Biiren Posted July 15, 2013 Share Posted July 15, 2013 Va på skroten nu och skruva loss en rattstång till en 240 + kollapsbar del och ett knut kors.... men när jag kommer hem så ser jag på min 240 styrväxel att splinsen är mindre. så finns det knutkors med olika storlekar eller måste allt vara från en 240 utan servo...?? eller är det bara efter rattstången som det skilljer sig??? Hjälp jag som skulle börja me det nu.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted July 15, 2013 Share Posted July 15, 2013 Vill minnas att det är olika stora splines nere vid styrväxeln iallafall när det är med eller utan servo. Och en servoväxel får du inte använda utan servofunktionen, eller stumsvetsa pinjongaxeln på den. Det vet jag för jag fick göra om. :icon_oops: Tog en servolös och köpte rallyutväxling till den, kostade runt 2k tror jag, lätt värt det. :thumbsup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted July 15, 2013 Share Posted July 15, 2013 (edited) Volvo 240 har mindre splines vid styrväxeln, mot ratten kan du med fördel använda Rover axlar och sedan skarva dessa med lämplig längd av hydraulrör a´la bärarmsrör, 25mm x 3. De passar mycket bra att stoppa in en Rover axel i = 19mm i hålet. Bygg sedan efter röda SFRO boken sid 52. F.A.Q Samlingstråd Rubrik Styrning och Trådlänk 4. Där ser du ett för mig välkänt exempel på en godkänd styrning som innefattar en Volvo 240 styrväxel, en kollapsdel Volvo 240, Lite Rover styraxlar, lite pluggsvetsat hydraulrör samt en Volvo 240 rattdel. Edited July 15, 2013 by cealm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.