Karlskrona Posted November 3, 2012 Share Posted November 3, 2012 Hej Jag behöver tips på hur man vet motorn och växellådans placering mot bakaxlen. Fundera på att åka och låna en laser för att få det helt rakt. Vilken del ska bestämma var resten hamnar? Många frågor :/ Www.locost.bloggplatsen.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted November 3, 2012 Share Posted November 3, 2012 De ska vara paralella mot varandra. men kan var förskjutna i sidled o höjdled. den vinkellutning du har på pinjongens medbringare ska det vara på växellådans medbringare. För att illustrera så håll handflatorna mot varandra o dra isär rakt och flytta i sidled o upp eller ner men behåll vinkeln. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karlskrona Posted November 3, 2012 Author Share Posted November 3, 2012 Ok, var det inte svårare:) så om jag tar en gradskiva med ett vattenpass på så är det bara att få samma lutning så är saken klar? Www.locost.bloggplatsen.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted November 3, 2012 Share Posted November 3, 2012 Ja men även sidorna. dvs om bakaxeln är rätt så bägge hjulen är där de ska vara så ska växellådans medbringaraxel (i ditt fall blir det samma som vevaxeln på motorn också) vara exakt 90 grader mot bakaxeln så inte motern sitter snett i längsled. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karlskrona Posted November 3, 2012 Author Share Posted November 3, 2012 Så då är det bäst att hänga upp bakaxlen först i 4-linken så få den bestämma var motorn ska sitta? Www.locost.bloggplatsen.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter M Posted November 3, 2012 Share Posted November 3, 2012 Blir det "helt rakt" så kommer nålarna i korsen inte att röra sig alls. då slits korsen ut på en säsong. Hade det problemet på flera gamla Alfor när de var sänkta. Lite lagom vinkel är bäst, men det ska absolut vara samma vinkel i bägge ändar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted November 4, 2012 Share Posted November 4, 2012 (edited) BMW har samma problem bak för där är de raka.Det står o nöter på samma ställe och blir en grop i korset. Det blir inte rakt när man förskjuter eller upp och ner i sida men paralelliteten ska vara där. Edited November 4, 2012 by Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerhard Posted November 4, 2012 Share Posted November 4, 2012 0 vinkel är väl inget störe problem efter som han har en axel som rör sig. Däremot bör nog hardyskivan bytas mot ett knutkors (med glid del). För jag kan inte tänka mig att du har tänkt köra med två axlar som original på Volvo. Min egen BEC har ju ganska stora vinklar ca 6° på kardanaxlarna men det funkar utan vibrationer. Men som det viktigaste är att medbringarna är parallella med varandra och att korsen linjerar med varandra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karlskrona Posted November 5, 2012 Author Share Posted November 5, 2012 Tack för hjälpen:) nu ska jag nog lösa motorns placering. Www.locost.bloggplatsen.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.