Macke Posted October 28, 2012 Share Posted October 28, 2012 Rakställning av volvos b23 Är det någon som har redan gjort detta. Hur har ni gjort. Jag hade tänkt att det skulle gå till på följande sätt. B20 oljepump och oljetråg med kopplingskåpa från b20 på m47 lådan. Kan detta va en lösning? eller detta funkar inte alls? Macke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted October 29, 2012 Share Posted October 29, 2012 Jo så gjorde man förr. Skulle du inte få ihop det med den oljepumpen så kan man svetsa om pickupen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Macke Posted October 30, 2012 Author Share Posted October 30, 2012 Tackar då hade jag inte totalt fel. Satt på jobb inatt så kom det på tal. En av gamlingarna hade en svag aning av att man skulle ha B20 kopplingskåpan från 75-76 med m45 lådan som skulle passa på m47. Men den blir nog svår att få tag i. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted October 30, 2012 Share Posted October 30, 2012 Svår men inte omöjlig. den fanns på Volvo 240 och P1800. P1800 fanns med 400 låda också och den sitter normalt på 164:an. Men du måste ha kåpan till B20 där. Den är egentligen integrerad i lådan då den är som på M45 främre gavel med lager justering i-´. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PeÅ Posted October 30, 2012 Share Posted October 30, 2012 vill bara påpeka att M400 lådan INTE passar mot B20/B21-23, större diameter på bultfördelningen mellan motor och låda. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted October 30, 2012 Share Posted October 30, 2012 (edited) Du missade nog poängen där Peå. P1800 B20 1973 fanns med M400 lådan. med rätt delning. B30 har större delning och passar ej. En mycket tålig låda. Edited October 30, 2012 by Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Macke Posted October 31, 2012 Author Share Posted October 31, 2012 Tackar för info Då kan det vara lönt att söka runt lite, kanske man hittar en . Man kan ju alltid ta fram sågen och vrida på kåpan, Och sen blir det mer jobb med det än vad man hade tänkt sig. Men det känns lite som ett sista utväg. Har inte själv så jag kan svetsa ihop det sen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted October 31, 2012 Share Posted October 31, 2012 En allmän fråga bara. Vad är vinsten med att rakställa en B23/B230 mer än just att den blir rakställd. Finns det andra bra fördelar? Känns som en hel del jobb och kostnader också såklart. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted October 31, 2012 Share Posted October 31, 2012 Smalare motorrum är väl det man kan vinna på det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PeÅ Posted November 11, 2012 Share Posted November 11, 2012 Du missade nog poängen där Peå. P1800 B20 1973 fanns med M400 lådan. med rätt delning. B30 har större delning och passar ej. En mycket tålig låda. eller kanske inte...... Enligt volvo nostaligerna i köping så finns det endast en prototyp P1800 med B30 och M400 låda, enligt samma källa så har det aldrig tillverkats en sprängkåpa mellan M400 lådan mot B20. Uppgiftslämnaren har jobbat på volvo transmissions gruppen hela sitt verksamma liv. PeÅ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted November 11, 2012 Share Posted November 11, 2012 P1800 B30 M400 har jag ägt en o med jagga axlar m.m. Men B20 M400 finns visst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted November 11, 2012 Share Posted November 11, 2012 Hittade en http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=50246 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted November 11, 2012 Share Posted November 11, 2012 http://www.volvop1800club.se/ TYPBETECKNINGAR 1800S, E & ES B20 Typbeteckning Årsmodell bokstav Årsmodell Växellåda Modell Effekt SAE Motor Marknad H. eller V. styrning Ch.nr 28300 - 30000 183351 S 1969 M 41 1800 S 118 B20B . V 183352 S 1969 M 41 1800 S 118 B20B . H 183451 S 1969 M 41 1800 S 118 B20B USA och Canada V Ch.nr 30001 - 32799 184351 T 1970 M 410 1800 E 130 .B20E . V 184352 T 1970 M 410 1800 E 130 .B20E . H 184451 T 1970 M 410 1800 E 130 .B20E USA och Canada V Ch.nr 32800 - 37549 184351 U 1971 M 41 1800 E 130 B20E . V 184352 U 1971 M 41 1800 E 130 B20E . H 184353 U 1971 M 41 1800 E .130 B20E USA och Canada V 184361 U 1971 BW 35 1800 E 130 B20E . V 184362 U 1971 BW 35 1800 E 130 B20E . H 184363 U 1971 BW 35 1800 E .130 B20E USA och Canada V Ch.nr 37550 - 39414 1824351 W 1972 M 41 1800 E 135 B20E . V 1824352 W 1972 M 41 1800 E 135 B20E . H Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted November 12, 2012 Share Posted November 12, 2012 Produktionen uppgick till 1 693 st. 1800E T: augusti 1969 - juli 1970. B20E-motor med elektronisk bränsleinsprutning av typen Bosch D-Jetronic, ny kamaxel och större insugsventiler; ZF:s M410-växellåda från Volvo 164; skivbromsar bak; aluminiumfälgar; mattsvart kylargrill; förbättrad kupéventilation med utsläpp på bakskärmarna; bränslepåfyllning nedflyttad till vänsterskärmen, vid ventilationsutsläppet; ny instrumentbräda; låsbart fack på kardantunneln. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wankelsport Posted November 12, 2012 Share Posted November 12, 2012 Ja, B20-M400 (eller då alltså rakställd B21-B230) kåpor finns absolut. Jag har en i garaget. En norrman har nyligen sålt ut ett lager av NOS kåpor. Tror dock att de börjar ta slut hos honom nu. Kolla på resultaservice, han brukar annonsera där. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.