Jump to content

Hjälp med uträkning av fjädrar.


Ooopeeel

Recommended Posts

Tjena!

Fick tips om att jag skulle lägga ut min fråga på detta forum så jag kopierar från ett annat forum.

--------------------------------------------------------------------------------

Halloj!

Antar att detta forum fått sin dos av "hjälp mig beräkna fjädrar" frågor.

Hoppas någon har lust att hjälpa mig ändå.

Bilen i fråga är en liten bil som jag bygger för att mitt intresse för att svänga har blivit större än rattlåsracing. Har gått med i en märkesklubb som brukar anordna lite racingdagar.

Lite svårt att gissa men skulle tippa på att bilen hamnar runt 900kg i vikt och är bakhjulsdriven med motorn fram. Har byggt den för så bra viktfördelning som möjligt, vet dock inte hur bra än. Har mätt upp framvagnen och skrivit ner detta i den bifogade bilden.

Skall beställa coilovers nu, och dom frågade efter springrate. Så kan någon vara så vänlig och hjälpa mig lite.

Bakaxeln är en stel bakaxel som är 1350mm bred mellan anliggningsytorna och 950mm mellan stötdämparfästena, och lutningen på coilovers bak är ca 15 grader. Fästet sitter mitt uppe på axelröret.

--------------------------------------------------------------------------------

Är det mer mått som behövs kanske?

Kanske ska tillägga att det är en gatbil(Opel Kadett C)som skall SFRO besiktas, alltså inte en tävlingsbil. Men vill dock göra den så bra som möjligt för att gasa på en bana. Kommer antagligen komma mycket mer frågor då jag är novis på detta, men just nu behöver jag verkligen hjälp med detta ang. fjädrarna.

/Tommy

post-3601-0-49768700-1348645101_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nu är ju det här ett forum för bilar av "Seventyp" och annat som bygger på samma princip, men, nåväl...

Din springrate är ett resultat av din Motion Ratio. (MR)

Om du googlar Motion Ratio och/eller Wheelrate så får du massor av information om hur du ska mäta upp det samt dimensionera dina fjädrar.

Det är "Wheelrate" som är intressant och den får du fram när du vet din MR i kombination med din springrate. Du måste också veta hur mycket bilen väger och gärna ofjädrad vikt.

Du dimensionerar i Hz och ska förmodligen sikta på 2,5 fram och strax under 2 bak om du kör på R-däck.

För en stel bakaxel med fjädrar monterade "rakt upp" är MR = 1.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...