Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Jag har positionsljus från ett flygplan som jag tänkte använda som blinkers. Jo, jag vet! De är inte E-märkta!!

Har lött en lysdiodplatta med 20 st orange lysdioder för att visa rätt sken.

Sido- och bakblinkers är vanliga glödlampor, blinkersrelät är för vanliga glödlampor.

Har provat att sätta motstånd i serie för att få samma watt som motsvarande glödlampa men det fungerar inte.

Någon som vet hur att gå till väga?

Antas

Fortblinkare

post-291-0-81939200-1376740285_thumb.jpg

Edited by Antas
Posted

Det enklaste är att byta blinkrelä. Finns för led på Biltema. Det tål även glödljus.

Annars kan du prova att parallellkoppla ditt "belastningsmotstånd", för i serie gör det ingen nytta ;)

Posted (edited)

Vad är det som inte fungerar?

Lyser det inte? Eller vill du få rätt effekt för en lampövervakning?

Om jag gissar på det första:

Hur har du kopplat dioderna, parallellt eller i serie?

Parallellkoppling och ett förkopplingsmotstånd är vettigt. Alternativt en grupp med rätt antal i serie och sen parallella grupper.

20 dioder i serie tänder inte på 12V.

Biltemas relä förutsätter 12V Ledlampor, men är ett bra val när allt är rätt kopplat.

Samuel

Ledsagare

Edited by srylul
Posted

Det enklaste är att byta blinkrelä. Finns för led på Biltema. Det tål även glödljus.

Annars kan du prova att parallellkoppla ditt "belastningsmotstånd", för i serie gör det ingen nytta ;)/>

Tankelapsus!!!!

Självklart ska motståndet parallellkopplas, jag gjorde misstaget att seriekoppla.

Kopplade in en 21W lampa parallellt och si, nu fungerade blinkersen som vanligt.

Bör alltså ha ett motstånd på ca 6 ohm parallellt med lysdioderna.

Tack för hjälpen i tänkandet.

Snart flyger jag lågt med blinkers från luftfartyg.

Antas

Posted

Ett motstånd som tål 21 w är ganska rejält. Tål dina det? Dessutom är spänningen närmre 14 V och då blir det 33 W vid 6 ohm.

Ska man kika i E12-serien är nog 10 ohm vettigare om du ska köpa nya.

Posted

Ett motstånd som tål 21 w är ganska rejält. Tål dina det? Dessutom är spänningen närmre 14 V och då blir det 33 W vid 6 ohm.

Ska man kika i E12-serien är nog 10 ohm vettigare om du ska köpa nya.

Ska kolla på Biltemas motstånd, vet inte hur många ohm det är på.

Annars får jag väl fixa med 21W lamor som motstånd och montera dom dolt under huven på något lämpligt ställe.

Posted

Allt som går över motståndet blir värme. Testa med Biltemas relä istället?

Ska fara till Biltema i morgon. Värmen som bildas av 21W glödlampan är bara temporär och torde väl knappast orsaka några problem - tror jag. Den värmen är ju densamma som om den skulle vara blinkerslampa.