Jump to content

Jädersbruksdagarna 7 och 8 augusti 2013


cealm

Recommended Posts

Idag är det dags för det årliga evenemanget Jädersbruksdagarna. 16 året och får vi sol och fint så kommer det säkert mellan 5000 och 8000 personer. Hoppas det blir 8000.

Det mesta finns att titta på, för min del blir jag konferencier i två dagar plus att vi spelar in film samtidigt för en DVD om evenemanget.

Roligt men rätt stressigt. Det kommer inte bli många sekunder lediga fast det gör inget........

Jädersbruks vänner hemsida

Link to comment
Share on other sites

Två fantastiska dagar med så fint väder så det knappt går att beskriva, 5,5 eller kanske till och med 6000 besökare totalt. Motorer och maskiner, och hantverk och varieté, svärdsslukare, trollkonstnärer och karuseller för barn och ponnyridning och traktorer och fria båtturer, hölasskörning, tröskverk, spåntillverkningsmaskin för takspån, motorsågskulpturer som tillverkades, vråltimmade motorsågar, järnväg som kunde ta ett 20-tal passagerare, bandtraktorer, grävmaskiner, lastbilar, mopeder, motorcyklar, motorcross med förare som med marginal passerat 80 år men kör för fullt ändå på sina Husqvarna, kanoter att låna, öppen kraftstation, solceller, fika, mat, kolbullar, smedja, korv, stort tändkuledrivet elverk på säkert 10 ton, fartygsdiesel på 12 ton som numera drog en pennvässare för blyertspennor samt en morotsrivare ja det är sant så fartygsdieseln var inte arbetslös....., ånglokomobil (förhandstitt), bergborr, turbinmotor men handstart, ja just det handstart den drev en vattenpump eller rättare sagt en flodspruta som kunde användas vi bränder i hamnar vägde dock bara 60-70kg totalt mycket imponerande.

Som konferencier var jag såklart med överallt, det var kul att köra en Cat 941 bandlastare, det är 6 år sedan jag körde bandtraktor senast, då var det en IH och en Cat D6. Precis lika kul i är att flytta jord från ett ställe till ett annat. Tror aldrig det jag kommer tröttna på bandtraktorer..............

Peter Pluntky fanns också på plats i dagarna två med föreläsning om samlare och samlingar mm samt till tjänst om någon ville få en klenod bedömd och kanske värderad. Vilken kunskap Peter har om tekniska saker och så genuint trevlig och sympatisk person. Det var kul att småprata några timmar med honom.

Artikel på www.arboga.se

JBV hemsida

Flodsprutan, handstartveven skymtar till vänster på bild 2.

p1100497-large_106089191.jpgp1100499-large_106089782.jpg

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...