Jump to content

hjulupphangnigar


Recommended Posts

Hej.

Jag e ny på forumet. :)

Nu har jag læst hær och massa annat på nættet bla. på rx7.se. Och det blir inte lættare att førstå all info som finns tillgænglig.

Hur har ni bestæmt længden på era A-armar?

Och hur har ni bestæmt vinkeln før dessa? I SFROs bok ær æmnen lite ytligt.

Hur har ni kommit fram till bredden på era fordon? Hær ser det ut som om det e upp till var och en. Men nått riktmærke borde væl finnas? Annars riskerar man att bilen ser ut som en øverkørd skøldpadda bred och platt.

Mvh Mats (vid Norsk dator)

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Jag e ny på forumet.  :)

:welcome: :)

Nu har jag læst hær och massa annat på nættet bla. på rx7.se. Och det blir inte lættare att førstå all info som finns tillgænglig.

Låter fullt normalt.

Hur har ni bestæmt længden på era A-armar?

Och hur har ni bestæmt vinkeln før dessa? I SFROs bok ær æmnen lite ytligt.

Min metod är att läsa och läsa och rita och ändra och läsa och rita och ändra tills jag tröttnar och bestämmer att så här får det bli. Den perfekta geometrin finns inte, man måste kompromissa och då är frågan vad man väljer att prioritera. Inte mycket hjälp antar jag.

Hur har ni kommit fram till bredden på era fordon? Hær ser det ut som om det e upp till var och en. Men nått riktmærke borde væl finnas? Annars riskerar man att bilen ser ut som en øverkørd skøldpadda bred och platt.

Mvh Mats (vid Norsk dator)

Vanligen styr bredden på bakaxeln. För de flesta är det lite överkurs att ändra den.

Sedan påverkar fälgvalet en del. Max 1700mm har jag sett att någon tycker.

Link to comment
Share on other sites

Jag håller med leto. Hjulupphängningarna är knepigt med olika faktorer som spårvidds-, rollcenter- och camberförändring som man måste kompromissa med. Det är ingen lätt sak. :blink: Som det ser ut nu kommer jag att använda taunusspindlar och utgå från ritningen i boken, simulera på något sätt hur det fungerar, och sedan eventuellt ändra lite beroende på vad jag kommer fram till. Troligtvis måste jag ändra lite på armlängderna för att anpassa spårvidden till bakänden, så då behöver man ändå ha lite koll på vad som händer, om jag inte skulle behöva det kanske jag lämnar det därhän och hoppas på att det blir bra ändå.

Jag vet att jag läst om ett program för att simulera/optimera hjulupphängningar. Det kostar, men demoversionen fungerar fullt ut ett tag så man kan göra lite tester. Nu hittar jag inte länken till sidan där man kunde ladda ner det... nån som vet vilket jag menar (det finns kanske fler)?

När det gäller bredd och proportioner så kan det ju vara bra att göra som de rekommenderar i SFRO bygghandbok att skissa upp bilen skalenligt. Rita upp hjulen med hjulbasen som du tänkt att bilen ska ha, sen dra ett streck där nedre kanten på ramen ska hamna och så vidare. Men kan ju göra en skiss bakifrån och framifrån också. Det räcker ju med en ganska enkel skiss för att se ungefär hur proportionerna blir, sen är det naturligtvis svårt att föreställa sig hur det blir i verkligheten, men man har ju nåt hum iaf. Om man gör bilen bredare borde det ju se bättre ut om man samtidigt gör den lite högre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...