Jump to content

Saab Enem 276/10.4 kamaxlar


Magnus 2074

Recommended Posts

Säljer mina Enem 276/10.4 kamaxlar. (SAAB 16V L9: 276/10.4/112/1.7/1.4)

Köpte dessa begagnade, men kan inte använda dem då de är till hydrauliska ventiltryckare.

4500kr inkl frakt.

/Magnus

070-7300683

Har egentligen inte råd (hus) men får väl fråga lite ändå, passar dessa rakt av eller kräver det att man slipar ur toppen ( har för mig vissa behöver det ).

Ät det behov av nya fjädrar för lyftet oxå ?

Så är detta mao kammar som kräver en helt special bygg topp med "seriösa" mål .

Link to comment
Share on other sites

Ja, det kräver att man slipar ur lite ur tryckarbrunnarna för att nockarna ska gå fritt samt hårdare ventilfjädrar.

KL racing säljer hårdare ventilfjädrar för 65:-/st.

Saxat från maptuns hemsida.

"Detaljer: Avgas- och insugskam slipade från råämnen. Lyft/Duration: 276/10,4. Mycket märkbar förbättring av andning vid höga varvtal och ett utmärkt komplement till andra uppgraderingar, t ex större turboaggregat, extraktorgrenrör och portad topp. Tryckarbrunnar måste fräsas ur och special ventilfjädrar krävs"

Link to comment
Share on other sites

Det var det jag misstänkte banghead.gif då blir det för mycket jobb, var ute efter att flytta registret lite uppåt ( dör lite vid 6000) men inte gå lös så mycket som att ta loss toppen.

enligt maptuns hemsida är det en 268/9.6 jag borde ha

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

Hade 268:or i min förra 900NG, visserligen med 2.3L men den drog fint ända upp till varvstoppet.

Justerbara kamdrev hade du kanske sen innan?

Nix , så det är ytterligare en investering som i såfall måste göras, en källa på saab sa dock att de ibland brukade ta bort piggen och dra fast dem med lite extra moment , eller helt enkelt fila upp hålet lite så det finns lite spel att justera inom. Fan vet om man vågar det dock , blir ju dyrt om drevet sliter sig.

Men 9000 börjar rosta och bli gammal det dyker upp en del trimm på forumen nu för tiden så det är väl bara att söka vidare

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...