Jocke4U Posted July 17, 2013 Posted July 17, 2013 Halloj, Såg att RaceChrono har lagt till support för OBD-II och det vore ju kul att samla in detta också. Har för mig att någon/några har kopplat en BlueTooth OBD-II till Trionic 5. Några tips & kopplingsschema? Quote
Martin Posted July 17, 2013 Posted July 17, 2013 (edited) Om T5 har OBD-II, jag hör fortfarande båda ja och nej på det, så är väl det enklaste (om du ville ha bluetooth) att köpa en dongel från Kina för några kronor på eBay. Sök på "obd-ii bluetooth". Jag har en sådan och den fungerar bra i mina "vanliga" bilar. Har hört att det kan vara lite si och så med kvalitet men till det priset .... Koppla in, para med det som paras skall, klart! Själv kör jag Torque på min Android-nalle. Tilläggas skall att min kabelhärva till min T5 har ett OBD-II uttag, som satt där det skall i bilen, men som sagt hört blandade rykten om den verkligen fungerar som OBD-II. Edited July 17, 2013 by Martin Quote
Jocke4U Posted July 17, 2013 Author Posted July 17, 2013 Jo, jag vet att det finns OBD-II BT för runt 100-200 kr på Ebay som skall vara helt ok men i NeoZeven finns inget uttag utan behöver kopplas in om det går, vilket jag tror frågan är hur :) Quote
Martin Posted July 17, 2013 Posted July 17, 2013 (edited) Ahh, då kan jag inte hjälpa dig. Men, i det jag forskat om detta, som sagt utan att bli helt klok, så kan det skilja på årsmodellen på ECUn. Eventuellt måste du skaffa en nyare än den du har (97-98 kanske behövs?). Hoppas någon har svaret åt dig för jag vill också gärna använda OBD-II men är inte helt hundra på att jag kan även om jag tror det.Egentligen borde jag inte svara här för jag har ju egentligen inte en susning .... Edited July 17, 2013 by Martin Quote
LUPUS Posted July 17, 2013 Posted July 17, 2013 Leta reda på pinnen med seriell info på t5 handsken koppla den + jord + 15 till ett standard obd2 utag och det borde fungera ...... 10 min google så löser du det Quote
Pac Posted July 17, 2013 Posted July 17, 2013 (edited) Nu skall vi se här, det är viktigt att få med busstermineringen. Kolla ett orginal SAAB schema och leta upp var bussterminerningen sitter. Kopiera det rakt av och du är i business. :) Jag har en bt-dongel och en verifierad app i telefonen vi kan prova med. :) Edited July 17, 2013 by Pac Quote
Martin Posted July 17, 2013 Posted July 17, 2013 Termineringen (120 ohm) torde väl gå bra att sätta i kontakten? Brukar alltid fungera för mig på jobbet. Quote
Rikard Larsson Posted July 17, 2013 Posted July 17, 2013 Jag kopplade bara in jord, 12 V och data (tech2) till en obd-hona. Sen en kina-bluetooth-dongel. Får upp info i mobilen :rolleyes: Quote
Rikard Larsson Posted July 17, 2013 Posted July 17, 2013 Stift 33 på t5-handsken. Ingen terminering vad jag vet. Quote
LUPUS Posted July 17, 2013 Posted July 17, 2013 Ingen can här gammal hederlig k lina . Can finns bara kvar som hjälp för att numera "tuna" med. Mao had saab can i produktion 93 - . Synd ingen kunde använda den då Quote
Pac Posted July 18, 2013 Posted July 18, 2013 Ingen can här gammal hederlig k-lina. "old school" är betydligt mindre problem. :thumbsup: Quote
Jocke4U Posted July 18, 2013 Author Posted July 18, 2013 Ok, har som första steg beställt en OBD2 hona och en BT OBD2 dongel. Skall börja med att testa i V60n. Så får jag se när den blir inkopplad till T5. Hittade bl.a. denna info http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?f=3&t=330330&p=2229392&hilit=9000+obd#p2229392 och http://en.wikipedia.org/wiki/On-board_diagnostics OBD2 kontakt Pin 4 (Chassis ground) - 0V (jord) Pin 5 (Signal ground) - 0V (jord) Pin 7 (K-line) - Pin 33 (T5 Trionic) Pin 16 (Battery voltage) - +12V (+30) Stämmer det med Era inkopplingar? Rikard? Quote
