Jump to content

Stel bakaxel eller inte??


Sören

Recommended Posts

Planerar att bygga med Volvo-delar, men är lite orolig för kombinationen lätt bil och den tunga bakaxel Volvo har.

Är det någon här på forumet som kan tala om hur en 7:a med Volvoaxel är att köra med hänsyn till komfort och väghållning?

Teoretiskt borde det bli stötigt. Eller??

Link to comment
Share on other sites

Jag har en bil på ca 600kg med Volvo 240 bakaxel, nog blir det lite stötigt, men jag vet inte om det beror på axeln tyngd eller den korta fjädringsvägen och hårda fjädrar/dämpning.

Det kan oxo spela in att jag är van att ålka Cotroen CX som käkar upp ganska mycket ojämheter innan man känner något.

Men när man ändå bygger så är det ju ganska lite extrajobb att bygga en delad axel. och Ford eller Peugot- diffar är ju inte direkt ovanlliga/dyra.

Dessutom så kostar Volvo axlar med diffbroms pengar, det gör (nästan)inte Ford Scorpio eller Peugot 505.

Jag funderar själv på att bygga om min bakvagn med Peugot 505 diff och Citroen CX spindlar/bromsar till vintern.

Jag tycker när jag åker över gupp att det verkar som om frammhjulen svälger ganska mycket ojämheter, men att bakhjulen har mer problem att hantera guppen.

Link to comment
Share on other sites

Hm

Komfort... Tja visst är det stötigt men mig stör det inte. Det är ju trots allt en liten sportbil ;)

Min 7:a är hur kul som helst. 675kg med 740 bakaxel. Går som ett skott över stock och sten :D

Sen kanske jag är van eftersom min MB CLK har sportdämpare och är sänkt 40mm så det tillsammans med 18" gör att du känner en ärta på vägen. Men det är det värt för bättre väghållning.

Link to comment
Share on other sites

Hmm.. jag har hört av någon någon gång ( av typ min kusins brors systers borttappade hamster eller liknande) att det är bra med den tunga bakaxeln från volvo då det gör att man får mer vikt på hjulen bak..

annars blir bilen väldigt lätt och det resulterar att du får svårt med fäste när du gasar å svänger och har dig...

om detta stämmer eller inte vågar jag dock inte svara på... :blink:

Link to comment
Share on other sites

Guest real7

Jag har alltid åkt stel axel & inte tyckt att det varit något problem.

Komforten är dock klart bättre med delad eller DeDion dessutom är det lättare att behålla båda hjulen i backen vid fullt gaspådrag.

Detta (lyfta ena hjulet vid acc) kan man (i alla fall delvis) överbygga med TAM (Mallock).

Volvoaxeln är "lite" tung men den stora fördelen är ju att det är fit&forget, den tål ju i princip hur mycket motor som helst.

Bra påställd rebound på stötdämparen gör ju att den inte lättar från marken SÅ ofta.

Blev visst mest lösryckt dravel...

B

Link to comment
Share on other sites

Hmm..  jag har hört av någon någon gång ( av typ min kusins brors systers borttappade hamster eller liknande) att det är bra med den tunga bakaxeln från volvo då det gör att man får mer vikt på hjulen bak..

annars blir bilen väldigt lätt och det resulterar att du får svårt med fäste när du gasar å svänger och har dig...

om detta stämmer eller inte vågar jag dock inte svara på... :blink:

Visst är det bra att ha lite tyngd över drivhjulen, men helst bör det väl vara mest fjädrad vikt. För mycket ofjädrad vikt gör att hjulen får svårt att följa vägbanan. Lite gupp i en sväng och man tappar väggreppet..... :o

Zaphod, hur uppför sig din bil i detta fall? Har du hunnit testa?

Link to comment
Share on other sites

Jag anser inte heller att komforten är det viktiga, men när hjulen har svårt att följa backen så är det ju lite sämre, det fungerar ju på en bil man har för att köra rakt fram, men vem skaffar sig Seven för att köra rakt fram?

en Peugot 505 axel tål minst lika mycket som en Volvo axel, så det är inte nåt större problem, och jag tror inte Sieradiffen är så mycket klenare heller.

PS: jag har faktiskt knäckt en Volvo 740 Axel :whistling: :icon_oops:

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte tyckt att det har varit något problem jag märkt. Visst har man fått lite bredställ men nån snurr har jag inte varit med om ännu.

De som var med på konbanekörningen på Tullinge såg nog en hel del som spann av banan, både bilar med stel bakaxel och med delad bakvagn. Tror inte att det är ett problem man skall hänga upp sig allt för mycket på.

Bilmodellen är ju i sig lätt i rumpan.

Visst, bygger man bilen för att rejsa och tävla spelar det nog roll, men i mitt fall så är inte jag nån rejsputte som skall kuska land och rike runt för att tävla.

Sen det här med diff, jag har ingen diff ännu (kommer nog när jag hittat en i rätt prisklass) men det funkar alldeles utmärkt ändå.

Innan man bygger skall man nog fråga sig en och två gånger vad man skall ha bilen till och hur mycket får det kosta.

