Widell Posted May 24, 2013 Author Share Posted May 24, 2013 Jag har inget remskydd på min bil men jag har en 3mm alu plåt som är fast skruvad i ramen under bilen.. en "pulka" men det kanske inte va saker underifrån du va rädd att få upp i remmen ? jo det är nog sant. det är ju klart bäst. jag får bara komma på nåt att ha som remskydd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted May 25, 2013 Share Posted May 25, 2013 jo sten o sånt skräp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Widell Posted May 25, 2013 Author Share Posted May 25, 2013 så här menade jag att min "pulka" ser ut... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Widell Posted May 26, 2013 Author Share Posted May 26, 2013 Trots att det i dag har varit & är söndag så har jag inte vilat. dagen har varit rätt så produktiv. Gjort 3st Banjo bultar med gänga UNF 7/8, kortat upp ett oljerör 10mm för att få plats under det nya oljetråget, jag har nästan gjort klart de nya oljetråget med. saknade en anslutning 1-1/16 JIC o så är det lite putsning inv med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoXa Posted May 27, 2013 Share Posted May 27, 2013 Snyggt tråg! Är det bara att rensa den gamla original-oljepumpen invändigt och trycka oljan igenom pumphuset med det nya trycksteget? Den nya pumpen du köpt, har inte den bara 2 sugsteg och ett trycksteg? Tyckte du skrev att du köpt en 4-stegspump.. Var hittar man sådana fina pumpar? Blev visst mycket frågor på en gång... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Widell Posted May 28, 2013 Author Share Posted May 28, 2013 Tackar, jo det stämmer att det bara är 2st sug o ett tryck hade inte fått plats med en längre pump när jag började mäta o fler slangar det blir trångt iallafall. därför blev det så & jag har bestämt mig för att anv trycksteget till att suga med o fortsätta trycksätta med original pumpen. pumpen är inhandlad från ebay & är en ny NRC pump Snyggt tråg! Är det bara att rensa den gamla original-oljepumpen invändigt och trycka oljan igenom pumphuset med det nya trycksteget? Den nya pumpen du köpt, har inte den bara 2 sugsteg och ett trycksteg? Tyckte du skrev att du köpt en 4-stegspump.. Var hittar man sådana fina pumpar? Blev visst mycket frågor på en gång... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Widell Posted June 6, 2013 Author Share Posted June 6, 2013 (edited) är kanske lite dryg av mig.... ska bli rör böjar till det nya oljesystemet gjorde en kolvrings kompressor o den funkade klockrent (vet att kolven inte ska va åt det hållet men jag testade bara den ska va vriden med eller motsols ca 180 grader) Edited June 7, 2013 by Widell Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Widell Posted June 8, 2013 Author Share Posted June 8, 2013 testade konbanan i kalmar i dag. konstaterat att jag har på tok för dåliga bromsar & att bilen är tungstyrd med 260utvmm ratt. dock första gången någonsin som jag provat på så det va kul men hade varit roligare om man hade vågar satsa Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Widell Posted June 20, 2013 Author Share Posted June 20, 2013 Växellåde ras. väntat men inte kul trodde den skulle hålla längre en 200 mil. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted June 20, 2013 Share Posted June 20, 2013 R28 ? Jag åker ju med en r25 som otroligt nog inte gett upp. Mycket rakt fram åka med bra däck? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted June 20, 2013 Share Posted June 20, 2013 (edited) Det som brukar hända på R25 28 är att när man "kastar" i växlarna så går en växelarm sönder. inte dreven. det kom ut en förstärkt på opel för under 200:- artnr. 