Widell Posted September 12, 2012 Share Posted September 12, 2012 (edited) SFRO2an & DB provet avklarat. Motor saab 9000 2.0 150hk -96 Växellåda Opel omega 25/28 Bakaxel Volvo 740 med torsendiff ska man säga mer? Edited September 12, 2012 by Widell Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted September 12, 2012 Share Posted September 12, 2012 (edited) Ett Grattis och Fin kanske är bra att säga... (utgår ifrån att du klarade båda med godkänt...det står inte..) Edited September 12, 2012 by cealm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Widell Posted September 12, 2012 Author Share Posted September 12, 2012 jo det va inga problem... fick en anmärkning på skydd på buren, DB provet visade 74,6DB :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted September 12, 2012 Share Posted September 12, 2012 visade 74,6DB Helt säker på att motorn var igång? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Widell Posted September 12, 2012 Author Share Posted September 12, 2012 ja då men den va mycket mycket strypt, fick åka 35mil enkelresa för att göra testet så jag ville inte chansa på att inte klara det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted September 12, 2012 Share Posted September 12, 2012 Hoppsan ....här dyker det upp en klar sjua med SAAB ...kul och grattis! :D Berätta gärna mer (med foton ;) ) på ditt smörjsystem Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nallemannen Posted September 12, 2012 Share Posted September 12, 2012 jo det va inga problem... fick en anmärkning på skydd på buren, DB provet visade 74,6DB :) Fin bil!!! Va fick du för anmärkning på buren? Skulle den vaderas in eller? Lite nyfiken då jag ska bygga hel bur i vinter tänkte jag. //Björn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted September 12, 2012 Share Posted September 12, 2012 (edited) välkommen til SuperSonett träsket Ser även ut som du kanske kommer sikta på 151 hp Edited September 12, 2012 by LUPUS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Widell Posted September 12, 2012 Author Share Posted September 12, 2012 Hoppsan ....här dyker det upp en klar sjua med SAAB ...kul och grattis! :D Berätta gärna mer (med foton ;) ) på ditt smörjsystem Tackar. Det är en 1stegs torrsumps pump som tömmer tråget & pumpar oljan till tanken där i från så suger orginal oljepumpen olja & trycksätter systemet. oljetråget är det som finns med på bilden där uppe, torrsumpspumpen är en NRC har jag för mig, oljetanken är en hemma gjord sak av mig som jag inte har nån bild på innan mätet tyvär. trodde jag hade det men hittar ingen. gjorde en ful paint skiss. skissen kanske inte stämmer till 100%. men det va så jag har för mig jag gjorde den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Widell Posted September 12, 2012 Author Share Posted September 12, 2012 Fin bil!!! Va fick du för anmärkning på buren? Skulle den vaderas in eller? Lite nyfiken då jag ska bygga hel bur i vinter tänkte jag. //Björn ja den skulle vaderas in i området runt huvudet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Widell Posted September 12, 2012 Author Share Posted September 12, 2012 välkommen til SuperSonett träsket Ser även ut som du kanske kommer sikta på 151 hp Tackar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus 2074 Posted September 12, 2012 Share Posted September 12, 2012 Snyggt och seriöst bygge! :thumbsup: Kommer ha en liknande lösning på smörjningen, fast med 2 steg som matar tanken. Hur tycker du det fungerar? Är pumpen tillräcklig för att suga vacuum i vevhuset? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted September 13, 2012 Share Posted September 13, 2012 Grattis, när blir det registrering? Får man se den på konbanekörningarna med KSVK nästa år då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Widell Posted September 13, 2012 Author Share Posted September 13, 2012 Snyggt och seriöst bygge! :thumbsup: Kommer ha en liknande lösning på smörjningen, fast med 2 steg som matar tanken. Hur tycker du det fungerar? Är pumpen tillräcklig för att suga vacuum i vevhuset? :) tackar Jo det funkar tillfredsställande en så länge fast jag har ju inte kört så mycket med bilen så jag får se hur det blir längre fram. på tomgång så har jag inte vakum fast på lite varv så blir det vakum. oljenivån sjunker inget nämnvärt i tanken även att man står på tomgång en längre tid så jag hoppas & tror att det ska klara sig. annars så får man göra om & göra rätt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Widell Posted September 13, 2012 Author Share Posted September 13, 2012 Grattis, när blir det registrering? Får man se den på konbanekörningarna med KSVK nästa år då? :) tackar vet inte riktigt när registreringen blir hade ju glömt bort att göra ursprungskontrollen. men så snart det är möjligt. har inte stor vana av att ratta men troligtvis så kommer jag försöka va med nån/några gånger. kan ju va kul att testa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted September 15, 2012 Share Posted September 15, 2012 Det är viktigt med musik i garaget. Jag ser att du har tagit det på allvar :) Mycket fint bilbygge också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Widell Posted September 16, 2012 Author Share Posted September 16, 2012 Det är viktigt med musik i garaget. Jag ser att du har tagit det på allvar :) Mycket fint bilbygge också. Man måste ha lite att lyssna på när man är ute o skruvar. blir så mycket lättare då. Tillbringar