Jump to content

Motor placering

Karlskrona

Recommended Posts

Hej

Jag behöver tips på hur man vet motorn och växellådans placering mot bakaxlen. Fundera på att åka och låna en laser för att få det helt rakt. Vilken del ska bestämma var resten hamnar? Många frågor :/ post-4892-13519545585984_thumb.jpg

post-4892-13519545846829_thumb.jpg

Www.locost.bloggplatsen.se

De ska vara paralella mot varandra. men kan var förskjutna i sidled o höjdled.

den vinkellutning du har på pinjongens medbringare ska det vara på växellådans medbringare.

För att illustrera så håll handflatorna mot varandra o dra isär rakt och flytta i sidled o upp eller ner men behåll vinkeln.

Ja men även sidorna. dvs om bakaxeln är rätt så bägge hjulen är där de ska vara så ska växellådans medbringaraxel (i ditt fall blir det samma som vevaxeln på motorn också) vara exakt 90 grader mot bakaxeln så inte motern sitter snett i längsled.

Blir det "helt rakt" så kommer nålarna i korsen inte att röra sig alls. då slits korsen ut på en säsong.

Hade det problemet på flera gamla Alfor när de var sänkta.

Lite lagom vinkel är bäst, men det ska absolut vara samma vinkel i bägge ändar.

BMW har samma problem bak för där är de raka.Det står o nöter på samma ställe och blir en grop i korset. Det blir inte rakt när man förskjuter eller upp och ner i sida men paralelliteten ska vara där.

Edited by Thomas

0 vinkel är väl inget störe problem efter som han har en axel som rör sig.

Däremot bör nog hardyskivan bytas mot ett knutkors (med glid del).

För jag kan inte tänka mig att du har tänkt köra med två axlar som original på Volvo.

Min egen BEC har ju ganska stora vinklar ca 6° på kardanaxlarna men det funkar utan vibrationer.

Men som det viktigaste är att medbringarna är parallella med varandra och att korsen linjerar med varandra.