30732293 arm 200:- 2003 Många säger att detta äe en klen låda men jag håller inte med för trots att den suttit bakom mer än 500 turbohästar så har jag aldrig sett några drev gå sönder i dem och ingen har kunnat visa mig några heller. Edited June 20, 2013 by Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Widell Posted June 20, 2013 Author Share Posted June 20, 2013 (edited) Den driver inte på 3an & den låter som en stenkross men jag vet inte får riva ner det på lördag. eventuellt så river jag ner det i morgon förmiddag, en 25/28 vet inte hur långt den hade gått innan eller va den kom från för bil. men har konstaterat att den inte gillar min behandling av den för den har kastat ut olja, ne inga speciella däck, trippel 8or 205 or med ca 1,3 bar kalla. Kanske ska tilläggas att jag kör med ca 1,6bars laddtryck med Edited June 22, 2013 by Widell Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted June 20, 2013 Share Posted June 20, 2013 Då låter det som drev likaväl. men nån ska va den första. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Widell Posted June 22, 2013 Author Share Posted June 22, 2013 tog lite fotton i dag när jag rev ner bilen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Widell Posted June 22, 2013 Author Share Posted June 22, 2013 2 bilder till, med gosaker som trillade ur växellådan.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted June 22, 2013 Share Posted June 22, 2013 rensat drev. alla kuggar borta med vinden Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Widell Posted June 22, 2013 Author Share Posted June 22, 2013 japp bara till att köpa ny o slänga i så man kan åka lite till i sommar. men jag passar på att köpa en ZF låda med. Nu har jag ju en opellåda jag kan kapa sönder o para i hopp med ZF lådan.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted June 22, 2013 Share Posted June 22, 2013 Perfekt ju. :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus 2074 Posted June 22, 2013 Share Posted June 22, 2013 Hur ser ZF-lådan ut fysiskt mot opellådan? Kommer den passa i bilen utan större modifieringar på ramen? Funderar också på en ZF som garanterat håller för lite hårdhänt hantering. Mellan vilka varvtal laddar du 1.6 bar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Widell Posted June 23, 2013 Author Share Posted June 23, 2013 ZF lådan R25/28 lådan ZF lådan är kanske lite bredare. får se vad som krävs för att få platts med den eller om jag har tur för en gångs skull. kan flytta fram motorpaketet ca 70mm on det skulle va nödvändigt det hoppas jag inte på. eller så får man börja kapa i rören. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Widell Posted June 25, 2013 Author Share Posted June 25, 2013 Fick en leverans i dag... 2st R25/28 lådor blev det eftersom att dom inte hade nån ZF av rätt modell till mig. pris för båda lådorna va 2600kr den ena hade gått ca7700mil & den andra ca 15700 tror det va rätt ok pris. nu borde jag klara mig över sommaren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted June 25, 2013 Share Posted June 25, 2013 2 bilder till, med gosaker som trillade ur växellådan.... Sätt dit en magnetplugg som samlar upp skrotet och slipp skrammlet - kör sedan vidare! Hörde "Bosse bildoktorn" på radion. En lyssnare tyckte att något lät i bilen - Bosses råd var "skruva upp radion på högre volym!" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted June 25, 2013 Share Posted June 25, 2013 Haha mängd rabatt Med de milen var det bra pris . Var handla du ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Widell Posted June 25, 2013 Author Share Posted June 25, 2013 @Antas jo man kanska skulle ha gjort det det fick räcka med den kilometern jag va tvungen att köra hem, lät & kändes inte alls bra va rädd att nått skulle titta ut genom lådan :)/> @LUPUS jag gick genom en kompis... men han handlade de på signalen i mönsterås. så jag fick dom hem levererade med :)/> tror de hade 3st kvar nu. jag tog de 2 med minst mil :)/> men dom va billiga där även utan rabatt. 1590 st pris ink moms. