Wankelsport Posted April 16, 2013 Posted April 16, 2013 Bilder? Finns det någon beteckning på lådan? Quote
jonne Posted April 16, 2013 Author Posted April 16, 2013 Bilder? Finns det någon beteckning på lådan? Z.F. GEARBOX 5 SPEED ZF Type S5-18/3 enligt uppgift ska lådan suttit i vissa fiat/abarth bilar samt eftermarknad i rallybilar och är licens tillverkad av zf. stålsynkringar orginal och hålla för 400 hk. finns att läsa om den på massa engelska forum där den får bra kritik för hållbarhet. Quote
Wankelsport Posted April 16, 2013 Posted April 16, 2013 Aha, sitter i Volvo TGB20 också. De finns med olika utväxlingar. Har för mig att TGB-versionen har 1:1 på 5ans växel. De med överväxel på femman är nog mer intressanta.... Jag tror att utväxlingarna står på skylten på sidan. Quote
jonne Posted April 16, 2013 Author Posted April 16, 2013 Aha, sitter i Volvo TGB20 också. De finns med olika utväxlingar. Har för mig att TGB-versionen har 1:1 på 5ans växel. De med överväxel på femman är nog mer intressanta.... Jag tror att utväxlingarna står på skylten på sidan. 0,87 på femman dvs överväxel, du har ingen ide om vad dessa lådor betingar? Quote
Wankelsport Posted April 16, 2013 Posted April 16, 2013 Nej tyvärr inte. Jag visste det där med TGB:n eftersom jag kikade efter en sån för några år sen till ett annat projekt. La dock ner idén nästan omedelbart då de hade 1:1 på femman vilket jag inte ville ha. Den version du har verkade svår (omöjlig) att hitta tyckte jag då.... Skulle ju vara ett intressant alternativ till en vanlig typ 9 i en Locost. Starkare och lättare? Fast jag misstänker att det blir dyrare också? Quote
Thomas Posted April 16, 2013 Posted April 16, 2013 http://www.classiccarama.com/classic-car-parts/advert/zf-s5-183-5-speed-gearbox/ 3000 pund begär han. 200 pund på Ebay http://www.ebay.co.uk/itm/Bedford-ZF-5-speed-gearbox-/200914014100?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item2ec7688f94 Quote
Gerhard Posted April 17, 2013 Posted April 17, 2013 Den där Bedford lådan är inte speciellt användbar satt i dieslarna och 1:an är sjukt låg. Hade ZF i min rally Ascona ett tag, och ett par Bedford lådor att plocka reservdelar ifrån. bla så kunde man byta synkdelen på dreven , dom satt pressade på splines på drevet. Men man var tvungen att skrota Bedford drevet för att få loss synk delen. Quote
Thomas Posted April 17, 2013 Posted April 17, 2013 Men om den är ovanlig och svår med delar och kan inbringa en del pengar så hade jag nog sålt den och skaffat nåt vanligare och billigare lika stark. Quote
Wankelsport Posted April 17, 2013 Posted April 17, 2013 Verkar ju som att den kan vara attraktiv för historisk racing, t ex i Fordar. Kan vara en idé att sätta ut den på RHKs forum och se om du får napp där. Den är nog värd mer för en kundkategori där man är styrd av ett reglemente än för de som kan välja vilken låda de vill. £3000 för en orenoverad låda (som i länken) känns som väldigt mycket pengar. Fast vad vet jag? Quote
Thomas Posted April 17, 2013 Posted April 17, 2013 http://www.racedandrallied.com/rally-cars-for-sale/rally-cars-parts-for-sale/%C2%A4-%C2%A4-%C2%A4-zf-gearbox-5-speed-zf-type-s5-183-%C2%A4-%C2%A4-%C2%A4 Quote
Wankelsport Posted April 17, 2013 Posted April 17, 2013 Passar sprängkåpan mot Ford crossflow? I så fall kan jag ta den för 800 kr, förutsatt att du kan tänka dig att skicka den (bussgods kanske?). Jag står för fraktkostnaden så klart. Quote
jonne Posted April 18, 2013 Author Posted April 18, 2013 Passar sprängkåpan mot Ford crossflow? I så fall kan jag ta den för 800 kr, förutsatt att du kan tänka dig att skicka den (bussgods kanske?). Jag står för fraktkostnaden så klart. ja, det gör den ring på 0735406033 Quote
Pac Posted April 18, 2013 Posted April 18, 2013 Jonne, det är en liten guldklimp du har där. Den verkar vara homolgerad för historisk racing, de klassiska BMW CSL'erna verkar ha använt den http://e9coupe.com/forum/showthread.php?t=10085 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.