Jump to content

Volvo 480


Borken

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Rätt gammal tråd, men jag har ju inte direkt varit aktiv på forumet de senaste månaderna...

Volvo 480 har ju som bekant en motor tillverkad av renault. Bultmönstret är inte det samma som på vanliga, bakhjulsdrivna volvo. Dessutom är motorn tvärställd, så det blir en del pill med att räta upp den, om man nu ändå skulle hitta någon låda som passar. Möjligen kan det finnas någon låda från någon gammal bakhjulsdriven renault eller peugeot som passar? Lite synd att dom valde att göra 480 framhjulsdriven, det hade nog varit en rätt kul bil med bakhjulsrift. Hur som hellst var motorerna rätt okay, och krånglade inte särskillt mycket heller. Bensinsnåla var dom, men inte särskillt kraftiga. Vägde nog inte särskillt mycket, och turboversionen skulle passat bra i en sjua om man trimmade den lite.

Link to comment
Share on other sites

Jo det var det det föll på, så jag lät affären glida mig ur händerna också.

Nu har jag nästa ide och det är en gammal bmw fyra men den fyrpetad låda...

Går det att koppla en sån till en vanlig kardan, utan större mödor?

H Janne

Link to comment
Share on other sites

Det borde väl inte bereda några större problem. Antingen kör du en adapter mellan medbringaren på bmw-lådan och vad du nu ska ha för kardan, eller så skarvar du ihop en bmw-kardan med den andra kardanen när du ändå är igång och ska korta den.

Link to comment
Share on other sites

Varför en fyrväxlad? Även BMW:s billigare modeller gick över till femväxlat rätt tidigt, och det borde inte vara några problem att hitta en bra låda för högst en femhundring. Vad är det för motor du skall använda förresten? En M10 förmodar jag, men dom ändrades rätt kraftigt genom åren.

Link to comment
Share on other sites

Jag har en femväxlad låda du kan få köpa. Det är en sån från en bil med elektronisk hastighetsmätare, så den har inte något uttag för hastighetsmätarwire, men det kan man ju lösa på annat sätt.

Ändrades M10 så mycket egentligen? Det finns väl ett par-tre olika kopplingar, men annars är väl bultmönster och sånt samma?

Link to comment
Share on other sites

Blocket är nog samma hela vägen, men det mesta av grejerna "runt omkring" har bytts ut eftersom. Som vardagsbil kör jag en 318i -88, och den har till och med motronic och katalysator. Inte illa för en motor som utvecklades på sextiotalet!

Link to comment
Share on other sites

Hejsan

Jag skall använda mig av en 480 turbomotor. Har därför införskaffat en stycket kopplingskåpa

Till Volvo 343 med b172 motor som vi skall skarva ihop med en M47 låda via en adapterplatta.

Det kan vara en fördel med denna motor är att man får med att det är turbo i regbeviset 120 hk= 89kw=594kg tj vikt på pappret vilket är inte allt för orimligt.

Link to comment
Share on other sites

Ja varför fyrpetat? Nja den fanns väl till hands men jag köper gärna en 5 växlad om priset är rätt (jag bygger ju en locost).

Jag vet inte vilken motor det är riktigt jag får den ur en 316 som killen har bytt motor på enligt utsago en 320 motor på 125 hästar.

Är M10 motorn potentiell? Jag funderade på att slänga dit ett megasquirt till att börja med sen kanske en lättrycksturbo osv ....

H Borken

Link to comment
Share on other sites

Ja varför fyrpetat? Nja den fanns väl till hands men jag köper gärna en 5 växlad om priset är rätt (jag bygger ju en locost).

Jag vet inte vilken motor det är riktigt jag får den ur en 316 som killen har bytt motor på enligt utsago en 320 motor på 125 hästar.

Är M10 motorn potentiell? Jag funderade på att slänga dit ett megasquirt till att börja med sen kanske en lättrycksturbo osv ....

H Borken

500 kr kostar lådan. Det var vad jag gav och sen har jag inte använt den. :)

M10 går att trimma... den har ju vunnit Formel 1-VM med turbo och sådär 1300 hästar ur 1,5 liter om jag inte minns fel. :) Ok, bara blocket var väl gemensamt med de vanliga motorerna, men ändå. ;)

Här finns det en del som vet hur man får fjutt på en M10: http://drive.to/02tavlan

Per: Låter inte dumt alls! Vad väger 480-motorn ungefär?

Link to comment
Share on other sites

Borken: Jasså det blir en M20B20 för dig med? Då blir du den tredje, det verkar plötsligt bli en av de vanligare motorerna. Kul!

Per: Var det inte volvo 340 som hade lådan bak?

Link to comment
Share on other sites

Låter som hittat, blir det av med bmw:n så köper jag gärna lådan av dig.

Är det samma låda till senare M20 motorn ? Getrag 245?

H Borken

Nej, M10 och M20 har olika passning mot lådan. Däremot passar lådor från den stora sexan på M10, fast de lådorna är ju större och tyngre också. Jag ska kolla exakt vad det är för låda jag har och så skickar jag ett pm sedan, men den ska vara till en M10 iaf...

Link to comment
Share on other sites

nja, jag har en 520i e34 med halvrisig låda, så jag tänkte om inte locost så iallafall en reservlåda till den dagen som min nuvarande låda skär.

En sexa i en locost blir inte det bara bökigt att få ner och taskig balans?

H Borken

Link to comment
Share on other sites

nja, jag har en 520i e34 med halvrisig låda, så jag tänkte om inte locost så iallafall en reservlåda till den dagen som min nuvarande låda skär.

En sexa i en locost blir inte det bara bökigt att få ner och taskig balans?

H Borken

Jo. Men de är det värt! ;)

Link to comment
Share on other sites

Förläng tills det funkar ;)

Beror för all del på vad man vill ha för sorts bil. För min del är 2L-6:an helt rätt men jag räknar inte med att sätta några nya banrekord.

Har vi hammnat lite vid sidan av tråden igen tro :icon_oops:

Link to comment
Share on other sites

Borken: Jasså det blir en M20B20 för dig med? Då blir du den tredje, det verkar plötsligt bli en av de vanligare motorerna. Kul!

Per: Var det inte volvo 340 som hade lådan bak?

Jodå, 340/360 har lådan bak, men det är inte sådär jättekonstigt.

Motor-kopplingskåpa-strut-mellanaxel-växellåda

Så kopplingskåpan ser ut som en 'vanlig' kopplingskåpa, fast istället för växellådan sitter det en strut.

Link to comment
Share on other sites

Leto jag har redan byggt min ram så förlänga finns inte på dagordningen tyvärr....

Jag kollade lite på M10 motorn på sprängskisserna är den rejält lutad och rätt så låg är det en korrekt observation? Det vore ju suveränt om man inte behövde bråka med oljesumpen...

Lite deviation från huvudfrågan är väl ok :icon_oops:

H Borken

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...