leto Posted July 16, 2004 Posted July 16, 2004 Ska använda en BMW 320i som donator, motorn ganska hög och skulle må bra av en sänkning av sumpen. På min motor sitter det en al-sump, finns det en mer svetsvänlig plåtsump på någon modell eller har ni andra kreativa ideer? Quote
viggen Posted July 16, 2004 Posted July 16, 2004 jag såg en bild på en sump där dom helt somika hadde kapat av så mycke dom tyckte va lämpligt. sen hadde dom fått den planslipad. därefter borade dom hål och jängade och sen skruvade dom bara på en plan alu plåt. sen får man vell legga i ett par skvalp plåtar också så man får olja till pickuppen. Quote
gka Posted July 16, 2004 Posted July 16, 2004 Är det "lilla sexan" M20, eller vad den heter? Du kan ju kolla på en E21 323i om de hade aluminiumsump också eller om de hade plåt.. jag vet inte på rak arm, har aldrig haft nån av sexorna. Fråga på http://www.e21.se/ :) Quote
Baalzamon Posted July 16, 2004 Posted July 16, 2004 Höjden är helt klart ett problem när man använder M20. På min sänkte jag ner motorn så längt det gick, utan att kapa i sumpen. Sedan tänkte jag i stället bygga om insuget, det behöver ju inte precis gå upp över motorn. Det blir ändå lite högt i framänden, men det går att dölja med ett litet luftintag. Quote
leto Posted July 31, 2004 Author Posted July 31, 2004 Har kikat lite i Haynes-manualen och kortad sump verkar vara ett större ingrepp än vad jag tänkt mig. Oljepumpen ligger nere i sumpen och den ser inte ut att ha lust att flytta på sig :( Ska det kortas så får det bli ombyggt insug, som Baalzamon tänker göra. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.