Jump to content

planat block-deck height?


jonasw

Recommended Posts

Lämnade in blocket för honing och fräsa av ytan minsta möjliga. När jag monterat vev och kolvar och ska mäta deck height för att veta vilken toppackning som behövs så skiljer det sig med 20/100 delar (0,2mm) mellan ettan och fyran, (har mätt mitt på kolven). Har tagit isär och checkat veven igen. Har inte dragit vevstakarna med moment än då jag inte vill dra bultarna ionödan. Kan det vara något annat än att han planat ytan snett?? Lite panik nu...

post-3170-0-07369300-1361106135_thumb.jpg

Edited by jonasw
Link to comment
Share on other sites

Har mätt avstånd till kolvbult, skiljde 0,02 mm mellan dom, bytte stakar mellan 1 och 4, ingen skillnad. Är ca 0,15 mm skillnad. Har skruvat på toppen och ska kolla skillnad i komp. Hur högt komp vågar man köra med om jag ska köra vanlig 98?

Link to comment
Share on other sites

Skiljde det 0,02 till kolvbultarna när du mätt alla 4? det är inom toleransen.

Kolvarna är svåra att mäta på då de vickar i cylindern. Är inte fräsen glapp och bordet går rakt så kan det inte bli snett i fräsen såvida blocket står i våg på bordet.

Mäta kompet blir du inte klokare på och du kan inte med kompprov mäta fram till kompförhållande för det måste man räkna fram.

en topp med 4 ventiler och stiftet i mittaen och insug o avgas på olika sidor klarar en hel del i kompförh. Men det beror också på kamaxelns överlapp.

Link to comment
Share on other sites

Skiljde det 0,02 till kolvbultarna när du mätt alla 4? det är inom toleransen.

Kolvarna är svåra att mäta på då de vickar i cylindern. Är inte fräsen glapp och bordet går rakt så kan det inte bli snett i fräsen såvida blocket står i våg på bordet.

Mäta kompet blir du inte klokare på och du kan inte med kompprov mäta fram till kompförhållande för det måste man räkna fram.

en topp med 4 ventiler och stiftet i mittaen och insug o avgas på olika sidor klarar en hel del i kompförh. Men det beror också på kamaxelns överlapp.

Det var just om blocket stod i våg när han fräste jag var orolig för men fräsaren garanterar att det inte är så.. Jag har mätt på mitten av kolven från olika håll med samma resultat, ca 0,15 skillnad. Jag tänkte att om det knappt skiljer nått i komp så spelar det ingen roll??

Link to comment
Share on other sites

Har du tillräckligt stora mätverktyg så mät från "botten" på ramlagerläget till toppdeck så ska du väl enklast ha svaret där om det är felfräst.

Har inget sånt mätverktyg, men kanske skulle åka till nån som har det..

Link to comment
Share on other sites

vad det blir med 0,15 mer får man räkna på men hur mycket är blocket taget? och vad blir det i kompförh?

Och finns det olika packninger?

Man brukar räkna med att materialet sträcker sig med 0,1mm per 1000varv som säkerhets mått.

Mina kolvar sticker upp ca 0,5mm över blockplanet och det är bra för squischen.

Link to comment
Share on other sites

vad det blir med 0,15 mer får man räkna på men hur mycket är blocket taget? och vad blir det i kompförh?

Och finns det olika packninger?

Man brukar räkna med att materialet sträcker sig med 0,1mm per 1000varv som säkerhets mått.

Mina kolvar sticker upp ca 0,5mm över blockplanet och det är bra för squischen.