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Widell Posted June 26, 2013 Author Share Posted June 26, 2013 @Magnus 2074 ligger på 1,6bar på 3an vid ca 3800varv, sen håller den det tills varvstoppet på 6700. va o kollade på en ZF 5växlad låda & Den borde med största sanorlikhet få platts. den va omsvetsad till en volvo fläns & då va den ca 550mm lång Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus 2074 Posted June 27, 2013 Share Posted June 27, 2013 (edited) Oj, då har du troligen över 500Nm i vridmoment. Vilken storlek på TD04 har du? Börjar bli lite nojjig över att lådorna kommer rasa på löpande band i min bil med, även om jag tänkte lägga mig lite lägre i vrid.....runt 400Nm. Men ska jag byta låda nu innebär det att jag måste skaffa ny koppling, kardanaxel, kardanadapter samt svetsa om ramen. :banghead:/> Tål R25/R28 lådorna mindre stryk än F28 lådorna? Hade en F28 i min 900 som vägde 1250kg och hade 365hk/520Nm och den höll i flera år med hård körning. Original F25 lådan totalrensade jag 4:ans drev på. Edited June 27, 2013 by Magnus 2074 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Widell Posted June 27, 2013 Author Share Posted June 27, 2013 (edited) Det är en 19T med 7ans vinklade hus. ja lamell behöver man ju ha en annan i alla fall, kardan är inte säkert,då lådorna är på ett ungefär lika långa, kardarnadapter behövs nog, jag är tveksam till att man ska behöva svetsa om ramen. jag tror inte jag behöver det i alla fall men jag har ju ett helvetes gap där som fallet är nu... har ju tryck in motorn 60mm innanför "torpedväggen". Jag vet inte var i från den förra lådan kom & inte hur längt den gått innan. så jag vågar inte säga så mycket om det. vet inget om F28 F25 lådorna. Där imot så kan jag rekomendera att hitta på nått vid ventileringen av R25/28 lådan så att du kan trä på en slang & fästa högre upp så du slipper att lådan kastar olja där. det finns ju en nackdel med ZF lådan... På R25/28 lådan är ju 5an en överväxel & 4an 1:1 medans ZF lådan har 1:1 på 5an ingen "överväxel" bilen kommer gå långsammare & man kommer få växla av bara helsike. dock så kan man ju byta innehållet i bakaxlen & på så vis få en högre toppfart. för en toppfart på runt 200 räcker ju inte till om man ska i väg på nån banträff eller ska köra strippen. Oj, då har du troligen över 500Nm i vridmoment. Vilken storlek på TD04 har du? Börjar bli lite nojjig över att lådorna kommer rasa på löpande band i min bil med, även om jag tänkte lägga mig lite lägre i vrid.....runt 400Nm. Men ska jag byta låda nu innebär det att jag måste skaffa ny koppling, kardanaxel, kardanadapter samt svetsa om ramen. :banghead:/>/>/>/>/>/>/> Tål R25/R28 lådorna mindre stryk än F28 lådorna? Hade en F28 i min 900 som vägde 1250kg och hade 365hk/520Nm och den höll i flera år med hård körning. Original F25 lådan totalrensade jag 4:ans drev på. Edited June 27, 2013 by Widell Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted June 27, 2013 Share Posted June 27, 2013 Oj, då har du troligen över 500Nm i vridmoment. Vilken storlek på TD04 har du? Börjar bli lite nojjig över att lådorna kommer rasa på löpande band i min bil med, även om jag tänkte lägga mig lite lägre i vrid.....runt 400Nm. Men ska jag byta låda nu innebär det att jag måste skaffa ny koppling, kardanaxel, kardanadapter samt svetsa om ramen. :banghead:/>/> . Jag håller 1.3 bar nu med en R25 och har en bänkning från två års sedan med 1.2 bar och då ligger det på 390Nm som mest någonstans runt 3500. Borde nog lägga en R28 på en hylla som försäkring MOT problem. Föresten, jag har dock TVÅ stora orginal Omega 3000 hardy knutar på min kardan så det finns lite förlåtande delar vid inspirerande växlingar. Rök din i en växling eller drog du sönder? ( kanske redan stått? ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Widell Posted June 27, 2013 Author Share Posted June 27, 2013 Jag håller 1.3 bar nu med en R25 och har en bänkning från två års sedan med 1.2 bar och då ligger det på 390Nm som mest någonstans runt 3500. Borde nog lägga en R28 på en hylla som försäkring MOT problem. Föresten, jag har dock TVÅ stora orginal Omega 3000 hardy knutar på min kardan så det finns lite förlåtande delar vid inspirerande växlingar. Rök din i en växling eller drog du sönder? ( kanske redan stått? ) Ja det skadar nog inte att ha en liggandes eller ta reda på vart det ligger nån iallafall. fast som sagt jag vet inte hur skicket på den lådan va som jag körde ner. Detta kanske bara va en engångs grej. Jag har inte nån hardy knut. låg på 4an, en bil svängde ut framför mig stod på hejdaren & växlade ner till 2an, när bilen plasserat sig där han ville va så började jag köra om & växlade till 3an, när jag va ungefär vid framskärmen på bilen så skrammlade det till. men jag hade redan så hög hastighet att jag rullade om honom. o svängde ner på en grusväg där jag kunde vända o köra hem bilen på 1an. Jag har inte varit snäll mot växellådan innan. spaken ska ju från punkt A till punkt B på kortaste möjligaste tiden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Widell Posted June 28, 2013 Author Share Posted June 28, 2013 sånt här måste man ta sig tid till med. så man orkar va ute mer i garaget. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nallemannen Posted June 29, 2013 Share Posted June 29, 2013 sånt här måste man ta sig tid till med. så man orkar va ute mer i garaget. Nää fy det där ser INTE gått ut... Hur hittar jag till dig! :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Widell Posted June 29, 2013 Author Share Posted June 29, 2013 @Nallemannen är man på öland så är det stora möjligheter att man ser mig ute o kör om bilen är hel & jag är hemma. så då är det bara att hänga på förmodligen så äter jag nått på kvällen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Widell Posted July 26, 2013 Author Share Posted July 26, 2013 ja ha ja då är det ca 2,5 månader innan det är för kallt att köra 7an mer för detta året, då får man äntligen riva ner hela bilen i småbitar o modifiera de man vill göra förbättringar på. sen att man då kan passa på att rengöra den riktigt är ju inget minus. Det är hemskt va skit det sammlas överallt på bilen. Ska bli skitkul att riva ner allt. :)/> Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted July 26, 2013 Share Posted July 26, 2013 ---- 2,5 månader innan det är för kallt --- Varma kläder ger 1 månad till. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Widell Posted July 26, 2013 Author Share Posted July 26, 2013 Är endast hemma torsdags kvällen till söndag när jag börjar jobba igen, Så då kan man lika väl börja i tid så man blir klar i tid med bilen tills nästa år. Det är mycket jag vill göra om. Får se om jag hinner med allt. ett annat problem när man är i väg o jobbar är ju det med delar till bilen med men det löser sig nog. Sen så är man rätt trött efter en 55 till 60 timmars arbete på 4 dagar det brukar funka i några månader men sen så tar orken slut för mig. Det gäller att försöka planera vilket jag är dålig på. får bli som vanligt man hoppar över att umgås med vänner för att sova & att ligga i garaget o skruva bil när man är hemma. ---- 2,5 månader innan det är för kallt --- Varma kläder ger 1 månad till. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted July 26, 2013 Share Posted July 26, 2013 --- umgås med vänner --- --- sova & att ligga i garaget o skruva bil --- Då får du ju umgås med "Vännen bilen"..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Widell Posted July 28, 2013 Author Share Posted July 28, 2013 Då va lambda signalen inkopplad till sprutet det va lite bökigt att kalibrera den signalen så att mätare & det som visas i datorn är de samma. Skönt att ha det förberätt inför nästa sommar då det blir mer efekt som ska plockas ut..... passade på att stoppa i ett par andra spridare med.... 20% större det är bara så att jag kan utnytja egt inställningarna i nirat... mata på mer bränsle om det blir för varmt. så ingen mer efekt i år :hypocrite:/> Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted July 28, 2013 Share Posted July 28, 2013 Hur har du tunat fram tändningen ? Orginal eller gått på mera ? Mest med tanke det liiite förhöjda laddet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Widell Posted July 29, 2013 Author Share Posted July 29, 2013 Jag har ett Nira i3+ Fick en mapp av en vän så jag har inte gjort nått i tänningsmappen. Hur har du tunat fram tändningen ? Orginal eller gått på mera ? Mest med tanke det liiite förhöjda laddet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted July 29, 2013 Share Posted July 29, 2013 Nira det visste jag men är intresserad av vilken tändning du ligger på vid högre ladd. Skall ställa på lite mera snart Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Widell Posted August 9, 2013 Author Share Posted August 9, 2013 Nån som vet vart man köper nya cellpaket till kylare? Obs! utan gavlar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nallemannen Posted August 9, 2013 Share Posted August 9, 2013 Nån som vet vart man köper nya cellpaket till kylare? Obs! utan gavlar. Jag ska kolla med en bekant som bygde kylare förut! Åter kopplar! //Björn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tabac Posted August 9, 2013 Share Posted August 9, 2013 Jag har köpt tidigare från: Adamsky Motorkylare AB. i Karlskoga. Silovägen 8. Botorps Industriområde. Tel. 0586-347 78. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus 2074 Posted August 9, 2013 Share Posted August 9, 2013 Har köpt en del cellpaket från Pace Products i England. Finns i en mängd olika tjocklekar och valfri höjd/bredd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Widell Posted August 10, 2013 Author Share Posted August 10, 2013 tackar Tabac O magnus för de tippsen. va o körde lite konbana i dag. gick finfint för mig, 3dje snabbaste tiden. det finns potensial i bilen för inte fan kan jag ratta. men nu så blev det ju så att dagen började närma sig sitt slut & däcken va riktigt dåliga, blev bara halare & halare. En jag känner som kan ratta frågade om han kunde ta ett varv, jag va tveksam, han låg på o frågade. tillslut sa jag okej men ta det lugnt för den är hal så attans i baken. det slutade med att han kanade på en kona o den slog sönder bakskärmen o den i sin tur slog sönder aluminium plåten bak på bilen. Det kan ske alla. Inget att hänga läpp för. nästa gång är det min tur att göra det. Går det inte att rikta upp bakplåten som jag vill så får jag göra ny. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Widell Posted August 10, 2013 Author Share Posted August 10, 2013 innan riktning av plåt, Efter lite plåtriktning.... Nu ska bara plastskärmen plastas i hopp så den blir bra med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Widell Posted August 30, 2013 Author Share Posted August 30, 2013 Det tar tid att rita i autocad när man inte kan med det. blir en massa hål. tur jobbet har både en NC styrd stans nibbler & en NC styrd plasma skärare. så det ska nog gå att skramla fram de nya bakre rambitarna till solstadsaaben under hösten. den stora frågan är om man ska skicka det på galvning efter man kört ut de o bckat dom eller om man bara ska blästra & lacka dom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Widell Posted August 31, 2013 Author Share Posted August 31, 2013 Årets sista konbane åkning för mig.... bara film från ett halvdant varv. på tok för många missar. men så är det när man inte kan ratta. vimeo konbana kalmar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karlskrona Posted August 31, 2013 Share Posted August 31, 2013 Var kör ni i Kalmar ? Bor bara några mil ifrån :) Www.locost.bloggplatsen.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Widell Posted September 1, 2013 Author Share Posted September 1, 2013 Syab området på kalmar flygplats. vägbeskrivning Var kör ni i Kalmar ? Bor bara några mil ifrån :)/>/> Www.locost.bloggplatsen.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.