Martin Posted July 18, 2013 Posted July 18, 2013 Pinne 6 och 14 (kollade precis en kontakt på jobbet) borde vara de som har CAN. Kan dock inte säga säkert vilken av dem som är high och low utan att gräva i massa papper :) Quote
Rikard Larsson Posted July 18, 2013 Posted July 18, 2013 Stämmer det med Era inkopplingar? Rikard? Japp, det stämmer. Quote
Rikard Larsson Posted July 18, 2013 Posted July 18, 2013 Pinne 6 och 14 (kollade precis en kontakt på jobbet) borde vara de som har CAN. Kan dock inte säga säkert vilken av dem som är high och low utan att gräva i massa papper :)/> Saab använder som sagt inte can till obd2. Quote
Martin Posted July 18, 2013 Posted July 18, 2013 Då har nog femmöringen trillat ned även för mig. Surt för det hade varit kul att koppla in DASH2 där men då är det nog kört (tror bara DASH2 stödjer CAN). Iofs kan man bygga en box emellan men så roligt är det inte. Quote
LUPUS Posted July 18, 2013 Posted July 18, 2013 Då har nog femmöringen trillat ned även för mig. Surt för det hade varit kul att koppla in DASH2 där men då är det nog kört (tror bara DASH2 stödjer CAN). Iofs kan man bygga en box emellan men så roligt är det inte. har faktiskt pratat med Khennan (stavning ? ) på "dash2" firman om detta för länge sedan och i princip var han villig att kanske knåpa ihop en fil för detta om jag skicka specen på can protokollet. Nu är ju det tyvärr så att man inte bara passivt läser en can fraem rakt av som i vanliga bilar utan måste aktivt fråga efter adresser ( som kan skilja mellan sw ) så jag gav upp :-( men som sagt det går om man fortfarande kan få hono matt göra det. Quote
Martin Posted July 19, 2013 Posted July 19, 2013 K-line är väl ett serielt gränssnitt. DASH2 har ju ett öppet seriellt gränssnitt för att prata med sina dataloggers. Undrar om man kunde bygga en liten burk (Arduino tex) som pratar K-line mot T5 i ena ändan och sedan pratar DASH2 seriellt i andra ändan. Låter enkelt i teorin men a) vet inte om det man kan göra på DASH2 serielina är tillräckligt för att göra något intressant och B) förutsätter att man vet hur man plockar datan ur T5. Har iofs ett vagt minne av att jag sett det någonstans. Detta kan ju bli ett litet hobbyprojekt när bilen väl är klar :) Den jobbigare varianten är ju att göra samma burk så att den pratar OBD-II (can) mot DASH2. På det hela tror jag inte det blir så svårt i och med att man inte behöver vara generisk. Man vet exakt vilka två burkar man skall prata med. Fast nu har vi nog varit off topic så det räcker :) Quote
LUPUS Posted July 19, 2013 Posted July 19, 2013 http://www.race-technology.com/universal_obdii_system_2_7581.html själva obd grejen finns ju redan att köpa för dash2 men via can hade det funnits mer data. Quote
Martin Posted July 20, 2013 Posted July 20, 2013 Oj, den hade jag missat helt. Hade bara sett att de hade CAN-versionen. Fast till det priset är det nog ändå roligare att bygga själv. Skall ändå bygga en blinkersstyring och kan nog gå att kombinera dessa. Quote
LUPUS Posted July 20, 2013 Posted July 20, 2013 Hehe jo logger modul och blinkers är ju i princip samma sak. Offtopic kör du med dl1 oxå .? Quote
Martin Posted July 20, 2013 Posted July 20, 2013 Nej, jag kör inte med något ännu :) Det är ju ett till två år kvar innan jag ens skall bekymra mig om detta. Det enda jag vet säkert, med reservation för att jag ändrar mig..., är att jag kommer köra en dash2. Kommer dock ej köra med logger då detta är en ren gatbil med gissningsvis en bankörning / år (kullen med locost). Quote
LUPUS Posted July 20, 2013 Posted July 20, 2013 Loggern är kul ändå . Gps . Acelerometer . Mera analoga in för varningar. Har du två år på dig . Damsug ebay.co.uk. och pistonheads Kommer upp bra kap då och då Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.