Karlskrona Posted February 3, 2013 Share Posted February 3, 2013 Tänkte fästa karossen med dessa:) Www.locost.bloggplatsen.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted February 3, 2013 Share Posted February 3, 2013 Dzus eller hur? I så fall är det en populär metod att fästa Seven-plåtar med. Du kommer hitta exempel på många byggsidor på forumet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted February 3, 2013 Share Posted February 3, 2013 Gå till listan över grupper Välj Våra Bilar Skriv Dzus i sökfältet då får du sju träffar, Sedan får du gå in i respektive tråd och kolla. Jag såg att Kilkenny med sin EMKSEVEN verkar tycka Dzus är bra. Jag letade lite i hans tråd men tänkte sedan överlåta detaljletandet till dig. Hmmmmmm, är det ett tecken på lathet från min sida? Tål att tänka på... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karlskrona Posted February 3, 2013 Author Share Posted February 3, 2013 Hmmm är nog mer lathet från min sida:) men på byggsidorna ser man ju bara bilder och komentarer på grejerna under bygget inte hur det fungera i den hårda världen :) den kan ju fungera i garaget men inte klara vibrationer, och det finns väl några olika att välja på;) Www.locost.bloggplatsen.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted February 3, 2013 Share Posted February 3, 2013 Om du då hittar garagemonterade Dzus för några byggare så PM-ar du dem och frågar eller om du har tur så svarar Dzus-användare i tråden och berättar om glädjen- eller eländet med dessa. Jag tror du kommer få mest glädjeuttalanden. Möjligen att det kan vara lurigt att "ställa in dem" på rätt plats men när väl det är gjort så är det klanderfritt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted February 3, 2013 Share Posted February 3, 2013 Jag gillar dem :) http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=4447&view=findpost&p=111560 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter M Posted February 3, 2013 Share Posted February 3, 2013 Du kan skippa de värdelösa fästöronen. Gör egna. Fästöronen som säljs till är felkonstruerade och lägger all belastning på själva Dzuz-huvudet. Till slut pajar den och låshuvudet ramlar ut när man lossar förbandet. Man ska montera Dzus så att popnitarna som håller fästhuvudet styr och håller fast förbandet i sidled. På så vis slits inte Dzusen ut av vibrationer. Det är så man gör på flygplan och de har rätt bra koll på hur man använder Dzus. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted February 3, 2013 Share Posted February 3, 2013 Peter M: --- Du kan skippa de värdelösa fästöronen. Gör egna. --- Har du någon bild med original = dåliga och egen tillverkning = bra bredvid varandra så jag förstår hur du menar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karlskrona Posted February 3, 2013 Author Share Posted February 3, 2013 Gott!! Sådan här info jag vill ha:) tack för att ni gör detta till ett kanon forum:D Www.locost.bloggplatsen.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter M Posted February 3, 2013 Share Posted February 3, 2013 Peter M: --- Du kan skippa de värdelösa fästöronen. Gör egna. --- Har du någon bild med original = dåliga och egen tillverkning = bra bredvid varandra så jag förstår hur du menar. Ingen bild på de som inte funkar. (Jag har inga sådana.) Bild på egen lösning: Notera de extra hålen som är till för popnitarna som håller själva Dzusen i karossen. När jag lägger på min scuttle styr den klockrent in i hålen och sitter som berget. Det blir dessutom superlätt att låsa Dzusen eftersom det alltid blir rätt position på förbandet. Hur gör man? - Först borrar man det stora hålet, men man börjar med ett litet borr. - På med delen som ska sättas fast och borra underifrån genom hålet i fästet. - Kör med en försänkare i karossdelen tills Dzusen sitter plant och passar i hålet. (Prova många gånger och var försiktig. Man vill inte försänka för mycket.) - Kör upp det stora hålet i fästet så att Dzusen absolut inte rör vid kanterna. - Montera "bygeln" som håller ner Dzusen. - Sätt Dzusen löst i karossdelen och montera ihop. - Borra hål för popnitarna och borra även rakt igenom fästet. - Nita fast Dzusen. Använd långa nitar.(Ta bort karossdelen först. Annars fastnar nitarna även i fästet.) - Borra upp styrhålen i fästet så att niten precis passar. KLART! En bild till: Notera det femte hålet. Det är ett "sikthål" för att monteringen ska bli lättare. Passningen blir supertight och för att slippa "fippla" för mycket fick det bli ett sikthål som hjälper till att pricka rätt. Hela min kaross sitter fast med den här metoden. Den sitter som gjuten och det varken knarrar eller gnekar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted February 3, 2013 Share Posted February 3, 2013 Snyggt!! Tack för bilder och instruktion. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karlskrona Posted February 3, 2013 Author Share Posted February 3, 2013 Kanon bra beskrivning :) tack! Www.locost.bloggplatsen.