Jump to content

Vårmönstring 2013 Lindesberg


cealm

Recommended Posts

Idag 11 maj är det dags för Vårmönstringen i Lindesberg.

De tidigare åren har jag varit en trogen besökare med towbar-kopplat ekipage i cruisingen. Sedan har jag varit en lika trogen besökare på en speciell P-plats för "losskoppling" och vidare eskapader i Lindesberg med endast Sevenbil. För att mot kvällningen koppla ihop och ibland ta ett extra towbar-cruising-varv och sedan hemåt mot natten.

Jag kan lova att Sevenbilar är så välkomna bland alla förhistoriska V8 monster som normalt uppträder på gator, torg och parkeringsplatser. Det är också ett utmärkt tillfälle att studera olika avgaskombinationer samt olika typer av underreden på V8-monstren. Man har rätt god utsikt på dessa detaljer från en Sevenbil. Det är dock viktigt att välja rätt cruisingposition dvs att ligga efter en V8 som normalt fyller bensin och kollar oljan. Det finns dock en del som får göra tvärtom. Undvik dessa! Jag har erfarenhet att sådana cruisingpositioner.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Hemkommen från Vårmönstringen i Lindesberg.

I vanlig ordning några SMS till kollegor i V8-klubben för att få en aktuell "på plats väderprognos". Vädret sades vara ok. Ner till lokala Staoilmacken och ge CealmSeven lite födelsedags 98-oktan-soppa. I vanlig ordning transport via Towbar. Det fanns en annan Sevenbil på macken, röd och på trailer, fast den åkte iväg när jag tankade så någon kommunikation blev det aldrig. DEt är bra att det sällan tar mer än 30 min till Lindesberg trots att man alltid innehåller stipulerad hastighet för Towbar. Fantastisk produkt. Rena tidsmaskinen.

In gamla infarten, en del kö i början på bron mot första rondellen. I vanlig ordning som alla föregående år blir V70 dieselbilen bortvinkad först och sedan i vanlig ordning säger "Svensson-bil-vakten" när han upptäcker att jag har en liten bil på Towbar-släp -> Oj jag såg inte vad du hade efter, Välkommen in i cruisingkaravanen.

Många "tummen upp", och mycket skratt när publiken ser mitt lilla Towbarsläp, eller förvånade blickar och en hel del korttagning. Jag gillar att köra dieselbil i cruisingen nästan alla andra är V8-bensinare men dieselknacket bryter av så fint (tycker jag). En riktig folkfest och det är väl därför, tror jag, som det är kul att komma tillbaka år från år. Hoppas fortsättningen på kvällen och natten blir lika lugn och trevlig för alla.

Cruisingenvägen är totalet några kilometer genom stan och norrut. Många jag känner hinner man byta några ord med i de motriktade köerna eller bara vinka hej till. Sedan upp runt den mest norra korvmacken (tror det är en korvmack). Mycket bilar är det och trångt för ett towbar-ekipage som inte pga konstruktionen är backningsbar men det är bara att köra framåt, V8orna håller sig åt sidan så jag kommer fram eller så får de backa lite för de kan backa. Långt bort går det att vända där vägen tar slut. Sedan tillbaka igen men denna gång ut mot den norr - södergående genomfarten utanför Lindesberg och sedan runt igen söder om Lindesberg på gamla infarten samma väg som jag kom från början allt för att för att "hoppa över lite köer". Gamla infarten där har jag en, som det kännas på vårmönstringen, nästen egen mycket stillsam parkering. Där losskoppling normalt sker. Det brukar finnas mina tre bilar där, mina två plus en till. Av någon anledning alltid bara en till och olika bilar varje år. Detta var det en Saab 9.3. Undrar just vad nästa års bil blir?

Efter losskoppling åker jag samma väg som Towbar-sträckan eller nästan samma väg jag har en liten smitväg där det går att vända och ta sig tillbaka igen och via ett trafikljus komma ut på slingan skapligt smidigt igen. DEt är bara att krångla sig ut för man blir alltid insläppt. I år hade jag tur och hamnade efter en V8-truck utan avgasrör bakåt. Rena miljöturen kan man säga. Fast den var STOR och jag fick tillfälle att studera bakaxeln och underredet på trucken i två kilometer. Det såg fint och rent ut. Bra jobbat av ägaren. I motsatt körbana fanns en bil som garanterat drog 2 liter olja per mil, bensin var nog bara 0,5 liter milen Stackarna som låg efter den häcken.......

Bilden eller skyltens text på bilden kanske förklarar det lugna området.

Om cirka ett år är det dags igen för Vårmönstring 2014.

CIMG1595_zpsf7dd2d4f.jpg

CIMG1596_zps84166c82.jpg

CIMG1597_zpsbdbd40df.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...