ju trots allt en del timmar i garaget & fler kommer det bli. Nytt projekt på gång... Tackar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Widell Posted September 19, 2012 Author Share Posted September 19, 2012 Ursprungskontrollen OK :thumbsup: registrerings besiktning sker på utsatt tid nästa v :) med en jäkla massa tur så kanske jag kan köra lagligt nästa fredag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted September 19, 2012 Share Posted September 19, 2012 gott Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke Posted September 19, 2012 Share Posted September 19, 2012 Grattis & bra jobbat!! BOE ram?, tycker mig känna igen ambulansen ifrån industriområdet i Färjestaden! :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted September 20, 2012 Share Posted September 20, 2012 (edited) Grattis kan man bygga bil transport av en gammal ambulans? hur mycket lastvikt räknar du med att få? /Fredrik Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2 Edited September 20, 2012 by vedde Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Widell Posted September 20, 2012 Author Share Posted September 20, 2012 Grattis & bra jobbat!! BOE ram?, tycker mig känna igen ambulansen ifrån industriområdet i Färjestaden! :) Tackar Ja det är en boe ram. vet inte om den stod i färjestaden men vist är det den. Den va mycket intressant att köra hem från kalmar till öland :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Widell Posted September 20, 2012 Author Share Posted September 20, 2012 Grattis kan man bygga bil transport av en gammal ambulans? hur mycket lastvikt räknar du med att få? /Fredrik Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2 Tackar Ja man kan bygga om en gammal Saab solstad/wiman ambulans vilket är helrätt att göra. eftersom att konstruktionen på de redan är godkända. Jag har inte beräknat va jag kommer få lasta med den. Men tillräckligt kommer det bli. för att få med sig 7an :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Widell Posted September 22, 2012 Author Share Posted September 22, 2012 hade inget att göra så jag testar att skicka ut lite gamla bilder. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Widell Posted September 29, 2012 Author Share Posted September 29, 2012 i går så blev 7an godkänd av SBP det va lite strul men det gick bra till slut :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted September 29, 2012 Share Posted September 29, 2012 GRATTIS! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted September 29, 2012 Share Posted September 29, 2012 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted September 30, 2012 Share Posted September 30, 2012 gratulerar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Widell Posted October 7, 2012 Author Share Posted October 7, 2012 Tackar för gratulationerna :) Tyvär så blir det ingen körning i år med bilen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Widell Posted October 12, 2012 Author Share Posted October 12, 2012 fullt i garaget nu kan man ta vintervila :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Widell Posted January 26, 2013 Author Share Posted January 26, 2013 Ja lite sker det men inte mycket..... Motor block är i väg lämnad för honing,avplaning & göra ringar så att topp packningen ska hållas på plats, toppen ska lämnas i väg på genomgång. en ny 4stegs torrsumps pump är på gång så det får bli ett nytt oljetråg sen med. annars så finns inte tiden eller orken som jag skulle vilja att jag hade för att göra nått mer. jobbar på annan ort nu. åker natten mellan söndag till måndag ca kl 01:00 framme på arbetsplatsen ca 07:00 jobbar till 20:00 & sen är det minst 12timmars pass var dag tills på torsdagen då man far hemåt runt kl 14. men det blir runt en 55 till 60 timmar var v. så när jag är hemma tar jag det lugnt o vilar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Widell Posted March 2, 2013 Author Share Posted March 2, 2013 Blocket är hemma :)/> lite färg på det så ser det ut som nytt. toppen är iväg lämnad för grundlig inspektion & renovering. 4stegs pumpen borde komma hem om ca 3v. då kan man göra oljetråget. så hoppet lyser om att man får i en nyrenoverad motor i bilen till sommaren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus 2074 Posted March 2, 2013 Share Posted March 2, 2013 Hur kommer det sig att du byter till en 4-stegspump? Fick du inte det att fungera bra med scavenge och originalpumpen? Håller nämligen själv på att bygga med en snarlik konstruktion, fast med en 2-stegs scavengepump. Mvh Magnus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Widell Posted March 3, 2013 Author Share Posted March 3, 2013 Det är bara för att va på den säkra sidan, får inget direkt vakuum på tomgång men vid 2000rpm är det ingen fara då slafsar den i sig oljan bra o jag får vakuum så det funkar med en 1stegs pump men jag ska bygga om & slopa original pumpen som trycksättare. jag vågar inte dreva om så att pumpen snurrar fortare en va den gör nu heller. så det blir 4st sugsteg & 1st trycksteg. en 2stegs borde funka bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Widell Posted March 29, 2013 Author Share Posted March 29, 2013 i går va det solsken o +grader. Vägarna va torra så jag försäkrade bilen & ställde på den. Det va den första lagliga rundan med den bilen :hypocrite: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Widell Posted April 26, 2013 Author Share Posted April 26, 2013 oljegrus på vägarna inte kul. tur man hade hjälmen på sig. tråkigt att bakskärmarna är blästrade nu. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
