Jump to content

Veteran- & entusiastfordonsträff vid Jädersbruk Arboga


cealm

Recommended Posts

Tisdag 11 juni klockan 18 till 21 är det dags för säsongens första fordonsträff vid Jädersbruk Arboga.

Jag hoppas det kommer mycket folk och många fordon samt många olika typer av fordon. Det är ett nytt projekt som jag är inblandad. 2012 var det lite stiltje för min del med tisdagsveteranfordonsträffar men inte nu längre.

Nu är det ett gäng ungdomar som kommer bemanna Café Qvarnen på Jäder. Hoppas ungdomarna i Caféet har laddat kaffepannorna och bullplåtarna och helst räkmacksplåtarna till tisdag. För tidigare tisdagsträffar på ett annat ställe i Arboga kommun som jag var en av arrangörerna till 2007/2011 lockade mycket bilar och folk. Speciellt många V8-fordon och många motorcyklar men även alla möjliga andra veteran- och entusiastfordon och såklart en och annan Sevenbil utöver mina.

Länk till Jädersbruk

Kartlänk så det blir lätt att hitta.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Vid en av tisdagarna fick jag besök till Jädersbruk bilträff. Alltid kul att få en Sevenkompis.

På tisdag 9 juli är det dags igen eller det är dags igen alla tisdagar fram till 13 augusti. Klockan 18:00 till 21:00

CIMG1674_zps56adb38d.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Idag har det varit tisdag och tisdagsträff för Veteran- och entusiastfordon vid Jädersbruk Arboga. Lite mulet väder med solen ovanför molnen. Det kom i runda tal cirka 125 besökare och utställningen blev med runt 45 fordon. En trivsam tisdag kort sagt.

Denna gång hade vi besök av Julia B från en lokaltidning (Arboga Tidning). En mycket trevlig person som fick stifta bekantskap men "oss" som brukar vara med på och / eller arrangera träffarna. Utöver de fordon som ställer ut har vi även café, enklare mat (läs goda stora hamburgare). Allehanda fordon finns tex för två veckor körde vi bandtraktor på planen, den ultimata crusingfarkosten. Tro mig........det mesta i maskinväg finns att tillgå vid Jädersbruk......

Tillbaka till Julia B. Hon fick en tur i en större tändkulebåt tillsammans med andra intresserade, båten är 8 eller9 meter och väger en antal ton, kanske 4 ton. Åkturen gick uppströms Arboga ån (The Arboga River...). Mycket intervjuer, mycket film tog hon och sedan hade jag med som uppgjort en extra hjälm så vi kunde ut och åka Seven bil några mil som lite extra grädde på moset. Trevliga mil. Hur och vad som kommer presenteras från tisdagsträffen och vår åktur blir spännande att se när det är redigerat. Kul hade vi i alla fall åtminstone såg hon väldigt glad ut och inte bara glad när vi åkt färdigt utan även under åkturen.

Vi har många typer av vägar såsom vanliga, landsvägar, infartsväg, motorvägar, grusvägar både guppiga och släta sådana, järnvägsbro, rondeller. Vi är nog rätt välförsedda med olika typer av vägbanor att prova. Vi hann prova de flesta av dem.

För den som aldrig åkt en Sevenbil förut är upplevelsen väldigt påtaglig med närhet till marken, närhet till all fartvind, närheten till ett annat ljud än i en ombonad vanlig bil, i mina bilar med plåtstolar med endast ett lager "liggunderlag" som stoppning. Fast jag tror många som är nya att åka med mig i en Sevenbil lätt glömmer stolens minimala stoppning och microkomfort, det finns så mycket annat att registrera under åkturen än sådana smådetaljer.

Julia B var med från strax efter 18 och åkte hem ungefär 21:30 så det blev lite drygt en helkväll på tisdagsträffen normala öppettid 18 och 21.

Hon och alla andra är välkoma åter kommande tisdagar.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Tisdag 13 augusti är det dags för veteran- och entusiastfordonsträff vid Jädersbruk, Arboga.

Det är årets sista officiella träff.

Vem vet det kanske kan bli en inofficiell veckan därpå.

Det får vi bestämma imorgon på plats.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...