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Posted February 3, 2013 Share Posted February 3, 2013 Peter, Du får gärna visa lite mer om hur du fäst din kaross på detta sätt. Var du satt din Dzusor och hur många du använt tex. Har sedan tidigare sett att du kör med avtagbar kaross men inte vetat hur du gjort förrän nu. Hade gärna själv gjort på detta sätt om det inte är för komplicerat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted February 3, 2013 Share Posted February 3, 2013 Ingen bild på de som inte funkar. (Jag har inga sådana.) Bild på egen lösning: Notera de extra hålen som är till för popnitarna som håller själva Dzusen i karossen. När jag lägger på min scuttle styr den klockrent in i hålen och sitter som berget. Det blir dessutom superlätt att låsa Dzusen eftersom det alltid blir rätt position på förbandet. Hur gör man? - Först borrar man det stora hålet, men man börjar med ett litet borr. - På med delen som ska sättas fast och borra underifrån genom hålet i fästet. - Kör med en försänkare i karossdelen tills Dzusen sitter plant och passar i hålet. (Prova många gånger och var försiktig. Man vill inte försänka för mycket.) - Kör upp det stora hålet i fästet så att Dzusen absolut inte rör vid kanterna. - Montera "bygeln" som håller ner Dzusen. - Sätt Dzusen löst i karossdelen och montera ihop. - Borra hål för popnitarna och borra även rakt igenom fästet. - Nita fast Dzusen. Använd långa nitar.(Ta bort karossdelen först. Annars fastnar nitarna även i fästet.) - Borra upp styrhålen i fästet så att niten precis passar. KLART! En bild till: Notera det femte hålet. Det är ett "sikthål" för att monteringen ska bli lättare. Passningen blir supertight och för att slippa "fippla" för mycket fick det bli ett sikthål som hjälper till att pricka rätt. Hela min kaross sitter fast med den här metoden. Den sitter som gjuten och det varken knarrar eller gnekar. Djä... vad elegant! Detta ska jag utan skam i kroppen och immateralrättsliga regler kopiera. Antas Kopiator Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter M Posted February 3, 2013 Share Posted February 3, 2013 Djä... vad elegant! Detta ska jag utan skam i kroppen och immateralrättsliga regler kopiera. Antas Kopiator Det var liksom det som var meningen. :thumbsup: Kopiera på för Kung och Fosterland. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karlskrona Posted February 3, 2013 Author Share Posted February 3, 2013 Hittade dessa på Ebay för ca 300kr ink frakt:) Www.locost.bloggplatsen.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter M Posted February 3, 2013 Share Posted February 3, 2013 Peter, Du får gärna visa lite mer om hur du fäst din kaross på detta sätt. Var du satt din Dzusor och hur många du använt tex. Har sedan tidigare sett att du kör med avtagbar kaross men inte vetat hur du gjort förrän nu. Hade gärna själv gjort på detta sätt om det inte är för komplicerat. För att karossen ska gå att ta av är den helt enkelt avsågad längst ner. Monterade L-profiler i alu som nedre karossdel och har därmed även en utmärkt plats för mina Dzusar. Bakändan sitter så här: Svetsade fast öron på rätt höjd. (Det sitter en plåt under bilen och därför sitter underdelen på fästena 1,5 mm lägre än själva ramrören.) Allt som allt är det 16 Dzusar som håller karossen. Alla har "Musse Pigg"-öron, så det behövs inga verktyg för att ta av karossen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Posted February 3, 2013 Share Posted February 3, 2013 Tackar! Har ju inte ram och kaross ännu men tror jag kan lura ut detta när jag väl har mina bitar hemma (Westfield fast med blandning av nya och gamla karossen så inte samma som du har). Om inte så kommer fler frågor när det närmar sig för mig (typ rätt långt borta just nu). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted February 3, 2013 Share Posted February 3, 2013 (edited) Peter, har du någon bild på karossidan (borde stavas karosssidan!) med övre halvan monterad? Snyggt bygge!!!! Antas Snötyngd. Edited February 3, 2013 by Antas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter M Posted February 3, 2013 Share Posted February 3, 2013 Peter, har du någon bild på karossidan (borde stavas karosssidan!) med övre halvan monterad? Snyggt bygge!!!! Antas Snötyngd. Hittade en bild med kaross på, fast utan Dzusar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted February 3, 2013 Share Posted February 3, 2013 Aha, du har "dubbelkaross" plast och alu. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Posted February 3, 2013 Share Posted February 3, 2013 (edited) Ahh, föll en lite pollett till ned där. Undrade varför din aluminiumsida var så hög. Tolkade det först som att du kapat karossen precis innan böjen kring ramen men den är ju kapad betydligt högre upp. Borde inte vara något problem att kapa längre ned och ha en lägre aluminiumprofil antar jag. Att man då måste ta bort ljuddämparen först är inget problem för mig. Kommer ju dessutom ha hel ruta så behöver inte bekymra mig om att ha en lösning där man får bort scuttlen (svenskt ord för denna?) på 2 sekunder blankt :)/> Edited February 3, 2013 by Martin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted February 3, 2013 Share Posted February 3, 2013 Torpedvägg är väl en bra benämning trots att vi är på land. Avgränsning skulle kunna vara en annan mer svensk variant. Jag tror vi får hålla fast vid Scuttle oss Seven-bilfabrikörer emellan, för vi vet ju vad som menas. Går man utanför kretsen är ordet Scuttle inte speciellt känt då får man nog växla till Torpeden eller Torpedväggen. 1 --- Scuttle, the bulkhead in a vehicle between the engine and the driver and passengers Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karlskrona Posted February 5, 2013 Author Share Posted February 5, 2013 Har fått mina dzus i dag och jag tycker dem ser bra ut:) lägger ut lite närbilder;) Beställde i helgen och fick det i dag:) Www.locost.bloggplatsen.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.