Macke Posted November 4, 2012 Share Posted November 4, 2012 Sitter och klurar på en rattaxel. Läste på någon tråd om glidskenor i övre fästet typ som hoppar ur, glider ur. Det är väl om man inte har rattnav som kollapsar. I boken står det att kollapsbarhet i både mellanaxel och vid rattstället. Alltså en på axeln i motorrummet och rattnavet. Eller är jag rent ute och yrar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted November 5, 2012 Share Posted November 5, 2012 Tex en "kollapsenhet" från Volvo 240 sedan skall rattaxeln inte gå i rak vinkel från styrväxel till ratt utan du skall ha "tillräcklig" vinkel så du får en kollapsbarhet där också. Kollapsenheten jag använder syns här. Finns fler bilder på hur jag vinklat rattstången i V8 tråden. I Kilkennys byggtråd finns det tydliga bilder på hur han gjort. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Macke Posted November 5, 2012 Author Share Posted November 5, 2012 (edited) Så det räcker inte med att ha volvos kollaps del och ordentlig vinkel och ett rattnav som skrynklar ihop sig? Eller räknas inte rattnavet som rattstället? Edited November 5, 2012 by Macke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Macke Posted November 5, 2012 Author Share Posted November 5, 2012 Så det räcker inte med att ha volvos kollaps del och ordentlig vinkel och ett rattnav som skrynklar ihop sig? Eller räknas inte rattnavet som rattstället? Okej ser att jag har börjar snurra till det. Menar att om man kan räkna rattnavet som en del i rattstället. Alltså räcker det med ett nav som viker sig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted November 5, 2012 Share Posted November 5, 2012 --- Alltså räcker det med ett nav som viker sig. ---- Kolla vad SFRO säger (se också till att det håller vid regbes). Jag skulle inte satsa på bara det plus vinkel. Chansen att få göra om är stor för stor. Det råder olika syn på det här med vinklar inom SFRO. DEt råder också olika syn på max och min antal knutleder. I olika byggtrådar inom cirka 2 år bakaåt går det att läsa om varianterna. En del har fåt "ajabaja" på 4 knutkors mm. Kolla med din SFRO besiktare så du väljer rätt strategi. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelle17B Posted November 5, 2012 Share Posted November 5, 2012 (edited) Med tanke på konsekvenserna som kan bli av en eventuell framtida kollision så skulle jag satsat på att ha åtminstone en kollapsbar del i rattstången. Att navet viker sig lär inte lösa problemet om bilen trycks ihop så att rattstången trycks mot föraren. Jag kom körande bara några sekunder efter en krash på motorväg en gång. En av de inblandade bilarna hade ratten upptryckt emot taket på ett mindre bra sätt. Det är inget man vill uppleva med sin egen bil. /Peter Edited November 5, 2012 by pelle17B Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Macke Posted November 5, 2012 Author Share Posted November 5, 2012 Jo det är ju så sant. Tanken är att använda mig av Volvos styraxel. Blir i motorrummet och i övre fästet och i rattnavet. det står i boken att det skall vara två kollapszoner, så rattnavet blir överkurs. Rattnavet räknas inte som kollapszon och blir inte godkänd med endast det. Men är inte fel att montera som extra säkerhet. Ibland får man vända och vrida idéerna för att få lite insyn problemet. Annars är det lätt att man över arbetar, det har ju hänt förr. det som kommer fram är. Få till en vinkel på axel.så blir det en extra kollapszon. Stabilt men se till att den kan tryckas ihop eller böjas. Och inte för många leder på vägen. Macke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.