Jump to content

Volvo bromsar.


urstad

Recommended Posts

passar något volvo ok av senare arsmodell på 140/160 spindel?

anledningen till att jag frågar är att jag vill ha tex 740/240 "ventilerade" skivor och jag misstänker att 140 oket inte kan "gripa" över en ventilerad skiva och 140/160 med ventilerat är väl inte jättevanligt?

undrar

~urstad

Link to comment
Share on other sites

Behöver du verkligen ventilerade skivor då? Eller ska det bara se fräckt ut? :) I Locostserien klarar de ju sig med solida skivor.

Link to comment
Share on other sites

nja.... lite för utseendet men även därför att jag tycker att bromsar aldrig kan bli för bra.

Har iofs ingen erfarenhet av så här lätta bilar, mycket möjligt att jag börjar med 140 orginal men jag vill inte låsa mig för mycket vid en typ av broms....

så om man kan bygga om det enkelt så är det bra.

Allting går ju å fixa på ett eller annat sätt men jag gillar inte för mycket adapterplattor mm. Har tillochmed vart inne på att använda corvette c4 eller senares spindlar och bromsar. spindlar och ok är ju båda i alu om jag inte minns fel =)

i slutändan kanske det räcker med lite bättre belägg.

~urstad

Link to comment
Share on other sites

Tjena!

Jag har 140 spindlar och kör med ok från 240, har dock ej valt ventilerade skivor vilket gör att de passar rakt på.

Det finns kompletta satser att köpa till 240 med ventilerade och slitsade skivor och 4kolvs eller 6 kolvs ok från AP Racing, dyrt men superbra!

Link to comment
Share on other sites

Tror nog att det ska gå att få på 240 ok med lite mixtrande, verkar inte vara en helt ovanlig åtgärd på gamla 140. Annars så sätter du på 164 skivor och ok. Passar direkt och är ventilerade...

Link to comment
Share on other sites

Tjena

Vet inte om senare Volvo kommer att passa på en 140 spindel, men jag köpte 240 ventilerat och planade ut oket i fästpunkterna. Funkar utmärkt.

Jag gjorde samma sak, Funkar Super .... skall se om jag kan ladda upp en bild i kväll!

Link to comment
Share on other sites

Tjena

Vet inte om senare Volvo kommer att passa på en 140 spindel, men jag köpte 240 ventilerat och planade ut oket i fästpunkterna. Funkar utmärkt.

Jag gjorde samma sak, Funkar Super .... skall se om jag kan ladda upp en bild i kväll!

Här är bilden... Bättre sent än aldrig! ;)

post-3-1088783596.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...