Jump to content

Recommended Posts

Posted

Går det att justera glapp i Fords 7,5 diff genom att skruva in/ut de tandade stora ringarna mot resp utgående axel?

Om man dra åt ringarna ett (1) steg spänner man lagren och/eller flyttas kronhjulet?

Antas

Posted (edited)

Drar du bägge åt samma håll=åtdragning så spänner du lagren och diffen står kvar.det ska vara ett visst mått på det.

skruvar du in vänster sida o ut höger så minskas kuggflankspelet, det ska mätas med indikatorklocka och har du inget spel här så kör du ner dreven/slutväxeln. Där brukar inte bli mer spel än vad det ska vara och är det det så antingen har någon skruvat i den eller är den sliten/slut. och då brukar den föra liv.

Edited by Thomas
Posted

Om jag hissar bakvagnen och vrider resp hjul lite fram och tillbaka så finns ett glapp i diffen dvs jag kan vrida vänster hjul innan höger hjul rör sej.

Om det är för mycket eller tillräckligt vet jag inte.

Diffen är stumt monterad i chassit så alla ljud fortplantas in i bilen.

Posted

du kan inte mäta så för då mäter du genom alla de mindre dreven och de har inte med den spänningen av lager du var inne på. är den utan diffbroms så kan de dreven vara slitna och även tryckbrickorna bakom. du kan byta de 4 differentialdreven mot bättre begagnade.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...