Jump to content

Trionic 5 och OBD-II


Jocke4U

Recommended Posts

Halloj,

Såg att RaceChrono har lagt till support för OBD-II och det vore ju kul att samla in detta också. Har för mig att någon/några har kopplat en BlueTooth OBD-II till Trionic 5.

Några tips & kopplingsschema?

Link to comment
Share on other sites

Om T5 har OBD-II, jag hör fortfarande båda ja och nej på det, så är väl det enklaste (om du ville ha bluetooth) att köpa en dongel från Kina för några kronor på eBay. Sök på "obd-ii bluetooth". Jag har en sådan och den fungerar bra i mina "vanliga" bilar. Har hört att det kan vara lite si och så med kvalitet men till det priset ....

Koppla in, para med det som paras skall, klart! Själv kör jag Torque på min Android-nalle.

Tilläggas skall att min kabelhärva till min T5 har ett OBD-II uttag, som satt där det skall i bilen, men som sagt hört blandade rykten om den verkligen fungerar som OBD-II.

Edited by Martin
Link to comment
Share on other sites

Jo, jag vet att det finns OBD-II BT för runt 100-200 kr på Ebay som skall vara helt ok men i NeoZeven finns inget uttag utan behöver kopplas in om det går, vilket jag tror frågan är hur :)

Link to comment
Share on other sites

Ahh, då kan jag inte hjälpa dig.

Men, i det jag forskat om detta, som sagt utan att bli helt klok, så kan det skilja på årsmodellen på ECUn. Eventuellt måste du skaffa en nyare än den du har (97-98 kanske behövs?).

Hoppas någon har svaret åt dig för jag vill också gärna använda OBD-II men är inte helt hundra på att jag kan även om jag tror det.Egentligen borde jag inte svara här för jag har ju egentligen inte en susning ....

Edited by Martin
Link to comment
Share on other sites

Leta reda på pinnen med seriell info på t5 handsken koppla den + jord + 15 till ett standard obd2 utag och det borde fungera ...... 10 min google så löser du det

Link to comment
Share on other sites

Nu skall vi se här, det är viktigt att få med busstermineringen. Kolla ett orginal SAAB schema och leta upp var bussterminerningen sitter. Kopiera det rakt av och du är i business. :)

Jag har en bt-dongel och en verifierad app i telefonen vi kan prova med. :)

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

Ingen can här gammal hederlig k lina . Can finns bara kvar som hjälp för att numera "tuna" med. Mao had saab can i produktion 93 - . Synd ingen kunde använda den då

Link to comment
Share on other sites

Ok, har som första steg beställt en OBD2 hona och en BT OBD2 dongel. Skall börja med att testa i V60n. Så får jag se när den blir inkopplad till T5.

Hittade bl.a. denna info http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?f=3&t=330330&p=2229392&hilit=9000+obd#p2229392 och http://en.wikipedia.org/wiki/On-board_diagnostics

OBD2 kontakt         
Pin 4 (Chassis ground)   - 0V (jord)
Pin 5 (Signal ground)    - 0V (jord)
Pin 7 (K-line)           - Pin 33 (T5 Trionic)
Pin 16 (Battery voltage) - +12V (+30)

Stämmer det med Era inkopplingar? Rikard?

Link to comment
Share on other sites

Då har nog femmöringen trillat ned även för mig.

Surt för det hade varit kul att koppla in DASH2 där men då är det nog kört (tror bara DASH2 stödjer CAN). Iofs kan man bygga en box emellan men så roligt är det inte.

Link to comment
Share on other sites

Då har nog femmöringen trillat ned även för mig.

Surt för det hade varit kul att koppla in DASH2 där men då är det nog kört (tror bara DASH2 stödjer CAN). Iofs kan man bygga en box emellan men så roligt är det inte.

har faktiskt pratat med Khennan (stavning ? ) på "dash2" firman om detta för länge sedan och i princip var han villig att kanske knåpa ihop en fil för detta om jag skicka specen på can protokollet. Nu är ju det tyvärr så att man inte bara passivt läser en can fraem rakt av som i vanliga bilar utan måste aktivt fråga efter adresser ( som kan skilja mellan sw ) så jag gav upp :-( men som sagt det går blink.gif om man fortfarande kan få hono matt göra det.

Link to comment
Share on other sites

K-line är väl ett serielt gränssnitt. DASH2 har ju ett öppet seriellt gränssnitt för att prata med sina dataloggers. Undrar om man kunde bygga en liten burk (Arduino tex) som pratar K-line mot T5 i ena ändan och sedan pratar DASH2 seriellt i andra ändan. Låter enkelt i teorin men a) vet inte om det man kan göra på DASH2 serielina är tillräckligt för att göra något intressant och B) förutsätter att man vet hur man plockar datan ur T5. Har iofs ett vagt minne av att jag sett det någonstans.

Detta kan ju bli ett litet hobbyprojekt när bilen väl är klar :)

Den jobbigare varianten är ju att göra samma burk så att den pratar OBD-II (can) mot DASH2.

På det hela tror jag inte det blir så svårt i och med att man inte behöver vara generisk. Man vet exakt vilka två burkar man skall prata med.

Fast nu har vi nog varit off topic så det räcker :)

Link to comment
Share on other sites

Oj, den hade jag missat helt. Hade bara sett att de hade CAN-versionen. Fast till det priset är det nog ändå roligare att bygga själv. Skall ändå bygga en blinkersstyring och kan nog gå att kombinera dessa.

Link to comment
Share on other sites

Nej, jag kör inte med något ännu :)

Det är ju ett till två år kvar innan jag ens skall bekymra mig om detta. Det enda jag vet säkert, med reservation för att jag ändrar mig..., är att jag kommer köra en dash2. Kommer dock ej köra med logger då detta är en ren gatbil med gissningsvis en bankörning / år (kullen med locost).

Link to comment
Share on other sites

Loggern är kul ändå . Gps . Acelerometer . Mera analoga in för varningar. Har du två år på dig . Damsug ebay.co.uk. och pistonheads

Kommer upp bra kap då och då

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...