Jump to content

kardan fråga igen


Biiren

Recommended Posts

Hej har en kardan från 940, men på splines delen så är det en annan diameter än vad kardanröret isäg är.

det går att sticka in kardanröret i splines delen (se bild)

skall jag använda detta eller skall man få tag i en splinesdel från 240? eller annan med samma diameter som

kardanröret????

post-9161-0-94096500-1375715587_thumb.jpg

post-9161-0-82928300-1375715641_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Oavsett hur du gör så måste du fylla kraven:

- håller

- att kardanen är i balans

Det vi ser är bara delar men hur är helheten tänkt? Det har du i en annan tråd? (som jag inte hittar nu)

För att det skall passa för mig och min bil så har jag tagit en kompeltt kardan från låda till bakaxel på en Volvo som inte har "dubbla rör med gummikladd emellan". Den variant som är riktiga rör hela vägen från växellåda till bakaxel. Han-splines-delen togs loss från knutkorset och medbringaren mot bakaxel delades också så kardanröret togs bort. På kvarvarande del av bakaxelns medbringare sattes "hanspleins-delen" fast mot det knutkorset.

Är du med?

Kardanrör och längden på kardanröret som skall vara "kvar" mättes in så det passade mot medbringaren fram och att det finns rörelse så kardan inte bottnar i splinesen vid fjädringsrörelser = 15 till 20mm.

Jag har beskrivet denna procedur i en annan tråd också som jag just nu inte kommer på vems det var. Hade jag kommit på det hade det blivit en länk istället.

Hoppas det är klart som korvspad hur jag menar.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Hittade ett ställe (Karlskronas tråd) där några inlägg berör just kardan och någon tillhörande bild

Trådlänk

Fast det är något annat ställe till där detta behandlats, vad som kan vara lämpligt att ta plus hur delarna vänds runt. Kommer väl på det också rätt vad det är.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Okej men jag har ju en m90 låda och där är pinjongen en med tre hål i,

jag tänkte göra som killkenny, men att jag har en större del på honsplinsen, (som bilden visar)

men det med splinsen skall den kunna gå in i hondelen typ 25mm när den är i ridehight???

mvh björn

Link to comment
Share on other sites

En sådan här?

M901.jpg

Då kan du konvertera den till 240 kardan om du vill. Konvertera med "Trådlänk Hardy till medbringare".

Du nämner 240 kardan som alternativ. Den Hardy-konverteraren jag har bild på är för en M47 Hardy och om M90 Hardy har samma mått vet jag inte men jag vet att principen fungerar. I så fall stämmer det jag skrev i inlägget ovan om hur man skulle kunna använda en 240-kardan till en M90. Om det inte går att använda i bilen då är M90 idéerna slut hos mig för det är egentligen M47 idéer jag skriver om.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

japp en sådan...

jag tackar för alla idéer,

skall nog göra som killkenny.

bara det att jag måste ha en hon splines från 240 för det blir rätt diameter mor röret då.

mvh

Link to comment
Share on other sites

men hur blev det med att splines delen skulle kunna röra sig???

när den är rak så är väl den kortast och när den rör sig upp eller ner så

drar den ut splinesdelen lite grann???

men man vill väl inte att den bottnar när man monterar den????

mer idéer? :notworthy:

Link to comment
Share on other sites

Okej men jag har ju en m90 låda och där är pinjongen en med tre hål i,

jag tänkte göra som killkenny, men att jag har en större del på honsplinsen, (som bilden visar)

men det med splinsen skall den kunna gå in i hondelen typ 25mm när den är i ridehight???

mvh björn

Den ska in så långt den är kvistad. 25mm är alldeles för lite. den kan börja kasta och slita sönder kardanen. :thumbsdown:

Link to comment
Share on other sites

Förtydligande inlägg #2: Kardanrör och längden på kardanröret som skall vara "kvar" mättes in så det passade mot medbringaren fram och att det finns rörelse så kardan inte bottnar i splinesen vid fjädringsrörelser = 15 till 20mm.

Innan du bestämmer kardanens längd passar du in allt mellan växellådans och bakaxelns medbringare (mäter). I det läge kardanen är som "är kortast" skall splines ha kvar en möjlig rörelse till botten på 15 till 20 mm. Så har jag på mina 240 kardaner. Då finns det ingen risk under normala driftsförhållanden att kardanen ens kommer i närheten av att bottna.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...