rak arm, har aldrig haft nån av sexorna. Fråga på http://www.e21.se/ :)

Link to comment
Share on other sites

Höjden är helt klart ett problem när man använder M20. På min sänkte jag ner motorn så längt det gick, utan att kapa i sumpen. Sedan tänkte jag i stället bygga om insuget, det behöver ju inte precis gå upp över motorn. Det blir ändå lite högt i framänden, men det går att dölja med ett litet luftintag.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har kikat lite i Haynes-manualen och kortad sump verkar vara ett större ingrepp än vad jag tänkt mig. Oljepumpen ligger nere i sumpen och den ser inte ut att ha lust att flytta på sig :( Ska det kortas så får det bli ombyggt insug, som Baalzamon tänker göra.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...