Jump to content

240 rattstång


Biiren

Recommended Posts

Va på skroten nu och skruva loss en rattstång till en 240 + kollapsbar del och ett knut kors....

men när jag kommer hem så ser jag på min 240 styrväxel att splinsen är mindre.

så finns det knutkors med olika storlekar eller måste allt vara från en 240 utan servo...??

eller är det bara efter rattstången som det skilljer sig???

Hjälp jag som skulle börja me det nu....

Link to comment
Share on other sites

Vill minnas att det är olika stora splines nere vid styrväxeln iallafall när det är med eller utan servo.

Och en servoväxel får du inte använda utan servofunktionen, eller stumsvetsa pinjongaxeln på den.

Det vet jag för jag fick göra om. :icon_oops:

Tog en servolös och köpte rallyutväxling till den, kostade runt 2k tror jag, lätt värt det. :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

Volvo 240 har mindre splines vid styrväxeln, mot ratten kan du med fördel använda Rover axlar och sedan skarva dessa med lämplig längd av hydraulrör a´la bärarmsrör, 25mm x 3. De passar mycket bra att stoppa in en Rover axel i = 19mm i hålet. Bygg sedan efter röda SFRO boken sid 52.

F.A.Q Samlingstråd Rubrik Styrning och Trådlänk 4.

Där ser du ett för mig välkänt exempel på en godkänd styrning som innefattar en Volvo 240 styrväxel, en kollapsdel Volvo 240, Lite Rover styraxlar, lite pluggsvetsat hydraulrör samt en Volvo 240 rattdel.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...