daromer Posted April 26, 2013 Share Posted April 26, 2013 Snyggt bygge! Gärna fler byggbilder om du har! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Widell Posted May 5, 2013 Author Share Posted May 5, 2013 (edited) Tackar Har inte så mycket bilder på bygget. Det har trillat in ett par nya saker till bygget... nytt oljetråg påbörjat inte funderat klart om jag ska anv trycksteget till det de ska va till eller om jag ska anv det som sugsteg med & anv orginal till att trycksätta med. mindre detaljer som jag får fundera på. Här finns det lite blandade bilder från bygget. inte mycket men lite. http://s729.photobucket.com/user/widde/library/?sort=3&page=1 Edited May 10, 2013 by Widell Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Widell Posted May 18, 2013 Author Share Posted May 18, 2013 har vart på Emmaboda i dag. en dag på strippen. kalas väder mycket folk & roliga bilar.. (jag körde inte där uppe) dock va det första lite längre rundan jag tog med skapelsen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karlskrona Posted May 18, 2013 Share Posted May 18, 2013 Tack för pratstunden om torrsump :) jag kommer nog att bygga något liknade så man slipper en jätte scoop! Björn Www.locost.bloggplatsen.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted May 18, 2013 Share Posted May 18, 2013 (edited) Var det din blå/silver super 7? jag kollade på den 3ggr men såg ingen ägare. det hade varit kul att snacka lite. Vad är det för spis i den? Edited May 18, 2013 by Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Widell Posted May 21, 2013 Author Share Posted May 21, 2013 tack själv. kom på en sak till Björn. Det fins dom som har modifierat servopumpar så att de funkar som sugpump till "torrsump" o så har de använt orginal pumpen till att sätta tryck. hur de har modifierat servopumpen vet jag dock inte. Tack för pratstunden om torrsump :)/> jag kommer nog att bygga något liknade så man slipper en jätte scoop! Björn Www.locost.bloggplatsen.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Widell Posted May 21, 2013 Author Share Posted May 21, 2013 Nej min va det inte så det vet jag inte va det är för en spis i den. tror dock jag mötte den när jag va på väg hem från borgholm på kvällen sen. Var det din blå/silver super 7? jag kollade på den 3ggr men såg ingen ägare. det hade varit kul att snacka lite. Vad är det för spis i den? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted May 21, 2013 Share Posted May 21, 2013 Okej. Hur ser ditt åk ut.? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karlskrona Posted May 21, 2013 Share Posted May 21, 2013 Nej min va det inte så det vet jag inte va det är för en spis i den. tror dock jag mötte den när jag va på väg hem från borgholm på kvällen sen. Jag pratade med ägaren och jag tro det var en BMW spis i den :) Www.locost.bloggplatsen.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Widell Posted May 23, 2013 Author Share Posted May 23, 2013 så här ser min bil ut Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Widell Posted May 23, 2013 Author Share Posted May 23, 2013 okej så om jag tror rätt så är det en Boe7'a som Stefan A i färjestaden byggde... vem som är ägare till den nu vet jag inte. men om det va den så är det en BMW 6a i den. Jag pratade med ägaren och jag tro det var en BMW spis i den :)/> Www.locost.bloggplatsen.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted May 24, 2013 Share Posted May 24, 2013 frän bil du har. Man skulle kanske gått på torrsump. Jag köpte en ny sump med en hel platta som mellanplan och 2 väggar i. Den var sämre än den gamla hemmagjorda. Tyvärr så kapade jag ner den gamla lösa skvalpskotten för att använda oljeskrapan till denna. pust nu får jag göra föer skott i denna o funkar inte det så får jag prova med Accusump. Nästa steg torrsump.Kanske man skulle göra en själv? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Widell Posted May 24, 2013 Author Share Posted May 24, 2013 Tackar inte för att va sån men jag tror man ska gå på torrsump på en gång. vist det kanske kostar lite mer. tar lite mer utrymme. men man kan sänka ner motorn längre & man kan ha en massa olja i mitt fall ca 9liter har jag för mig. det kan va bra att ha nån typ av filter innan torrsumps pumpen med nått liknande denna DRY SUMP PAN FILTERS så man inte får in en massa större particklar i pumpen när man kör ner motorn. (observera att jag skrev när man kör sönder motorn & inte om man kör sönder motorn) sen ett tips till börja inte med detta i sommar om du vill köra något. det tar längre tid en man tror & man stöter alltid på problem. men samla på delar kan man göra under sommaren & montera på vintern. frän bil du har. Man skulle kanske gått på torrsump. Jag köpte en ny sump med en hel platta som mellanplan och 2 väggar i. Den var sämre än den gamla hemmagjorda. Tyvärr så kapade jag ner den gamla lösa skvalpskotten för att använda oljeskrapan till denna. pust nu får jag göra föer skott i denna o funkar inte det så får jag prova med Accusump. Nästa steg torrsump.Kanske man skulle göra en själv? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted May 24, 2013 Share Posted May 24, 2013 jo det är nog sant. det är ju klart bäst. jag får bara komma på nåt att ha som remskydd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.