Ooopeeel Posted September 26, 2012 Share Posted September 26, 2012 Tjena! Fick tips om att jag skulle lägga ut min fråga på detta forum så jag kopierar från ett annat forum. -------------------------------------------------------------------------------- Halloj! Antar att detta forum fått sin dos av "hjälp mig beräkna fjädrar" frågor. Hoppas någon har lust att hjälpa mig ändå. Bilen i fråga är en liten bil som jag bygger för att mitt intresse för att svänga har blivit större än rattlåsracing. Har gått med i en märkesklubb som brukar anordna lite racingdagar. Lite svårt att gissa men skulle tippa på att bilen hamnar runt 900kg i vikt och är bakhjulsdriven med motorn fram. Har byggt den för så bra viktfördelning som möjligt, vet dock inte hur bra än. Har mätt upp framvagnen och skrivit ner detta i den bifogade bilden. Skall beställa coilovers nu, och dom frågade efter springrate. Så kan någon vara så vänlig och hjälpa mig lite. Bakaxeln är en stel bakaxel som är 1350mm bred mellan anliggningsytorna och 950mm mellan stötdämparfästena, och lutningen på coilovers bak är ca 15 grader. Fästet sitter mitt uppe på axelröret. -------------------------------------------------------------------------------- Är det mer mått som behövs kanske? Kanske ska tillägga att det är en gatbil(Opel Kadett C)som skall SFRO besiktas, alltså inte en tävlingsbil. Men vill dock göra den så bra som möjligt för att gasa på en bana. Kommer antagligen komma mycket mer frågor då jag är novis på detta, men just nu behöver jag verkligen hjälp med detta ang. fjädrarna. /Tommy Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter M Posted September 26, 2012 Share Posted September 26, 2012 Nu är ju det här ett forum för bilar av "Seventyp" och annat som bygger på samma princip, men, nåväl... Din springrate är ett resultat av din Motion Ratio. (MR) Om du googlar Motion Ratio och/eller Wheelrate så får du massor av information om hur du ska mäta upp det samt dimensionera dina fjädrar. Det är "Wheelrate" som är intressant och den får du fram när du vet din MR i kombination med din springrate. Du måste också veta hur mycket bilen väger och gärna ofjädrad vikt. Du dimensionerar i Hz och ska förmodligen sikta på 2,5 fram och strax under 2 bak om du kör på R-däck. För en stel bakaxel med fjädrar monterade "rakt upp" är MR = 1. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.