Fräsaren säger att han tog minsta möjliga, ca 0,08mm, kolvarna ligger plant resp 0,15 under, det finns gott om olika tjocklekar på packningar (åtminstånde i USA). Kolvarna ska ge 11,0:1 men när jag räknat på det så blir det snarare 12:1

Link to comment
Share on other sites

Du måste få det mätt som Arrowsmith var inne på mellan block o ramlagerlägen.. Har du inget så åk till nån firma som kan mäta. Eller nån yrkesskola. Fräsaren kanske har nåt att mäta med. Har du mätt från blockpalnet till vevtappen? Har du ett bord som är i våg så kan du också mäta om planet lutar och sedan vrida runt det så 1 o 4 byter plats och se om lutet ändrar sig för 0,15 blir en del på känsliga maskinvattenpass till exempel.

Edited by Thomas
Link to comment
Share on other sites

Har varit och mätt på en finmekanisk verkstad, de kunde mäta på tusendelen. Blockplanet är snett, skiljer 0,2mm :angry:. Han mätte både från ramlagerlägena och från själva tråg ytan, samma.. Åkte till fräsarn och reklamerade, han började jidra om att ford kanske hade fräst ramlagerlägena fel!!! Jag sa att det spelar ingen roll för ytorna skulle ha blivit paralella om han hade gjort rätt. Har krävt pengarna tillbaka, borde räcka till en tjockare packning (tips på återförsäljare i sverige)och att han åtgärdar felet. Har sagt att han får inte göra nåt förns han har konstaterat vad som gick snett (snett :lol: )Annars vill jag ha ett nytt block. Vad skulle ni kräva?

Link to comment
Share on other sites

Jag tror jag vet felet. Han har en äldre fräs som är lite sliten i bordets löpbanor så bordet vippar över av tyngden när det går en bit utanför maskinen.

Det brukar finnas nån justering för det. Min kompis har gjort det på sin ganska nyligen.

Den gjorde likadant men inte så mycket.SAJO har han.

Link to comment
Share on other sites

Åkte till fräsarn och reklamerade, han började jidra om att ford kanske hade fräst ramlagerlägena fel!!

Låter som en seriös kille........ not.....

Ska han göra om jobbet så se för guds skull till att han har koll på vad han gör först.

Vanligt slarvfel är att fräshuvudet lutar något litet uns, och vipps så är ditt toppdeck

konkavt i packningsytan och du har problem.

Mät därför blockhöjden vid båda kanterna och i centrum för att se att du har samma mått.

har "storfräsaren" en krona som är stor nog att ta hela blockets bredd i ett skär så

studera fräsytan efter mönster från kronans skär. Det kan säga en del om precisionen mellan

tummen och pekfingret.

kontrollerar du i fräsriktningen och bara ser ))))))))) så dippar framkanten på kronan

kontrollerar du i fräsriktningen och bara ser ((((((((( så dippar bak kanten på kronan

Båda resultaten resulterar i konkavt toppdeck.

skärspåren ska gå i kors (hur ritar man det med bokstäver??) typ )()()( XXXXX tja, det ska finnas spår av

skären kvar från både fram och bak kant på kronan...

Kolla det innan du åker hem med blocket iallafall

Link to comment
Share on other sites

De gånger jag har fräst motordelar har jag i de flesta fall fräst underlägg i alu som jag sen har styrt ifrån, är det rätt från början så blir det rätt efter.

Däremot så ska man INTE i något fall, inte ens i undantag fräsa hela ytan på en topp eller block i ett svep utan använda sig av en 25-40mm fräs och max överlappa 50%.

Då får man perfekt ingrepp för packningen, alternativt man dra skiten några gånger fram och tillbaka på garagegolvet.

Det här med fina ytor och packningar funkar inte så värst ihop, har även sett en del ljushuvud som planslipat toppar.

Visst, det finns ju dom som vinner på Lotto men för mig är det att utmana ödet.

Hoppas du får ordning på dina grejer nu.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tillbaka från fjällen (kunde inte logga in på mobil :mad: ) Har hämtat blocket och kört det till Ultra motor, de skulle fixa till det till torsdag. Ultra sa att de varit med om att ford levererat block som inte varit plana i blocket. Hoppas det blir klart nu :huh:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...