Jump to content

Alternativ till GF?


pacman

Recommended Posts

Hej.

Locust är ju en trästomme som kläs med plåt, men den här är en riktig träkaross som är "målad" med epoxi, tror jag. :rolleyes:

Jag hittade bilden på en hemsida för West System, som är ett fabrikat inom laminat och glasfiber och sån´t.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Det är inte helt ovanligt att bygga båtar i krysslimmat träfaner, det blir extremt lätt och starkt, under halva vikten mot glasfiberarmerad polyester.

Nackdelen är att det krävs *mycket* tid, man limmar smala remsor av träfaner över en plugg, varje remsa måste anpassas så att dubbelkrökta ytor tillåts.

Oftast lägger mn de två första i X och det tredje avslutande på längden.

Jag har sett ett par bilar förut med krysslimmade karosser.

Spara några kilo du med : :whistling:

Link to comment
Share on other sites

Har du plastat förut? Det är inte helt enkelt faktiskt, och det går åt mycket spackel innan ytan blir fin. Jag har bara plastat igen ett hål i skrovet på min båt, och det tyckte jag var tillräckligt jobbigt.

Link to comment
Share on other sites

Har lagat ett stort hål i min båt, gjort ett par mätarhus till båten/bilen, en frontspoilet och en vinge. Så vet att det är en MASSA jobb för att få det bra men ger man det bara lite tid så brukar det blir bra:)

Link to comment
Share on other sites

Det kanske inte vore helt fel att bygga noskonen och skärmarna själv... Glasfiberduken och plasten kostar ju en del, men man kan göra mycket för dem 5000kr som en sats ofta kostar att köpa.

Du bygger alltså något i masonit och byggskum som har samma form som noskonen och plastar utanpå den? Har du något mellan formen och plasten sedan, så du får i sär det?

Link to comment
Share on other sites

Du bygger alltså något i masonit och byggskum som har samma form som noskonen och plastar utanpå den? Har du något mellan formen och plasten sedan, så du får i sär det?

:D

Du har aldrig gjort något i glasfiber ser jag...hehe...det blir kul att se på.

Det är betydligt mer komplicerat än så om man vill ha ett bra resultat. Inte nog med att du ska göra formen (som helst ska vara negativ för du vill väl ha fina sidan på utsidan), du måste lära dig vilka kemikalier som funkar med vilka. Släppmedel finns i en uppsjö varianter, och så måste man lära sig vaxa på rätt sätt, och sen får man inte göra fel med gelcoaten, och sen ska det slipas och målas (med rätt färg som både fastnar väl och inte påverkar ytan under).

Det är en lång väg att gå, och om jag funderat på hur många timmar jag spenderat på den stol jag gjutit av, och lägger den tiden på ett jobb (om man hade något med övertidsersättning), skulle jag kunna köpa fyra av de dyraste Recaro stolarna för de pengar jag skulle tjänat. Jag har heller aldrig jobbat i glasfiber och nu när jag ser tillbaka, kanske jag inte skulle valt den här vägen, men priset för att lära sig är högt.

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Jag har kollat runt lite, och insett det jag egentligen redan visste. Det är en jäkla massa jobb med glasfibern, och pengarna det kostar med färdiga skärmar och noskon är egentligen billigt...

Link to comment
Share on other sites

Jag har en bror som jobbar med GF, och ifölge han är dett formen som är klart det värste.......

Om jag gör formen kommer han gladeligen och gjuter av vad jag behöver men han tvär-nekar at ha nåt med formen att göra.......

MEN om du först har gjort formen, då är det inget problem at göra hur många Kopier som helst....

Kanske vi borde gå ihop til at göre en "Locost Sweden Club" form man kunne låne när dett var dags :thumbup: :prop:

He he

Link to comment
Share on other sites

Är MYCKET medveten om att det tar en jäkla tid att få det bra, å bra ska det vara:)

Anledningen till att göra en egen form är ju att bilen får ett aldelses unikt utsenede! Funder även på att ha en nästintill rund bak på bilen:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...