Jump to content

MS1-extra och duratec


Recommended Posts

Jag har ju bytt motor från Zetec til Duratec. Vid bytet så flyttade jag bara över MS och behövde inte göra några speciella ändringar i mappen, förutom VE och TPS. Bilen har gått bra och så. Men jag har alltid haft problem med tomgången. Så jag har mekat en del med det. Nu har det visat sig att tomgången blir stabil som fasen om jag sätter förtändningen till typ 38 grader.

Detta känns ju helt galet och jag börjar misstänka att det är nåt knas med konfigureringen av MS. Att mina 38 grader inte egentligen är 38 grader, utan mycket mindre.

Jag har försökt att köra med en strob, men den jag fick tag i var så dålig att det inte gick att få ett bra värde.

Är det någon som har koll på detta i MS1-extra hur det hänger ihop med "Trigger angle" och "Trigger pos A". Min trigger angle är satt till 60 grader och "trigger Pos A" är satt till "3". Detta borde ge en verklig trigger angle till 90 grader i och med att givaren sitter vid den 9 tanden på skivan (36-1) när motorn står i över dödläget (TDC). Men jag är fasen inte säker alltså.

Är det nån som har koll? Det är inte samma inställningar i MS2

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...