Jag ville ha en rolig och BILLIG bil (LoCost) att ha kul med på gatan, inte att ligga och jaga sekunder med på en bana.

Jag garanterar, det har jag fått för runt 50 000:-.

PS, väghållningen är det INGET fel på trots stel bakaxel. :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Jag kommer att bygga med individuell bakvagn, mest för att vägarna ser ut som de gör här i trakten (lappat och lagat, tvättbräda och hål lite varstans). Stel axel duger nog gott, och på jämn bana duger det nog alldeles utmärkt, men jag känner att jag kommer ett ångra mig om jag inte går hela vägen och fixar individuell bakvagn med en gång. Det är den principen jag tycker känns som den passar bäst för mig, och då nöjer jag mig inte med mindre än det. :)

Link to comment
Share on other sites

Jag anser inte heller att komforten är det viktiga, men när hjulen har svårt att följa backen så är det ju lite sämre, det fungerar ju på en bil man har för att köra rakt fram, men vem skaffar sig Seven för att köra rakt fram?

en Peugot 505 axel tål minst lika mycket som en Volvo axel, så det är inte nåt större problem, och jag tror inte Sieradiffen är så mycket klenare heller.

PS: jag har faktiskt knäckt en Volvo 740 Axel  :whistling:  :icon_oops:

Jag har åkt locost med både stel och delad axel bak (volvo/bmw). Inte några mängder men jag kan inte påstå att jag kunde märka så himla stor skillnad .... Inget alls som jag lade på minnet.....

Jag är inte övertygad om att det är värt besväret att bygga med delad axel om man inte har tänkt sej att bara plåga runt på bana ( vilket dock är väldigt vanligt även med stel axel). Eller så har man helt enkelt bara lust att bygga med delad axel bara för att man vill ha det , och det är väl en helt okej anledning tycker jag..

det fungerar ju på en bil man har för att köra rakt fram, men vem skaffar sig Seven för att köra rakt fram?

:whistling: Kan inte det vara en av anledningarna.....

kanske ska man knipa med sådana tankar här...... :icon_oops:

(ang. länkade bilden)

På tal om volvo axel.....

1031:an är väldigt kraftig för en lätt locost och tål oförskämd behandling både länge och väl även i tyngre bilar... högt startvarv och side-stepping av kopplingen kan dock fresta i längden.....

Men så gör man väl inte... :whistling:

post-3-1089229618.jpg

Link to comment
Share on other sites

Var det inte en gång en farbror med namn colin som byggde med stel axel??? Jag tror att trots mina banracingerfarenheter (långloppscupen)hade han kört 8:or runt mig. Stel axel räcker långt över mina kunskaper. :prop:

Link to comment
Share on other sites

Tack alla för bra svar! Nu vet jag hur jag skall göra, det får bli Volvos bakaxel. :)

Jag lutade länge åt Jaguar.

:icon_offtopic: Jag har kommit underfund med att mitt garage tyvärr inte funkar för ett bilbygge. Har någon tips på en plats i södra Storstockholm där man kan hyra in sig för ett bilbygge?

Sören Hallberg, Tyresö

Link to comment
Share on other sites

Sen så tror jag inte att det är mer besvär att bygga med delad axel, när man ändå håller på och bygger en hel bil, och inte behöver det bli dyrare heller, särskilt inte om man vill ha diffbroms.

Klart en av anledningarna till att jag har seven är ju att åka rakt fram, men om det vore enda anledningen så inte skulle jag köpt en seven.

Ps: Den 740 jag knäckte axeln på hade Automat, så ingen koppling var inblandad... :icon_oops: :icon_oops: :whistling:

Link to comment
Share on other sites

Kan inte låtabli att kommentera :whistling:

Det bästa valet är en invidudela bakvagn, du får fler justeringsmöjligheter, mindre ofjädrad vikt osv.

Jag har dock valt att köra med en volvo axel.

På din fråga WEIN gällande hur en DALA7 är att köra,

Jag har kört en del Formel ford, Formel 3000 och lite annat smått på bana.

Jag blev extremt possitivt överaskad av köregenskaperna på DALA7, den känns mycket stabil , styr tillbaks bra ur kurvor. Jag tror att vikten (670kg)och bredden gör en del för det goda kör intrycket.

SFRO har givit mycket goda referenser om DALA7 köregenskaper.

Ser ingen anledning till att vi inte skulle hänga med en vanlig seven bil med delad axel och mindre spårvid.

Väntar på regpapper och nrplåtar så du får väl komma förbi och provköra :ph34r:

tyvärr så har skickligheten på föraren har en viss betydelse också :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Guest real7

Totalt sett är det ju fortfarande lite vikt över rumpan relaterat till effekten oavsett procentfördelningen, eller hur?!?

Link to comment
Share on other sites

Min bil har (med förare) viktfördelning på ca 60% över bakhjulen 0ch 40% på framhjulen, Är det att vara 'lätt i rumpan'?

??? Då är det väl bara att gratulera då. Tyvärr hade jag inte kännedom om dina viktfördelningsuppgifter innan jag skrev inlägget. Jeeezzzz...... ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...