Antas Posted August 10, 2012 Share Posted August 10, 2012 Går det att justera glapp i Fords 7,5 diff genom att skruva in/ut de tandade stora ringarna mot resp utgående axel? Om man dra åt ringarna ett (1) steg spänner man lagren och/eller flyttas kronhjulet? Antas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted August 10, 2012 Share Posted August 10, 2012 (edited) Drar du bägge åt samma håll=åtdragning så spänner du lagren och diffen står kvar.det ska vara ett visst mått på det. skruvar du in vänster sida o ut höger så minskas kuggflankspelet, det ska mätas med indikatorklocka och har du inget spel här så kör du ner dreven/slutväxeln. Där brukar inte bli mer spel än vad det ska vara och är det det så antingen har någon skruvat i den eller är den sliten/slut. och då brukar den föra liv. Edited August 10, 2012 by Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted August 10, 2012 Author Share Posted August 10, 2012 Om jag hissar bakvagnen och vrider resp hjul lite fram och tillbaka så finns ett glapp i diffen dvs jag kan vrida vänster hjul innan höger hjul rör sej. Om det är för mycket eller tillräckligt vet jag inte. Diffen är stumt monterad i chassit så alla ljud fortplantas in i bilen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted August 10, 2012 Share Posted August 10, 2012 du kan inte mäta så för då mäter du genom alla de mindre dreven och de har inte med den spänningen av lager du var inne på. är den utan diffbroms så kan de dreven vara slitna och även tryckbrickorna bakom. du kan byta de 4 differentialdreven mot bättre begagnade. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.