director Posted July 9, 2004 Posted July 9, 2004 Hej. Jag e ny på forumet. :) Nu har jag læst hær och massa annat på nættet bla. på rx7.se. Och det blir inte lættare att førstå all info som finns tillgænglig. Hur har ni bestæmt længden på era A-armar? Och hur har ni bestæmt vinkeln før dessa? I SFROs bok ær æmnen lite ytligt. Hur har ni kommit fram till bredden på era fordon? Hær ser det ut som om det e upp till var och en. Men nått riktmærke borde væl finnas? Annars riskerar man att bilen ser ut som en øverkørd skøldpadda bred och platt. Mvh Mats (vid Norsk dator) Quote
leto Posted July 9, 2004 Posted July 9, 2004 Hej.Jag e ny på forumet. :) :welcome: :) Nu har jag læst hær och massa annat på nættet bla. på rx7.se. Och det blir inte lættare att førstå all info som finns tillgænglig. Låter fullt normalt. Hur har ni bestæmt længden på era A-armar?Och hur har ni bestæmt vinkeln før dessa? I SFROs bok ær æmnen lite ytligt. Min metod är att läsa och läsa och rita och ändra och läsa och rita och ändra tills jag tröttnar och bestämmer att så här får det bli. Den perfekta geometrin finns inte, man måste kompromissa och då är frågan vad man väljer att prioritera. Inte mycket hjälp antar jag. Hur har ni kommit fram till bredden på era fordon? Hær ser det ut som om det e upp till var och en. Men nått riktmærke borde væl finnas? Annars riskerar man att bilen ser ut som en øverkørd skøldpadda bred och platt.Mvh Mats (vid Norsk dator) Vanligen styr bredden på bakaxeln. För de flesta är det lite överkurs att ändra den. Sedan påverkar fälgvalet en del. Max 1700mm har jag sett att någon tycker. Quote
gka Posted July 10, 2004 Posted July 10, 2004 Jag håller med leto. Hjulupphängningarna är knepigt med olika faktorer som spårvidds-, rollcenter- och camberförändring som man måste kompromissa med. Det är ingen lätt sak. :blink: Som det ser ut nu kommer jag att använda taunusspindlar och utgå från ritningen i boken, simulera på något sätt hur det fungerar, och sedan eventuellt ändra lite beroende på vad jag kommer fram till. Troligtvis måste jag ändra lite på armlängderna för att anpassa spårvidden till bakänden, så då behöver man ändå ha lite koll på vad som händer, om jag inte skulle behöva det kanske jag lämnar det därhän och hoppas på att det blir bra ändå. Jag vet att jag läst om ett program för att simulera/optimera hjulupphängningar. Det kostar, men demoversionen fungerar fullt ut ett tag så man kan göra lite tester. Nu hittar jag inte länken till sidan där man kunde ladda ner det... nån som vet vilket jag menar (det finns kanske fler)? När det gäller bredd och proportioner så kan det ju vara bra att göra som de rekommenderar i SFRO bygghandbok att skissa upp bilen skalenligt. Rita upp hjulen med hjulbasen som du tänkt att bilen ska ha, sen dra ett streck där nedre kanten på ramen ska hamna och så vidare. Men kan ju göra en skiss bakifrån och framifrån också. Det räcker ju med en ganska enkel skiss för att se ungefär hur proportionerna blir, sen är det naturligtvis svårt att föreställa sig hur det blir i verkligheten, men man har ju nåt hum iaf. Om man gör bilen bredare borde det ju se bättre ut om man samtidigt gör den lite högre. Quote
LUPUS Posted July 10, 2004 Posted July 10, 2004 susp program fungerar i ca 10 dagar gratis kanon bra , men man får vara snabb eller ha mer än en dator ;) http://www.performancetrends.com/SuspAnzr.htm enda nackdelen är att det är i TUM Quote
LUPUS Posted July 10, 2004 Posted July 10, 2004 en av mina test ( olika vänster höger ) // EDIT , bilden blev visst riktigt kass men, det går ju att se lite :prop: Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.