Jump to content

De-Dion bakaxel


Recommended Posts

Planerar för att köra med dedion axel på mitt bygge och tänkte kolla vad ni andra byggare tycker att man ska använda för rör.

Min tanke var att använda en fyrkantsprofil som mäter 60*60*3mm istället för ett runt rör. Jämför man vikten mellan mitt valda rör och tex ett 60*3mm rör så är mitt val ca 1kg tyngre. Fördelen som jag ser med ett fyrkantigt rör är att de vore lättare att få till en bra bakaxel då man inte behöver nån rörbock och är lättare att fixera fästpunkterna för fyrlänken.

Kom gärna med synpunkter.

/ Janne

Link to comment
Share on other sites

Bocka eller såga och svetsa är två varianter för att få till "böjen". Fyrkantrör ovanligt men varför inte. DEt är alltid intressant att se nya metoder. Det kanske finns fyrkant-de-dion" men tror inte jag sett någon förrän dina bilder kommer in.

Du kan säkert få hjäp att knäcka röret där du köper det tex på en hydraulrörsfirma.

Link to comment
Share on other sites

Jag räknade ut vinkeln på bocken och sen kapade jag halva den vinkeln och vred ena röret ett halvt varv och svetsade ihop det, ta da!!

En annan viktig grej är att se till att hjulnavet sitter i linje mellan parallell stagens infästningar, annars får du självstyrning i bak. Fråga mig inte hur jag vet det. :(

Link to comment
Share on other sites

De va ju en smart lösning. skulle dock få längre ljulbas , skulle nog hamna runt 2700mm men de borde inte göra nått. fördel vore att centrum på bakre hjulaxel hamnar bakom motorn så de gynnar ju viktförhållandet lite..

Jag har ett rakt rör och kör driv axlarna med lite vinkel bakåt.

http://forum.locostsweden.se/index.php?app=core&module=attach&section=attach&attach_rel_module=post&attach_id=6836

Finns fler bilder i början på min byggtråd.

Link to comment
Share on other sites

Smart gjort. hade jag inte tänkt på.. menar du att om man ser navet från sidan så ska de ligga mitt mellan fyrlänkastagen och även parallelt med dom??

Jag räknade ut vinkeln på bocken och sen kapade jag halva den vinkeln och vred ena röret ett halvt varv och svetsade ihop det, ta da!!

En annan viktig grej är att se till att hjulnavet sitter i linje mellan parallell stagens infästningar, annars får du självstyrning i bak. Fråga mig inte hur jag vet det. :(/>

Link to comment
Share on other sites

Om man tittar från sidan och tänker sig en linje mellan övre och undre parallellstagsfästen så bör den linjen gå i centrum av navet.

Detta är vad jag tror är fel på min bakvagn i och med att jag satte mina parallellstagsfästen 50 mm bakom centrum av navet.

Link to comment
Share on other sites

Okej. Då fattar jag vad du menar. Då får jag försöka få till de på nått sätt.

Om man tittar från sidan och tänker sig en linje mellan övre och undre parallellstagsfästen så bör den linjen gå i centrum av navet.

Detta är vad jag tror är fel på min bakvagn i och med att jag satte mina parallellstagsfästen 50 mm bakom centrum av navet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...