Antas Posted January 24, 2013 Share Posted January 24, 2013 Fick en synpunkt på slipning av stålsvänghjul. Svänghjul kan vara ythärdade och då kan slipningen lätt bryta igenom härdningen. Någon som har kunnande och synpunkter? Frågan om detta föranleds av att Coswortmotorn (omskriven i "Uppdatering av ett långsamt bygge") kommer att få ett svänghjul från en Ford V6 2,8. Eftersom Cosworthmotorn (210 hp) är betydligt starkare än Fordmotorn (ca 150 hp) finns risk att kopplingen slirar om den "glaserade" ytan finns kvar på svänghjulet (mitt antagande). Måste svänghjulet balanseras efter slipning? Antas Svänger hit och dit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted January 24, 2013 Share Posted January 24, 2013 Jag har aldrig stött på något härdat svänghjul förutom den hårda ytan som blir för att lamellen slirar vid ingrepp. Det är viktigt att slitytan är plan. Och se till ifall det är någon höjdskillnad original mellan tryckplatta och lamell så du får rätt inspänningstryck. Och ja helst balansering efteråt. Det blir alltid lite obalans när man svarvar om ett svänghjul men sedan så kanske du bara tar nån 10:dels mm och inte varvar över 4000rpm och då är det inte så kritiskt. Men balansering är aldrig fel. Då kan du efter att svänghjulet är balanserat ta och balansera tryckplattan också men ta svänghjulet separat så du kan byta tryckplatta om det behövs i framtiden utan att man äventyrar balanseringen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.