Biiren Posted August 5, 2013 Share Posted August 5, 2013 Hej har en kardan från 940, men på splines delen så är det en annan diameter än vad kardanröret isäg är. det går att sticka in kardanröret i splines delen (se bild) skall jag använda detta eller skall man få tag i en splinesdel från 240? eller annan med samma diameter som kardanröret???? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted August 5, 2013 Share Posted August 5, 2013 (edited) Oavsett hur du gör så måste du fylla kraven: - håller - att kardanen är i balans Det vi ser är bara delar men hur är helheten tänkt? Det har du i en annan tråd? (som jag inte hittar nu) För att det skall passa för mig och min bil så har jag tagit en kompeltt kardan från låda till bakaxel på en Volvo som inte har "dubbla rör med gummikladd emellan". Den variant som är riktiga rör hela vägen från växellåda till bakaxel. Han-splines-delen togs loss från knutkorset och medbringaren mot bakaxel delades också så kardanröret togs bort. På kvarvarande del av bakaxelns medbringare sattes "hanspleins-delen" fast mot det knutkorset. Är du med? Kardanrör och längden på kardanröret som skall vara "kvar" mättes in så det passade mot medbringaren fram och att det finns rörelse så kardan inte bottnar i splinesen vid fjädringsrörelser = 15 till 20mm. Jag har beskrivet denna procedur i en annan tråd också som jag just nu inte kommer på vems det var. Hade jag kommit på det hade det blivit en länk istället. Hoppas det är klart som korvspad hur jag menar. Edited August 5, 2013 by cealm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted August 5, 2013 Share Posted August 5, 2013 (edited) Hittade ett ställe (Karlskronas tråd) där några inlägg berör just kardan och någon tillhörande bild Trådlänk Fast det är något annat ställe till där detta behandlats, vad som kan vara lämpligt att ta plus hur delarna vänds runt. Kommer väl på det också rätt vad det är. Edited August 5, 2013 by cealm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Biiren Posted August 5, 2013 Author Share Posted August 5, 2013 Okej men jag har ju en m90 låda och där är pinjongen en med tre hål i, jag tänkte göra som killkenny, men att jag har en större del på honsplinsen, (som bilden visar) men det med splinsen skall den kunna gå in i hondelen typ 25mm när den är i ridehight??? mvh björn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted August 5, 2013 Share Posted August 5, 2013 (edited) En sådan här? Då kan du konvertera den till 240 kardan om du vill. Konvertera med "Trådlänk Hardy till medbringare". Du nämner 240 kardan som alternativ. Den Hardy-konverteraren jag har bild på är för en M47 Hardy och om M90 Hardy har samma mått vet jag inte men jag vet att principen fungerar. I så fall stämmer det jag skrev i inlägget ovan om hur man skulle kunna använda en 240-kardan till en M90. Om det inte går att använda i bilen då är M90 idéerna slut hos mig för det är egentligen M47 idéer jag skriver om. Edited August 5, 2013 by cealm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Biiren Posted August 5, 2013 Author Share Posted August 5, 2013 japp en sådan... jag tackar för alla idéer, skall nog göra som killkenny. bara det att jag måste ha en hon splines från 240 för det blir rätt diameter mor röret då. mvh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Biiren Posted August 5, 2013 Author Share Posted August 5, 2013 men hur blev det med att splines delen skulle kunna röra sig??? när den är rak så är väl den kortast och när den rör sig upp eller ner så drar den ut splinesdelen lite grann??? men man vill väl inte att den bottnar när man monterar den???? mer idéer? :notworthy: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted August 5, 2013 Share Posted August 5, 2013 Okej men jag har ju en m90 låda och där är pinjongen en med tre hål i, jag tänkte göra som killkenny, men att jag har en större del på honsplinsen, (som bilden visar) men det med splinsen skall den kunna gå in i hondelen typ 25mm när den är i ridehight??? mvh björn Den ska in så långt den är kvistad. 25mm är alldeles för lite. den kan börja kasta och slita sönder kardanen. :thumbsdown: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerhard Posted August 6, 2013 Share Posted August 6, 2013 Han mena väl 25mm innan den bottnar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted August 6, 2013 Share Posted August 6, 2013 Förtydligande inlägg #2: Kardanrör och längden på kardanröret som skall vara "kvar" mättes in så det passade mot medbringaren fram och att det finns rörelse så kardan inte bottnar i splinesen vid fjädringsrörelser = 15 till 20mm. Innan du bestämmer kardanens längd passar du in allt mellan växellådans och bakaxelns medbringare (mäter). I det läge kardanen är som "är kortast" skall splines ha kvar en möjlig rörelse till botten på 15 till 20 mm. Så har jag på mina 240 kardaner. Då finns det ingen risk under normala driftsförhållanden att kardanen ens kommer i närheten av att bottna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Biiren Posted August 6, 2013 Author Share Posted August 6, 2013 gött det va så jag tänkte. som alltid tack för snabba svar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.