Biiren Posted June 21, 2013 Share Posted June 21, 2013 Hallå finns det någon vänlig själ som har Volvo motor i sin locost som kan tipsa Om höjden på monteringen och gärna hur den skall sitta i sidled. Med vänlig hälsning, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted June 21, 2013 Share Posted June 21, 2013 Volvo B230 med M47 finns att beskåda i min CealmSeven byggtråd. Finns nog bilder i CealmSeven 6x4 tråden också. Se till att frigången under oljetråg / oljeplugg vid rideheight är minst 100mm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jari Posted June 22, 2013 Share Posted June 22, 2013 Jag har en B230FK i min Caterham kopia (alltså minimalt med plats). Kan mäta lite på motorn. Du kan se lite bilder i biltråd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted June 22, 2013 Share Posted June 22, 2013 --- hur den skall sitta i sidled --- Mina motorer båda B230 och Cheva 305'an sitter något förskjutna åt höger i förhållande till bilens centrumlinje. Mest beroende på att medbringaren på bakaxeln (Volvo 240 / 740) är förskjutna runt 40/45 mm i sidled. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Biiren Posted June 23, 2013 Author Share Posted June 23, 2013 --- hur den skall sitta i sidled --- Mina motorer båda B230 och Cheva 305'an sitter något förskjutna åt höger i förhållande till bilens centrumlinje. Mest beroende på att medbringaren på bakaxeln (Volvo 240 / 740) är förskjutna runt 40/45 mm i sidled. Höger är det bakifrån sett?? Jag har 940 axel och även den är ju förskjuten lite men den skall väl inte vara helt i linje med denna? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted June 23, 2013 Share Posted June 23, 2013 Ja mina motorer är förskjutna åt samma håll som medbringaren dvs åt höger sett i bilens längdriktning (bakifrån). --- den skall väl inte vara helt i linje med denna? --- Nej, Kardanens medbringare skall inte vara i linje utan de skall vara parallellförskjutna. Åt vilket håll spelar ingen roll, om det är uppåt, nedåt, eller åt någon sida. Se dock till att inte få medbringarna vinklade mot varandra och skulle det råka bli så får det inte vara mer än max någon grads vinkelfel. Ett rätt enkelt sätt att mäta att medbringarna är parallella är att ta två helt raka 4-kantrör eller något annat lämpligt rakt metallstycke. Lägg dessa mot (klämfast) respektive medbringare och låt rören vara en meter eller liknande. Rikta bådra rören horisontellt respektive vertikalt och mät mellan dessa på tex 50 cm ut från medbringaren och på metern jämnt. Har du samma mått är medbringarna parallella. Kolla också att parallellförskjutningen är "lagom stor" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.